אוסקר נוסף לבמאי "אידה"?

בסוף השבוע יעלה בקולנוע הסרט הפולני "אהבה בימים קרים" • הבמאי פאבל פאבליקובסקי, שסרטו הקודם "אידה" זכה באוסקר, מספר כי הסרט נכתב בהשראת הזוגיות של הוריו

מתוך "אהבה בימים קרים"

בסוף השבוע יעלה בקולנוע הסרט הפולני "אהבה בימים קרים" של הבמאי פאבל פאבליקובסקי. ארבע שנים אחרי שזכה פאבליקובסקי באוסקר לסרט הזר על סרטו הקודם "אידה", נראה שגם השנה סרטו מצוי חזק במירוץ לאוסקר.

"אהבה בימים קרים", שפאבליקובסקי גם כתב, מתרחש בפולין ההרוסה לאחר מלחמת העולם השנייה ומגולל את סיפור אהבתם של ויקטור וזולה, מוזיקאי וזמרת שחברים באנסמבל פולקלור. האנסמבל הוקם כדי לאחד את העם הפולני סביב הקומוניזם, אלא שויקטור (תומאש קוט) וזולה (יוהנה קוליג) (על שם הוריו האמיתיים של פאבליקובסקי), מגיעים מרקע שונה בתכלית, ונדמה כי הגורל לא יאפשר להם להיות יחד. הזוגיות שלהם נתקלת במהרה במהמורות כמו הבדלים פוליטיים ופיתולים אומללים בחייהם. למעשה זהו סיפור אהבה בלתי אפשרי קלאסי.

הסרט היה מועמד לגלובוס הזהב בקטגוריית הסרט הזר (פרס שבו זכה "רומא" המקסיקני) והוא נמצא ברשימה המקוצרת של המועמדים לאוסקר, שבשבוע הבא יתברר מי מתוכם יגיע לחמישייה הסופית. בטקס פרסי הקולנוע האירופאיים בחודש שעבר הסרט גרף פרסים רבים, בהם פרס הבימוי, פרס השחקנית הראשית ופרס הסרט הטוב ביותר. כמו כן, הסרט הוקרן בבכורה בפסטיבל קאן האחרון, שם זכה פאבליקובסקי בפרס הבימוי.


הבמאי פאבל פאבליקובסקי // צילום: רויטרס

פאבליקובסקי (61) גדל בוורשה אך כנער עזב את פולין הקומוניסטית ביחד עם אמו לטובת בריטניה, שם למד לימים באוניברסיטת אוקספורד. הוא החל את דרכו כדוקומנטריסט ועבד עבור ה־BBC. סרטו התיעודי "ממוסקבה לפטושקי", על הסופר הרוסי ונדיקס ירופייב, זכה בפרס האמי בשנת 1990. 

בהמשך עבר לקולנוע עלילתי. ב־2004 ביים את הסרט "אהבה של קיץ" עם אמילי בלאנט - סרט שזכה בפרס הבפט"א (האוסקר הבריטי) לסרט הטוב ביותר, וב־2012 ביים את הסרט "האישה ברובע החמישי" עם אית'ן הוק. לאחר שאשתו נפטרה ב־2006 וילדיו הבוגרים עזבו לאוניברסיטה, הוא שב להתגורר בפולין ונישא לדוגמנית העל הפולנייה מלגושה בלה.

"הסרט החדש נכתב בהשראת הוריי, סיפר פאבליקובסקי במהלך קידום הסרט. "הם היו אנשים חזקים ונהדרים, אבל בתור זוג הם היו אסון בלתי פוסק. ככל שחשבתי עליהם יותר לאחר מותם - כך הבנתי אותם פחות. הם הדמויות המרתקות ביותר שאי פעם נתקלתי בהן. בעלילת הסרט יש לא רק את הסיפור הזוגי אלא את הקשיים של הגלות, להיטמע בתרבות שאינה שלך, הקושי בחיים תחת משטר טוטליטרי. התוצאה היא סיפור מורכב של אהבה בהפרעה".

בדומה ל"אידה", גם הפעם הסרט צולם בשחור־לבן ובפריים מרובע, ומעביר מציאות קודרת. לדברי פאבליקובסקי, הוא התכוון שהסרט יהיה בצבע כי לא רצה לשחזר את מה שעשה ב"אידה", אבל "לא הצלחתי למצוא אף צבע שישקף את הסרט כפי שרציתי והוא נותר שחור־לבן מתוך אלימינציה". לדבריו, "פולין של אותן שנים לא היתה משופעת צבעים כמו אמריקה. היא היתה ארץ שחוותה חורבן. אנשים לבשו אפור. בסופו של דבר העלילה משקפת בצורה כנה וישירה את אותה מציאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר