אם צריך לסכם את המגמות הבולטות בשוק המוזיקה המקומי ב־2018, אפשר לעשות את זה במילה אחת: סטרימינג.
בחודש מארס השנה, באיחור אלגנטי אחרי העולם, נכנסה לישראל ספוטיפיי ונתנה דחיפה ענקית למהפכה שהביאה לענף. מאזינים קיבלו לידיהם את האפשרות לבחור מתוך קטלוג עצום ומתרחב של עשרות מיליוני שירים, להרכיב לעצמם רשימות השמעה, לשתף אותן, לקבל המלצות בהתאמה אישית ולגלות שדות מוזיקליים חדשים.
שירותי הסטרימינג קיימים בעולם כבר כמה שנים. אפל מיוזיק מוצע לקהל המקומי כבר מ־2016. אבל רק השנה, עם גדילתה של התחרות בתחום, אפשר לראות שינויים מהותיים בהרגלי הצריכה של הקהל הישראלי. היוצרים והאמנים מתחילים להבין את זה. אחרי שסטטיק ובן־אל תבורי הפכו את זה לסטנדרט, יותר ויותר אמנים משחררים שירים בודדים שאינם חלק מאלבום.
מוקדם מדי לדבר על מותו של האלבום כפורמט, אבל לנוכח נתוני ההאזנות בסטרימינג - ברור שמשקלו הולך ופוחת. בעולם, אגב, הגישה הזו שולטת כבר כמה עשורים, ולקהל יש אפשרות לרכוש שיר בודד שאותו אהבו, מבלי לשלם על אלבום שלם.
אילו שירים היו מבוקשים בשירותי הסטרימינג השנה בקרב הקהל הישראלי? "שני משוגעים" ו"חברות שלך" של עומר אדם, ו־"Toy" של נטע ברזילי.
האמנים המקומיים שהאזינו להם הכי הרבה בישראל ב־2018 הם עומר אדם, עידן רייכל, אייל גולן, אריק איינשטיין, טונה, עדן בן־זקן, יובל דיין, יהודית רביץ ושרית חדד. אף על פי שאין קו סגנוני מחבר ביניהם, אפשר לקבץ אותם תחת הכותרת המתהווה של "קאנון ישראלי", ומעניין לגלות שלמרות נתוני ההאזנה המרשימים, אף אחד מהאמנים ברשימה הזו לא שחרר אלבום חדש השנה.
הקהל הישראלי לא ממהר לנטוש את הכוכבים הגדולים שלו ולאמץ חדשים, וההרגלים הישנים נודדים אל הפלטפורמות החדשות. הדבר נכון לא רק לגבי הכוכבים הישראלים, אלא גם לגבי הבינלאומיים, כמו הביטלס, שהתפרקו כבר ב־1970, אבל תפסו השנה את המקום השביעי והמכובד מאוד ברשימת האמנים המואזנים ביותר על ידי הקהל המקומי.
מה קורה בעולם
בגזרת המוזיקה הלועזית, השיר המבוקש ביותר בשירותי הסטרימינג בישראל היה "Girls Like You" של ההרכב Maroon 5. השיר דווקא לא זכה לפופולריות כזו בעולם, אבל בישראל זכה להצלחה ענקית בזכות הופעתה של גל גדות, הוונדר וומן המקומית, בקליפ של השיר.
גל גדות בקליפ לשיר "Girls Like You"
בעולם העדיפו באופן מובהק את דרייק. בספוטיפיי הוא תופס את המקום הראשון עם "God’s Plan" ואת המקום החמישי עם "In My Feelings". מאזיני אפל מיוזיק האזינו לו אפילו יותר, ובחמישייה הראשונה של השירים המבוקשים אפשר למצוא את שני השירים שהוזכרו ואת "Nice For What" במקום השני. תוסיפו לזה מאות מיליוני צפיות ביו־טיוב, ואת התואר הלא רשמי "התופעה הוויראלית של השנה" (אתגר הריקוד שהתחיל באושיית הרשת שיגי סביב השיר "In My Feelings" וסחף מאות אלפי אנשים בעולם, כולל וויל סמית, ואפילו את שר האוצר שלנו משה כחלון) ותקבלו את הכוכב הבלתי מעורער של השנה החולפת.
ומי עוד כיכבו השנה בעולם? את החמישייה הראשונה של אפל מיוזיק מאכלס, לצד דרייק, הראפר והמפיק פוסט מאלון, עם שני להיטי ענק: "Rockstar" (שבו מתארח 21 Savage) ו־"Psycho" (עם Ty Dolla Sign). האלבום שממנו הם לקוחים, "Beerbongs & Bentleys", שבר ביום שיצא את שיא ההזרמות בספוטיפיי ורשם שיא חדש ומסחרר של 78 מיליון האזנות ביום. אחרי ארבעה ימים כבר הגיע למעמד של פלטינה, כבש את ראשות מצעד הבילבורד והכניס שלושה שירים אל עשרת הגדולים ושלושה נוספים אל העשירייה העוקבת. באוגוסט שבר מאלון שיא נוסף כאשר אלבום הבכורה שלו, "Stoney", שבר את שיא 76 השבועות במצעד האר אנד בי וההיפ הופ של בילבורד - שיא שקבע מייקל ג'קסון עם "Thriller".
בגזרה הנשית בלטה השנה קארדי בי, עם אלבום הבכורה שלה "Invasion of Privacy". האלבום הגיע למעמד של פלטינה כפולה, והיה האלבום השלישי המואזן ביותר בקרב משתמשי אפל מיוזיק בארה"ב.
גם אריאנה גרנדה כיכבה השנה, עם אלבום רביעי שנקרא "Sweetner", שבו אירחה כוכבי ענק כמו פארל וויליאמס, ניקי מינאז' ומיסי אליוט. האלבום זכה לשבחי הביקורת, ואחרי תנופת ההצלחה שלו שחררה גרנדה בנובמבר האחרון את שיר הנושא מתוך אלבומה הבא, "Thank U, Next", שהפך ללהיט עצום מייד עם צאתו.
רוזליה// צילום: אי.פי.אי
לכוכבות מצטרפת גם פריצת השנה, שמגיעה השנה מקטלוניה שבספרד: זמרת צעירה בת 25 העונה לשם רוזליה, ששחררה השנה את אלבומה השני, "El Mal Querer". האלבום, שנוצר בהשראת רומן עלום מהמאה ה־13 בשם "פלמנקה", הצליח למשוך תשומת לב ענקית מייד עם צאתו, ומבקרים מיהרו להכריז עליה כמחדשת הגדולה והתקווה הנוכחית של הפלמנקו. אם עדיין לא שמעתם את "Melamente", הסינגל הראשון והלהיט הגדול ביותר מתוך האלבום, צפויה לכם הפתעה מרעננת מאוד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו