בתוך כחמש שנים: אוטובוסים אוטונומיים בישראל

משרד התחבורה ונתיבי איילון הודיעו על פרויקט מהפכני בתחום התחבורה הציבורית • "המשימה הלאומית בישראל היא יצירת אלטרנטיבות אמיתיות לרכב הפרטי"

מערכת להסעת המונים. אוטובוס אוטונומי בחיפה

משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון מקדמים מערכת להסעת המונים בישראל, כאשר במקביל מקדם המשרד גם מיזם להפעלת אוטובוסים אוטונומיים בתוך כחמש שנים. כך נודע היום בוועידת הרכב השנתית מבית מידע כנסים שנערכה היום (רביעי) בקריית שדה התעופה בלוד.

איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון התייחס להקמת מערך להסעת ההמונים ולפרויקטים המציעים פתרונות לבעיית התחבורה בארץ: "המשימה הלאומית בישראל של היום היא יצירת אלטרנטיבות אמיתיות לרכב הפרטי. אנחנו נמצאים בתחילתה של מהפכה תחבורתית חשובה ונחוצה. מצד אחד, נראה תחבורה מנוהלת, ומצד שני, הציבור יבחר לנטוש את הרכב הפרטי ולעבור לתחבורה ציבורית ושיתופית, שתהיה עדיפה בהרבה".

בן מאיר ציין כי "מי שיבחרו בתחבורה ציבורית ושיתופית יהיו VIP. תהיה להם עדיפות בכל דבר - ברמזורים, בנתיבים מהירים ועוד. נגרום לכך שמי שיבחר באופציה של תחבורה ציבורית או שיתופית יגיע מהר יותר למקום העבודה, לעומת אותו אדם שיבחר להמשיך ולהיתקע בפקקים עם הרכב שלו. הוא יראה את האוטובוס נוסע בנתיב המהיר או בנתיבי תחבורה ציבורית, את רוכבי האופניים בנתיבים הייעודיים להם - כשהוא ממשיך לשבת בפקק", אמר והדגיש - "הבחירה תהיה בידיים של הציבור: לשבת לבד באוטו בפקק, או נסיעת VIP מהירה, בתחבורה ציבורית או שיתופית".  

בן מאיר הוסיף כי "גם כסף קטן ושינוי קטן, של 15% בלבד - יתחיל את השינוי. במסגרת התוכנית החדשה 'נעים לירוק' מגויסים 100 אלף מתנדבים שיקבלו 4,500 שקל עבור ניטור השימוש שלהם ברכבים. לאחר הפיילוט, מי שישתתף בתוכנית ויוכיח שינוי ממשי, שעבר לשימוש בתחבורה ציבורית או שיתופית יקבל בסוף השנה עד 2,000 שקלים במזומן".   

על המהפכה הטכנולוגית בארץ בתחום התחבורה אמר בן מאיר: "שינוי אמיתי יתקיים רק עם הקמת מערכת להסעת המונים והפעלת אוטובוסים אוטונומיים. משרד התחבורה ונתיבי איילון מקדמים פרויקטים לביצוע המהפכה שתהיה אלטרנטיבה אמיתית לכלי רכב".

פרויקט מהיר לעיר

בוועידה הוצגו הפרויקטים המרכזיים שעומדים על הפרק: נתיב נוסף לאורך נתיבי איילון וכביש 2 מראשון לציון ועד נתניה. השול השמאלי יהפוך לנציב מהיר. שאטלים חינמיים ייסעו מראשון לציון בדרום ועד שפיים בצפון, ויספקו 4,000 מקומות חניה בחניון הדרומי ו-7,000 מקומות חניה בצפון. בשלב השני יורחבו הנתיבים המהירים לכביש 5 עם 12,000 מקומות חניה בראש העין. הפרויקט מתוקצב ב-7.5 מיליארד שקל. טרקטורים יעלו ברבעון הראשון של 2019.

פרויקט מהיר לעיר: 17 רשויות כבר חתמו על האלטרנטיבה המשמעותית הראשונה לנתיבי תחבורה ציבורית, שבמהלכה יהפכו מסלולים קיימים לנתיבי תחבורה ציבורית ותינתן עדיפות לאוטובוסים ברמזורים. כל עיר שתצטרף תקבל 20% תוספת תחבורה ציבורית. הפרויקט מתוקצב ב-3.5 מיליארד שקל

פרויקט אופנידן. לא עוד שביל אופניים, אלא אוטוסטרדות אופניים ארוכות (15 קילומטר לכל שביל) ברוחב נתיב בכביש. שבעה שבילים יוקמו בהשקעה של חצי מיליארד שקל מערי הלווין אל תל אביב. לאורך השבילים יישתלו 10,000 עצים, יוקמו פינות רענון מוצלות, מעברים תת קרקעיים וגשרים שיצרו נסיעה רציפה ויפחיתו פקקים.

"כל מי שיוותר על הרכב הפרטי - יתוגמל". פקקים בנתיבי איילון // צילום: יהושע יוסף

 

רשות המיסים בוחנת: מיסוי אלטרנטיבי בהתאם לרמות הנסועה 

מנהל רשות המיסים ערן יעקב הודיע בוועידה כי רשות המיסים תעניק הטבות מס על התקנת מערכות אקטיביות ברכבים. לדבריו, "אנחנו בוחנים דרכים אלטרנטיביות למיסוי בהתאם לרמת הנסועה (קילומטרז'). הדרך לעשות זאת היא באמצעות הטכנולוגיה, ואני מקווה שנצליח להביא את הבשורה. אני מאמין שמיסוי בהתאם, למשל, לשעות הנסיעה, נסיעות שיתופיות וכדומה, הוא חלק מהדרך לתת ביטוי יותר נכון להטלת מס.

"שיעורי המס על כלי רכב בישראל הם גבוהים", הוסיף יעקב, "אבל כדי שהמשק הישראלי יוכל להמשיך לתפקד, צריך לשאול מהן האלטרנטיבות. בסופו של דבר, אנחנו מטילים מס על מוצר שיוצר גודש, זיהום אוויר ותחלואה, ומצד שני לא מוביל להעלאת מיסים במקומות אחרים, שבהם הנזק המשקי יכול להיות גדול יותר. צורת המיסוי על רכבים בישראל הוגדרה בהתחלה על ידי האירופאים כמסובכת, והיום היא מוגדרת כמודל לחיקוי".

בתחרות רכב השנה לשנת 2018 זכה וולוו 4 XC. במקום השני קיה סטינגר ובמקום השלישי סקודה קארוק.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר