נתונים מטרידים על התנהלות הנהלת פייסבוק והמנכ"ל מארק צוקרברג, בכל הקשור להתנהלות החברה בפרשת ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות בארה"ב, עולים מתחקיר ענק שמפרסם היום (חמישי) העיתון האמריקני "הניו יורק טיימס".
התחקיר בדק את דליפת המידע מהגולשים במסגרת פרשת קיימברידג' אנליטיקה, ידיעות "פייק ניוז" ושערוריות נוספות. התחקיר מצא כי מייסד החברה ומנכ"לה מארק צוקרברג, וכן סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג, הגיבו לממצאים מאוחר ובצורה שגויה, התעלמו ברגעי האמת מהממצאים והעבירו את הטיפול בבעיות לכפופים להם, בעוד שמדובר היה בכשלים קריטיים המחייבים התנהלות נחרצת של הנהגת החברה.
על פי התחקיר, בפגישה שנערכה כשנה לאחר הבחירות בארה"ב, כשהיה ברור כי גורמים ברוסיה ניצלו את העובדה שבפייסבוק יש 2.2 מיליארד חשבונות שרובם אמריקניים, סמנכ"לית התפעול סנדברג השתלחה במנהל האבטחה של החברה, שהעביר למנהליה את העובדה שעדיין לא נעצרה החדירה אל חשבונות משתמשי החברה. על פי עדויות מהמפגש, סנדברג "צרחה על מנהל האבטחה, תקפה אותו בחריפות וטענה כי הוא מסיט את האחריות אל מנהלי החברה".
התנהלות דומה התחוללה לאחר גילויה של פרשת קיימברידג' אנליטיקה. בתחילה החברה התעלמה מהמצב, אולם לאחר נפילת ערך המנייה של פייסבוק - החל מארק צוקרברג במסע התנצלויות, בעוד סנדברג פועלת במקביל מאחורי הקלעים במסע שתדלנות שנועד למזער את הנזקים, על ידי הפעלת סנטורים וחברי קונגרס. אלא שפייסבוק בחרה בהגנה שהיא למעשה התקפה, והפנתה את האש אל המתחרים שלה: חברת גוגל ואחרות. השיטה להכפשת המתחרות הייתה על ידי שכירת חברה רפובליקנית, שיצרה קישורים בין מבקרי פייסבוק לפעילותו של איש השמאל הקיצוני והמיליארדר היהודי ג'ורג' סורס. באופן דומה, נעשה גם שימוש בטענות כי מבקרי החברה הם אנטישמיים, כיוון ששני הבכירים ביותר בפייסבוק (צוקרברג וסנדברג) הם יהודים. במילים אחרות, תחקיר העיתון טוען כי במקום לנהל את המשבר בצורה ישרה, פעלה פייסבוק בדרכים לא נאותות, כשהיא לא מתקנת את הכשלים בזמן אמת, אלא רק מרחיקה את הביקורת ממנה.
צילום: רויטרס
העיתון, שראיין לצורך הכתבה כ-50 מנהלים בכירים לשעבר בחברה, מציין כי פייסבוק סירבה להתייחס לטענות שעלו בתחקיר, ומדובר פייסבוק נמסר רק כי "הליקויים תוקנו". עם זאת, מנהלים רבים בדרג הבכיר בחברה שעזבו בשנים האחרונות מעידים כי "לא פעם סדר העדיפויות של צוקרברג היה נראה לנו שונה ממה שצריך היה להיות". ביטוי לכך היו טענות של גורמים בהודו כי פייסבוק הפכה לכלי ניצול ודיכוי של מיעוטים אתניים, וכי הרשת הפכה לכלי תעמולה ממשלתי.
על פי עדויות מנהלים, שחלקם אמרו שפרשו מהחברה בגלל הטענות האמורות, הפעם היחידה שצוקרברג יצא מגדרו הייתה אחרי ההתבטאויות הקשות של טראמפ בכל הקשור למהגרים. לדבריהם, "רק אז צוקרברג שאל: האם טראמפ עבר על כללי החברה?". לדבריהם, פייסבוק הציגה עצמה כפלטפורמה שנותנת שירותים, ולא אחראית לתוכן. בהקשר לכך, כאשר טראמפ - אז עדיין מועמד לנשיאות - תקף בחריפות את האסלאם, העבירה סנדברג (שהתמודדה בזמנו עם מות בעלה) את בחינת הטענות לצוות משפטי זוטר, שבדק רק את ההיבט המשפטי של הטענה, והגיע למסקנה שדברי טראמפ הם חוקיים. כך, שוב פספסה החברה את היכולת להביע עמדה בעד חופש הביטוי.
לפי התחקיר, מומחה האבטחה של החברה ברוסיה, גילה את הפעילות הרוסית בזמן אמת, ואף ערך תרגיל שבחן את השיטה. המומחה העביר את המסקנות לצוות מורחב, אך נדהם לגלות בדיעבד שהמידע כלל לא הגיע למארק צוקרבג עצמו. סנדברג וצוקרברג, כך לפי התחקיר, רק כעסו על עצם הבדיקה של מומחה האבטחה, שחשפה את החברה לתביעות משפטיות, אך למרות זאת קידמו את האיש.
לפי התחקיר, בשנת 2017, כשנה אחרי חשיפת פרשת ההתערבות בבחירות - פייסבוק רק גירדה את תחום ה"פייק ניוז" והחשיפה של החברה להאקרים רוסים, ולא השקיעה בחקירת הפרשות הללו את המשאבים הנדרשים. חמור מכך, כשבבית הנבחרים כבר החלה חקירה רשמית, וכשהגיע מידע לפיו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא שהורה להתערב בבחירות האמריקניות, פייסבוק המשיכה להסתיר את המידע שיש לה בנושא. רק לאחר שכלי תקשורת בארה"ב הפנו אליה שאילתות בנושא, והחברה הבינה שהיא עומדת בקו האש - היא החלה לפעול.
צילום: רויטרס
התחקיר גילה כי בכירי החברה חששו לפעול, כדי לא להיתפס כשמרנים, או מאידך גיסא - כדמוקרטים. כך קרה שכשנציג החברה בוושינגטון, הלוביסט שלה ואנשי הדירקטוריון התכנסו, הם נדהמו מהמידע שיש בידי החברה. גורם שהיה בחדר סיפר שהם הטיחו בסנדברג ובצוקרבג דברים קשים, והטונים בפגישה זו עלו לגבהים. לפי התחקיר, סנדברג התנצלה באותה פגישה, בעוד צוקרברג ניסה לתרץ את המציאות בהסברים טכניים. רק לאחר ישיבה זו העלתה פייסבוק לבלוג שלה הודעה מינורית על הפעילות הרוסית, שבה כתבה כי הרוסים השקיעו רק כ-100 אלף דולר בכ-3,000 מודעות. בהודעתה אז התעלמה פייסבוק מהעובדה שגילתה מספר גדול של חשבונות מזויפים ששייכים, ככל הנראה, לפעילים רוסים.
עם התפוצצות הפרשה, תקפו רפובליקנים את החברה על צנזור עמדות ימין, והדמוקרטים תקפו אותה על שאפשרה לרוסיה להשפיע על הפוליטיקה בארה"ב. רק אז הודתה פייסבוק שכ-126 מיליון (!) אמריקנים נחשפו לתעמולה הרוסית, והחלה להיאבק בחוקים שקודמו בסנט כדי לכפות עליה למסור מידע.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו