האם הציבור הדתי-לאומי חוגג את השנה האזרחית החדשה? האם מה שפעם היה נראה אולי רע, בגלל ההקשרים הנוצריים, מזמן הפך לאירוע שגם במקומות בילוי דתיים או בבעלות דתית יצוין בשמחה רבה? ובכן התשובה כן, לגמרי, עם הסתייגות קלה.
עו"ד יונתן דובוב, מייסד מועדון ומתחם התרבות 'הגולה' בפתח תקווה הסביר ש"היום השנה החדשה היא סיבה למסיבה, והחבר'ה הדתיים גם חוגגים אותה. חשוב להדגיש, לא תמצא תחפושות סנטה קלאוס ולא תמצא עץ אשוח, זה ממש לא העניין, ואנשים אפילו הכיי לייט מהציבור הדתי לא מציינים את האירוע הנוצרי בכלל. מה שכן יש זו מוזיקה טובה, אוכל טוב ושמחה, אנשים מצטרפים לחגיגה הכללית ולא רואים בזה בעיה כי הם לא מציינים את האירוע הנוצרי ולא מתכוונים לציין בכלל".
אל תוך השמחה הזו הוסיף דובב גם את יום החג של יהדות ברית המועצות, הנובי גוד: "יש חג רוסי, הנובי גוד, שהיהודים מרוסיה מציינים כחלק מכלל התרבות הרוסית, זה חג חשוב ושמח ללא קשר לנצרות בכלל. אני ממש חושב שהוא חשוב ושצריך להכניס אותו גם בארץ כי יש כאן ציבור יהודי רוסי גדול. לכן השנה אני עושה בגולה, ב-29 בדצמבר, ממש אירוע שמח לכבודו. זה לא חג נוצרי אלא חג רוסי מאד מקובל שיהודים רוסים חגגו לאורך השנים ואני לא רואה למה לא לציין בארץ, זה כמו חג ההודיה האמריקני או חגים נוספים שאין להם לגמרי הקשר נוצרי ויש ישראלים שגם מציינים אותם. אני ממש פועל נמרצות בנושא ולכן גם אחגוג באופן פרטי אצלי בבית את החג ב-31 עצמו", סיכם.
עוד במדור יהדות
• קייסים לרה"מ: "משרד הדתות לא מעביר מיליונים שמגיעים לנו"
• בדקנו: מותר לאכול אוכל לא כשר ולירוק?
• חרדי ליטאי - ומשרת בטייסת כיבוי מבצעית
• מחזור תפילה נמכר ביותר ממיליון שקל
יעקבי הלינגר, מנכ"ל בר תרל"ח בפתח תקווה, הסביר גם הוא שבישראל חוגגים את סוף השנה האזרחית ולא את הסילבסטר, וכי גם אצלו היום יצוין בצורה שמחה. "בישראל אין יחס לסילבסטר וגם חילונים וכל שכן דתיים לא מציינים את הסילבסטר וכל המשמעויות של החג הנוצרי. מה שכן יהיה אצלי זה מסיבה שמחה לסיום השנה ללא שום קונוטציה מעבר לכך. זה בדיוק כמו שבגלגל"צ מסכמים את שירי השנה ועושים לכך תוכנית וכמו שבכל מקום עבודה מסכמים שנה ככה גם אצלנו יהיה אירוע שמח. אבל גם חילונים וכל שכן דתיים לאומיים, לא מתייחסים לפאן הנוצרי בחג, אין את זה בכלל בארץ", קבע.
מיכאל ורזר, בעל בר בכפר אלדד שבגוש עציון, מציין את ה-31 בדצמבר כחג הנובי גוד ואמר כי "אני שם עץ, אני שם קישוטים, כיוצא ברית המועצות לשעבר החג הזה חסר לי בארץ אני מרגיש את החיסרון שלו באופן אישי, בחו"ל האווירה של החג קיימת ברחובות ובארץ אינה ואני משלים אותה אצלי בבר. לציבור הדתי הרוסי וגם לציבור הדתי-לאומי הרגיל שמגיע זה לא מפריע בכלל הם חוגגים ומציינים את הנובי גוד ולא שמעתי הערות בכלל על כך שזה חג נוצרי, זה השלמה לאווירה של חו"ל שלא כל כך מצוינת בארץ".
View this post on Instagramחמישי על הבר #Thursday #night #dance #tel_aviv #telaviv #tlv
Feb 9, 2017 at 12:55pm PST
גם העיתונאית ואשת המגזר, אפרת קרסנר, טענה כי החג אינו נוצרי מבחינתה וכי היא וחבריה הדתיים מציינים את החגיגות ללא ההקשר הנוצרי שלהן. לדבריה "בשפירא (פאב בפתח תקווה - א"ג) הכרתי סטודנטים שלמדו איתי תקשורת, אל הגולה (פאב של הופעות בפתח תקווה) אני מגיעה בעיקר להופעות של זמרים שווים (אסף אמדורסקי, שהיה ממש לאחרונה), ובתרל"ח אפילו התחלתי עם מישהו שיצא איתי אחר כך לדייט. נראה שבשנתיים האחרונות סצנת מקומות הבילוי הכשרים הולכת ותופסת תאוצה, וגם בליל החגיגות של השנה הלועזית החדשה אף אחד לא רוצה להישאר בבית. לא כי זה "נוצרי" – פשוט כי יש סיבה למסיבה, ואני ממש בעד. בשנה שעברה הגעתי לפאב הכשר מייקס פלייס ברחוב הארבעה בתל אביב. המקום מציע המבורגר ובשרים בסגנון אמריקאי, ויש גם רוטב דמוי שמנת למי שרוצה להתקרב לטעם 'החטא'.
הייתה הופעה חיה, וכיסויי ראש מגניבים שחילקו לכל מי שהגיע למקום. בתמונה שהעליתי משם לפייסבוק ציינתי בסטטוס: 'אין בעולם סילבסטר אנטישמי שימנע ממני לצאת ביום ראשון בערב עם כובע סגול' – וזה כל הסיפור. כי אם זה לא היה ה-31 בדצמבר, בכל מקרה הייתי בוחרת לצאת ולבלות. אז מה זה משנה?".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו