התוכנית הגדולה של חיזבאללה – מנהרות וטילים

את תוכנית המנהרות התווה עימאד מורנייה • חיזבאללה מתכנן להסיט את תשומת הלב עם טילים למרכז, ולהכניס כוחות דרך המנהרות לכיבוש הגליל • פרשנות

העבודות לחשיפת המנהרות // צילום: איי.אף.פי

אחד הלקחים המרכזיים שהפיק ארגון חיזבאללה ממלחמת לבנון השנייה, היה הצורך לשנות את יעדי המלחמה הבאה נגד ישראל. לצד בניית יכולת הגנתית, לפתח יכולות התקפיות, שיאפשרו לחיזבאללה לנהל את המלחמה בשטח ישראל. 

את תהליך הפקת הלקחים בחיזבאללה הוביל אז המפקד הצבאי של הארגון, עמאד מורנייה. הוא קבע כי במלחמה הבאה יפלוש הארגון לשטחים בגליל ויכבוש אותם. חיזבאללה סימן לעצמו כמטרות אזורים שבהם יש לו עליונות טופוגרפית מול נחיתות טופוגרפית ישראלית סמוך לגבול.

לצורך ביצוע יעדים אלה, הכין מורנייה תוכנית מבצעית שעליה פיקח באופן אישי עד מותו, בפברואר 2008. לאחר מותו המשיכו הכוחות המיוחדים של חיזבאללה שנקראו על שמו "כוחות רדואן" באימונים, תחת פיקודו של מצטפן בדר א-דין, עד לפרוץ המרד בסוריה.

מבצע "מגן צפוני" - סיקור נרחב: 

• "מגן צפוני": צה"ל יצא למבצע נרחב להשמדת מנהרות חיזבאללה בגבול לבנון

• "מסירים איומים": למה המבצע החל עכשיו?

• דיווח: צבא לבנון החל לשנע כוחות לגבול

• בצפון לא הופתעו: "שמענו חפירות"

התוכנית המבצעית כללה אימון של הכוחות מיוחדים של חיזבאללה, לצורך השתלטות על יישובים ישראלים מבודדים לאורך גבול הצפון. בטרמינולוגיה של חיזבאללה דובר אז על "כיבוש הגליל". בנוסף, התוכנית כללה כריית מנהרות חודרות לתוך שטח ישראל, סמוך ליישובים הישראליים. המנהרות נועדו להעברת כוחות של כמה מאות לוחמים, ולא לצורך חטיפת חיילים או אזרחים. המודל שעמד מול עיניו של מורנייה היה מודל המנהרות החודרות של צפון קוריאה, שמדריכים איראנים שקדו על לימודו.

בנוסף, התוכנית המבצעית של חיזבאללה כללה בניית יכולת שיגור טילים מסיבית לעבר מרכזי אוכלוסייה ואתרים אסטרטגיים מאזור חיפה בצפון, תל אביב במרכז ועד לדימונה בדרום. בתפיסה של חיזבאללה אמור מצב זה לרתק אליו את כל תשומת הלב הצבאית של ישראל ובזמן זה לאפשר לחיזבאללה להוציא לפועל באמצעות הכוחות המיוחדים את "תוכנית כיבוש הגליל".

תא"ל ד"ר שמעון שפירא, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לשעבר המזכיר הצבאי של רה"מ בנימין נתניהו. כתב את הספר "חיזבאללה: בין איראן ולבנון". 

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר