סיכום שנה: מי נצץ על המסך

מבול של סדרות טלוויזיה באינספור פלטפורמות נחת עלינו השנה, ובכל זאת היו כמה שבלטו במיוחד • רגע לפני ש־2018 מסתיימת, בחרנו את עשר הסדרות שעשו לנו את זה

צילום: Patrick Harbron // "הטובות לקרב"

1. "הטובות לקרב"

סדרת ההמשך של "האישה הטובה" היא אולי הסוד הכי טוב והכי שמור בטלוויזיה. הסדרה, שעוסקת בעורכות דין לוחמניות בפירמה מובילה בשיקגו (דמויות שהשתתפו ב"האישה הטובה") משודרת רק בשירות הסטרימינג של CBS ולא זוכה לתשומת לב רבה, אבל בעונתה השנייה היא נכנסה במלוא הכוח וללא רחמים במציאות האקטואלית של ארה"ב, וצללה לתוך הפוליטיקה העכשווית. מדי שבוע התסריטים היו חדים כתער, תוך התכתבות מדויקת עם המציאות. 

2. "גברת מייזל המופלאה"

הסדרה, שעונתה הראשונה דורגה גבוה בסיכומי 2017 וזכתה בגדול בטקסי האמי וגלובוס הזהב בשנה שעברה - חזרה השנה בכוחות מחודשים. במרכזה הגיבורה, גברת מייזל, אישה צעירה בסוף שנות ה־50, שמפלסת את דרכה בסצינת הסטנד אפ, בעידן שבו האפשרות של אישה לעבוד ולהצחיק לא היתה עניין מקובל, בלשון המעטה. העונה גם נדדנו עם משפחת מייזל לקטסקילס, לכפרי הנופש של יהודי ארה"ב (שהונצחו גם ב"ריקוד מושחת"), וזכינו לראות את מידג' מחוזרת ומבינה את המחיר שתצטרך לשלם על ההצלחה.

3. "בארי"

אחת הפנינים הקומיות הבולטות שהפיקה HBO זה שנים. סדרה שיצר יוצא "סאטרדיי נייט לייב", ביל היידר, שגם מככב בה. היידר מגלם רוצח שכיר שמוצא עצמו נודד ללוס אנג'לס ולומד משחק, מבלי שיהיה לו כישרון כלשהו, אלא יותר מתוך רצון לשנות קריירה ולהרשים את מושא אהבתו. לצד היידר בולט הנרי ווינקלר (לנצח פונזי מ"ימים מאושרים") בתפקיד המורה השרלטן למשחק, שמתאהב בשוטרת שמנהלת חקירה במטרה למצוא את בארי. 

4. "פוזה"

הסדרה החדשה של ריאן מרפי ("אימה אמריקאית", "הרצח של ורסאצ'ה") הוגדרה על ידו כחשובה ביותר שעשה בחייו. העלילה מתרחשת בניו יורק של סוף שנות ה־80' ומתמקדת בסצינת נשפי הדראג הראוותנית של קהילת הלהט"ב, שכללה אפרו־אמריקנים, ובניסיונות של חברי הקהילה להצליח ולזהור כנגד כל הסיכויים וכנגד החברה המדכאת, תוך התמודדות עם התפשטות מחלת האיידס.  

5. "המירוץ לדראג של רו פול"

תוכנית הריאליטי בת העשור פרצה למיינסטרים השנה עם חמש זכיות באמי. נראה שהשנה זכתה קהילת הטראנסים להכרה ולקבלה גדולות מאי פעם. בריאליטי של רו פול התחרות היא בין מלכות דראג. עליהן לרקוד, לשיר, להופיע, להצחיק, לעצב תלבושות ולכבוש את ליבה של אימפריית הדראג, רו פול. ואיך אפשר בלי סיפורים אישיים קורעי לב? 

6. "להרוג את איב"

קומדיית מתח קלילה על רוצחת סדרתית פסיכופתית שאי אפשר להוריד ממנה את העיניים. הסדרה היא של הזרוע האמריקנית של BBC ויצרה אותה השחקנית־תסריטאית פיבי וולר־ברידג'. צמד השחקניות הראשיות הן סנדרה או ("האנטומיה של גריי"), שמגלמת את איב, הסוכנת החשאית שדולקת אחר הרוצחת, וג'ודי קומר (שמגלמת את הרוצחת). הטנגו בין הדמויות שלהן מרענן ומייצר טוויסט לז'אנר סרטי המרדפים.

7. "האמריקאים"

דרמת הריגול בכיכובם של קרי ראסל ומת'יו ריס (שמאחורי הקלעים הפכו לבני זוג ואף להורים) הגיעה השנה לסיומה, בתום שש עונות משובחות. השניים מגלמים זוג מרגלים סובייטים שהושתלו בפרברים בארה"ב. לכל אורך העונה האחרונה היתה ציפייה שהם ייתפסו כבר. הבלגן ארב מעבר לפינה, אבל האיפוק נשמר עד לפרק האחרון. גם בעונתה האחרונה הסדרה היתה פחות אקשן ויותר דרמה עוצמתית עם תצוגת משחק מופתית.

8. "השיבה הביתה"

העיבוד של סם איסמעיל ("מר רובוט") לפודקסט הפופולרי היה אבן דרך חשובה עבור ספקית התוכן אמזון. מדובר בסדרה שמובילה לא אחרת מאשר ג'וליה רוברטס, שעושה פה את אחד התפקידים הטובים ביותר שלה, הרחק מהקולנוע. רוברטס מגלמת עובדת סוציאלית במתקן שמאכסן חיילים ששבים משדה הקרב. המטרה לכאורה היא לסייע להם להשתלב בחזרה בחיי השגרה, אבל בהדרגה מתברר שמטרות המתקן שונות לגמרי. מדובר בצפיית בינג' אולטימטיבית. דרמת המתח הזו מתקדמת מהר וללא כובד, הפרקים הם של חצי שעה בלבד, אין שום התמהמהויות מאולצות בדרך, והפרשנות הוויזואלית לפודקאסט המקורי - מרהיבה. 

9. "אטלנטה"

גם העונה השנייה של הסדרה שיצר דונלד גלובר (הידוע גם בתור המוזיקאי, הראפר והדי.ג'יי צ'יילדיש גמבינו) המשיכה לגרוף שבחים ומחמאות כמו קודמתה. תחת הכותרת "אטלנטה: עונת השודים" (כינוי לתקופה של לפני חג המולד, שבה יש עלייה בגניבות), היא גוללה מטאפורית כל מיני סיטואציות של גניבה חומרית ורגשית.

10. "גלואו" 

הקומדיה של נטפליקס נוצרה בהשראת תוכניות טראש־היאבקות מהאייטיז, שבהן נשים גילמו בזירת היאבקות דמויות מוקצנות. עונתה השנייה יצאה בעיתוי מאוד אקטואלי עם גל ה־Me Too ואקלים שמדבר על עצמת נשים. אחד מפרקי העונה התמודד חזיתית עם תופעת ההטרדה המינית בשולי הוליווד. ובכלל, סיפורי הרקע של הדמויות בסדרה הפכו את העונה הזאת לאפקטיבית ולמהנה הרבה יותר מקודמתה.

ראויות לציון:

"שיטת קומינסקי" עם הופעות משחק נהדרות של מייקל דאגלס ואלן ארקין; "הבריחה מדאנמורה", שבמרכזה המצוד אחר שני נמלטים מכלא בניו יורק ושהתהדרה בשחקנים זוכי אוסקר מצוינים; ו"הרומן", שבעונתה הרביעית התעוררה מחדש עם טוויסטים מפתיעים ודרמטיים ברמה הנכונה כדי להזכיר למה היא מסוגלת.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר