צבאות העולם מנסים "לפתות" גיימרים: "אולי הלחימה תעניין אותם גם במציאות"

לאור הקושי לצרף חיילים, הגנרלים מנסים לנצל את הטרנד הפופולרי • בבריטניה מגיעים לבתי הספר, אך לא כולם אוהבים זאת: "תנו לילדים להיות ילדים"

מתוך המשחק "קול אוף דיוטי" // צילום מסך

לקראת סוף העשור הנוכחי מתחילה להסתמן מגמה כלל עולמית לגיוס צעירים לצבאות השונים בעולם דרך משחקי מחשב. אחד הגורמים לכך הוא העובדה שהן הצבא האמריקני והן הצבא הבריטי לא הצליחו לעמוד בייעדי גיוס הלוחמים שלהם בשנה האחרונה, זאת למרות שהצבא האמריקני מבטיח בונוס של 40 אלף דולר למתגייסים וכן מלגות נדיבות ללימודים אקדמיים. 

לאור זאת, ועל רקע הערכות כי בשנה הבאה ישחקו 427 מיליון בני אדם במשחקי מחשב כגון "פורטנייט" ו"קול אוף דיוטי", הצבאות לוטשים עיניים אל הכמות הבלתי נתפסת הזו של אנשים שרובם צעירים. כבר לאחרונה החל הצבא האוסטרלי לאפשר לגולשים לדף הבית שלו לשחק במשחקי מחשב שונים המדמים לחימת צי, לחימה של רגלים וכוחות צבאיים אחרים, כעת גם הצבא האמריקני הכריז על העניין הגדול שלו להיכנס אל התחום כשהוא גייס לצורך כך גם לוחמים וקצינים לשעבר ששירתו בו שמתמחים בשטחי לחימה ובמשחקי מחשב. 

ההתעניינות הזו של הצבאות במשחקי המחשב היא תהליך מוקדם שהחל יחסית כבר בשנת 2002 כשמאז העניין הצבאי במשחקים עלה וירד, כשבדרך כלל ההתמקדות היא בפטנטים צבאיים שהחברות היו צריכות לשלם עליהם כסף. הכוונה למבנה של מסוקים, טנקים וכלי נשק אחרים. אולם מסתבר כי על רקע המלחמה המתמשכת באפגניסטן, המלחמה בעיראק ובעיות אחרות, כוח המשיכה של הצבאות המערביים מצוי בנסיגה ולכן הם פונים ונכנסים אל תחום משחקי המחשב מתוך הנחה שאנשים שאוהבים להילחם במחשב הם קהל פוטנציאלי לגיוס. 

עוד במדור חיילים

• פוטין, תיזהר: הלוחמים האוקראינים הצעירים שמחכים לרוסים

• נערכים לקרב מול חמאס: צה"ל תרגל לחימה במנהרות ובבניינים רבי קומות

• 5 הטנקים הקטלניים בעולם: ישראל בפנים?

מעבר לכך בריטניה היא המדינה היחידה באירופה שמאפשרת לצבאה להיכנס אל בתי הספר כבר מגיל 16 ולערוך לתלמידים אימונים שונים כדי למשוך אותם לשירות צבאי. הפעילות הזו סופגת ביקורת קשה באירופה ו-ועדת הילדים של האו"ם קראה לממלכה המאוחדת לשקול את ההליך הזה שוב בטענת "תנו לילדים להיות ילדים". אלא שכעת מסתבר כי לא רק שצבא בריטניה נכנס אל עולם הילדים אלא גם הצבא האמריקני, במה שעלול לעורר שאלות אתיות רבות בקשר שבין תעשיית משחקי הלחימה לצבא. 

חדירה מהסוג הזה נעשית ככל הנראה גם בתעשיית הקולנוע ולשם דוגמה לפרויקט שכשל ניתן להביא את חברת הסרטים מארוול קומיקס, שביטלה הסכם עם חברת האסטרטגיה והלחימה נוֹרְתְ'רוֹפּ גְּרָאמֶן (Northrop Grumman), בגלל ביקורת קשה בעולם. מדובר בקונצרן ספנות, תעופה, חלל וביטחון, תוצאה של רכישת גראמן על ידי נורת'רופ. החברה, שממוקמת בווירג'יניה שבארה"ב, היא יצרנית מערכות ביטחוניות השלישית בגודלה בעולם, יצרנית מערכות המכ"ם הגדולה ביותר, והיצרנית המובילה בעולם של כלי שיט. 

גם בצבא האמריקני לוקחים חלק ביוזמה. חיילי מארינס // צילום ארכיון: רויטרס

בכל הנוגע לשאלה מה רוצה הצבא האמריקני בתחום משחקי הלחימה נראה שמדובר במאמץ מרוכז ורציני מאד כשלשם המחשה דייב אנתוני, אחד מכותבי המשחק "קול אוף דיוטי" הפופולרי הוזמן על ידי הפנטגון לכנס עם מומחים צבאיים שדן בקשר שבין לחימה למשחקי מחשב ובדרכים לעצב משחקי ראליסטיים עבור הצבא. לדברי המומחה האוסטרלי לאתיקה מאוניברסיטת מונש, פרופסור רוב ספארו, "לא נראה לי שהצבא ממש ייכנס אל תוך המשחקים בצורה כזו שהם ידמו מלחמה ממש, זה קשה לביצוע וגם היכולות של לוחם הרבה יותר ממוקדות וגבוהות, לכן להערכתי הצבא פשוט ינסה לגייס גיימרים צעירים מתוך הנחה שאם לחימה מעניינת אותך במשחק אולי תתעניין בכך גם במציאות". 

עם זאת, פאנלים לשליטה במזל"טים ובמל"טים ובמסוקים נשלטים כבר כיום על ידי בקרי Xbox תוך טשטוש מובהק בין משחק למציאות. לאור זאת ייתכן שיצירת משחקי מציאות מדומה עלולים לאפשר לצבא כניסה בדלת האחורית לעולם המשחקים תוך הפעלת מניפולציות ואפשרויות חדשות לגיוס צעירים, דבר שמצריך מודעות ואולי אפילו פיקוח על מהלכים כאלה.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר