מסמכים פנימיים של פייסבוק שהשיג ופרסם הניו יורק טיימס אמש (שלישי), מראים כי הרשת החברתית נתנה לחברות כמו מיקרוסופט, אמזון, ספוטיפיי ואחרות גישה נרחבת יותר למידע מכפי שהודתה. הגישה ניתנה באופן פולשני ובמשך שנים. הכתבה גם מדגישה כיצד מידע פרטי הפך להיות מטבע עובר לסוחר בעמק הסיליקון, וכיצד חברות גדולות בתחום סוחרות בו בהיקף נרחב.
ההסדרים המיוחדים עם חברות טכנולוגיה גדולות מפורטים במאות עמודים של מסמכים של פייסבוק, שנוצרו במרוצת 2017, והם חלק ממערכת המעקב הפנימית של החברה אחרי שותפויות. המידע ששותף הוא בעל אופי אישי מאוד: פייסבוק אפשרה למנוע החיפוש בינג לראות את כל החברים של משתמש פייסבוק מסויים, גם ללא הסכמה מפורשת כמו גם אפשרה לאמזון לקרוא פרטי קשר של חברים וליאהו לקרוא את רצפי העדכונים של חברים, ואילו לנטפליקס ולספוטיפיי ניתנה האפשרות לקרוא הודעות פרטיות. במקרים של נטפליקס ויאהו, הדבר שימש אותן למוצרים ספציפיים שכבר אינם פעילים, אך הגישה נותרה.
לגבי יאהו, פייסבוק טענה כי היא הפסיקה סוג זה של שיתוף מידע, אבל התחקיר של הטיימס מוכיח כי פייסבוק שיקרה. פייסבוק אגב טענה במקרים דומים בעבר כי מעולם לא מכרה את המידע בכסף - אבל האם זה משנה גם אם מסרה אותו בחינם? פייסבוק קיבלה בתמורה מידע משותפותיה, שעזר לצמיחתה.
שיתוף המידע, שלרוב לא נעשה בידיעה והסכמה מפורשת מצד הגולשים, הוביל בשעתו לצמיחה מאסיבית של החברה: פייסבוק השיגה עוד ועוד משתמשים, והצמיחה את הכנסותיה מפרסום. השותפות הרוויחו מידע יקר ערך, שעזר להן להפוך את המוצרים שלהן למושכים יותר. המשתמשים יכלו לשתף מידע ולהחליפו במגוון של פלטפורמות (מסדות), אבל באותה הצלחה, הסיפור הזה מדגים את השליטה חסרת התקדים של פייסבוק במידע של 2.2 מיליארד גולשיה, כמעט ללא פיקוח או שקיפות כלשהי.
עוד בנושא:
פייסבוק הספיקה כבר להסתבך השנה בשערוריית קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתה התברר כי מידע של 87 מיליון גולשים נחשף בפני חברת הייעוץ הפוליטי שהעבירה אותו למטה של הנשיא טראמפ בזמן בחירות 2016, וייתכן כי שימשה להטיית דעת הבוחרים. כעת מתברר, שהחברה נקטה באותה רמת חשיפה גם כלפי חברות טכנולוגיה שנהנו מגישה חופשית למידע אישי.
יש לתהות אם התנהלות זו, שנמשכה בוודאות בשנים האחרונות, עומדת בתנאי הסכם הפשרה של פייסבוק מ-2011 עם נציבות הסחר הפדרלית, שבמסגרתו נדרשה החברה להפסיק לשתף מידע גולשים ללא הסכמה מפורשת מצדם.
פייסבוק מצדם טוענים כי הסכמי השיתוף לא מפירים את פרטיות הגולשים מאחר והם כוללים מידע ציבורי בלבד, למרות שהם כוללים מידע שהחברה הפכה אותו לציבורי באופן חד צדדי עוד ב-2009. וכי חלק מהגישה ניתנה "בטעות", אך מבלי לפרט לאיזה חברות היא ניתנה בטעות.
מיקרוסופט מצדם הגיבו לכתבה באומרם כי בינג השתמש במידע כדי לבנות פרופיל של משתמשי פייסבוק על שרתי מיקרוסופט, ולא למטרות פרסום. החברה סירבה לומר באיזה פרטים נעשה שימוש. עוד הם ציינו כי המידע מאז נמחק.
מנטפליקס נמסר בתגובה: "במהלך השנים ניסינו להפוך את נטפליקס לחברתית יותר בכל מיני דרכים. דוגמה אחת לכך היא התכונה שאותה השקנו ב- 2014, שאפשרה ללקוחות שלנו להמליץ על תוכניות וסרטים לחברי הפייסבוק שלהם, דרך מסנג'ר של פייסבוק או באמצעות נטפליקס. תכונה זו לא היתה פופולרית ולכן נסגרה כעבור שנה. בשום שלב לא קיבלנו גישה להודעות פרטיות של משתמשי פייסבוק, וגם לא ביקשנו רשות לעשות זאת".
[עדכון 20/12/18] - הידיעה עודכנה עם תגובת נטפליקס
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו