בין החודשים ינואר עד ספטמבר 2018 נמסרו 224,980 רכבים חדשים בישראל. על אף שמדובר בירידה של 5.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הצפי בענף הוא דווקא לנתונים גבוהים יותר מאלו שאיתם סיימנו את 2017. בכל מקרה, אין כיום ספק בכך שהרכב הפרטי הוא אמצעי התחבורה הנפוץ בארץ.
השאלה המעניינת היא כיצד בוחרים את הרכב המתאים ומה עושים בשביל לבצע השוואת דגמים יעילה. מבחינת פופולאריות, הנתונים מראים עדיפות לרכב משפחתי, היברידי ומאובזר במערכות בטיחות מתקדמות. מנגד, יש תחרות מעניינת בין המשפחתית הקלאסית לבין הקרוסאובר שמשלב בין נוחות, אבזור וגודל.
אז מה בודקים לפני שחותמים? הנה 3 סעיפים שיעזרו לכם לבצע רכישה מוצלחת:
1. צורת המימון
ככל שמדובר בקניית רכב חדש, עומדות על הפרק כמה אפשרויות מימון מרכזיות. האפשרות הראשונה היא להשתמש בהון עצמי כדי לקנות את הרכב ישירות מהיבואן, וכך להרוויח הטבות ויכולת מיקוח. היתרונות הכלכליים של האופציה הזו ברורים מאליהם, אך עבור אנשים רבים אופציה זו אינה רלוונטית.
האפשרות השנייה היא לרכוש רכב חדש במסלול ליסינג. כאן יש הבדל בין ליסינג מימוני, שבו התשלום החודשי מכסה את הרכב בלבד, ובין ליסינג תפעולי שכולל בתוכו הוצאות אחזקה ועלויות נוספות. מסלולי הליסינג כיום קורצים לא רק לשכירים, אלא גם לעצמאים ובעלי עסקים.
עוד אופציה למימון רכב חדש באה לידי ביטוי בקניית דגמי 0 ק"מ. בתמורה למחיר נמוך מהמחירון, הלקוחות מקבלים רכב שרשום כיד שנייה אבל נהנים מכל התוספות והפינוקים. זו אפשרות טובה בעיקר למי שמתכוון להחזיק ברכב למשך זמן ולמי שלא דואג מירידת ערך על רקע החלפת בעלויות ומספר נהגים.
עם זאת, כנראה שהאפשרות הטובה ביותר הייתה ונותרה נטילת הלוואה. הריבית האטרקטיבית יחסית במשק הופכת את ההלוואות לכלי מימון מבוקש. בעזרת הלוואה אפשר גם לענות על הצורך ולקנות רכב משפחתי גדול. הלוואה לקניית רכב חדש ניתן לקחת מהבנק או מגופי מימון חוץ בנקאיים ויש גם מסלולים בליווי של היבואן. הסוד הוא להגדיר מראש את מסגרת התקציב ולברר לגבי סוגי ההלוואות, תנאי הריביות ומסלולי ההחזר במימון רכבים חדשים.
2. מערכות בטיחות
מבחינה טכנית, רכב פרטי מחייב כיום עמידה בסטנדרטים מחמירים של בקרת איכות ובטיחות. החדשות הטובות הן שזה מגביר את התחרות בין היצרנים על ליבו של הנהג ומשרת את הצרכנים. כתוצאה מכך, אנחנו פוגשים כיום על הכביש רכבים שגם מאובזרים באביזרי הבטיחות שנחשבים ל"מילה האחרונה" בתחום וגם בעלי יכולות משוכללות ביותר.
העובדה שדגם מסוים מאובזר במערכות בטיחות מתקדמות לא משחררת אותנו, הצרכנים, מאחריות. מומלץ לבדוק בדיוק באיזה סוג של מערכת בטיחות מדובר, כיצד היא פועלת ולאיזה תנאים היא מתאימה. אם למשל מתכוונים לקנות רכב בשביל לנסוע איתו בתנאי שטח, יש לוודא שיש לו מערכות בטיחות רלוונטיות לנסיעה בשטח. באותו אופן, ברכב שנועד לשמש משפחות עם ילדים יש לבדוק למשל את המושב האחורי, איך מחברים מושב תינוקות והאם הדגם שעל הפרק כולל תקן איזופיקס.
יש גם מערכות בטיחות שנחשבות לבסיסיות וכדאי שיהיו ברכב כדי שנרגיש בטוחים. ברכבים חדשים נהוג לדרוש מערכות ABS למניעת נעילת גלגלים ומערכת ESP לבקרת יציבות. בדגמים ספציפיים יהיו לעיתים גם מערכת FCW להתרעה על אי שמירת מרחק ומערכת LDW להתרעה על סטייה מנתיב.
3. יד שניה? לא לשכוח מכון בדיקה
ככל שמספר הרכבים החדשים עולה, כך גדל גם מספרם של הרכבים המשומשים שאותם ניתן לקנות במחירים מוזלים. במידה ובוחרים ברכב יד שנייה, מומלץ, מלבד המימון, לבחון את מצבו המכאני של הרכב.
הבעיה היא שרובנו לא מחזיקים בידע מקצועי במכונאות רכב ואף אחד מאתנו לא מוכן להמר על בטיחות המשפחה. פתרון אפשרי הוא להביא את הרכב למכון בדיקה אובייקטיבי ולקבל דוח ממצאים מפורט על הרכב. על בסיס דוח הממצאים הזה אפשר לדעת טוב יותר, למשל, מה מצבו של הרכב, אם נידרש להשקיע בו בטווח הקצר והבינוני והאם דרישת המחיר של המוכר ריאלית.
כדאי לדעת שבמכון בדיקה מתמקדים בעיקר במערכות החיוניות של הרכב. כך לדוגמא בודקים את הצמיגים, הבלמים, המצבר והמנוע, אך לא את המגבים והשמשות. אחד הרכיבים המשמעותיים שנבדקים הוא שלדת הרכב והמרכב – בעיקר בניסיון לאתר עקבות של תאונה או עיוותים בשלדה. במקביל, בודק מקצועי בוחן את חלקי גוף הרכב כדי לזהות צביעה מאוחרת שאולי מסתירה תיקוני נזקים.
עם תום הבדיקה יכולים המוכר והקונה לשאת ולתת בנוגע למחיר. קחו בחשבון שבמקרים רבים הבדיקה לא תצא נקייה לגמרי, בין היתר כי מכוני הבדיקה מעדיפים להתריע גם על פגמים שוליים יחסית, וזאת כדי שיוכלו לכסות את עצמם מפני תביעות עתידיות. מצד שני, בעסקה משמעותית כמו רכישת רכב, השקעה של כמה מאות שקלים בבדיקה כזו עשויה להיות משתלמת ולא מומלץ ככלל לוותר עליה.
* אין בפרסום הכתבה משום המלצה, חוות דעת, הבעת דעה או מתן עצה מצד מימון ישיר, ואין לראות באמור תחליף לייעוץ מקצועי ו/או ייעוץ משפטי. כל החלטה בדבר השימוש בתכנים ובמידע תיעשה על אחריותך בלבד ומומלץ ללוותה בייעוץ מקצועי פרטני.
<!-- //-->/> <!-- //--> טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו