בזכות מערכות ההתרעה ברכב: הפחתה של 19% בתאונות

בעקבות הנתונים, במשרד התחבורה שוקלים את האפשרות להעניק הטבה חד-פעמית למי שיתקין מערכות אלו • 40 אלף בעלי רכבים כבר ניצלו את הסובסידיה

כל רכב חדש מחויב בהתקנת מערכות בטיחות מצילות חיים // צילום אילוסטרציה: משה שי

התקנת מערכות בטיחות המתריעות על אי-שמירת מרחק ועל סטייה מנתיב מפחיתה ב-19 אחוזים את ההסתברות לתאונה, ומקטינה ב-30 אחוזים את חומרת התאונה, כך עולה מנתוני מאגרי המידע שפורסמו היום (חמישי) על ידי חברות הביטוח.

כמו כן, בסקירת רשות המיסים לשנת 2016 נרשמה ירידה במספר התאונות שהביאו לאובדן גמור של רכב ("טוטאל לוס") בכלי רכב עם אבזור בטיחותי ברמה גבוהה יותר. בעלי מוסכים מדווחים על ירידה של 60 אחוזים במספר פגיעות הפח בחלק הקדמי של מכוניות, וירידה של 33 אחוזים בכלל הפגיעות בפח מתאונות.

לאור נתונים אלה, משרד התחבורה בוחן יחד עם משרד האוצר את האפשרות להעניק הנחה של 1,500 שקלים באגרת הרכב בפעימה אחת, מייד עם התקנת מערכות בטיחות מצילות חיים, בעיקר של מערכות המתריעות על סטייה מנתיב ואי-שמירת מרחק. זאת במקום פריסה לשלוש שנים הניתנת היום. השינוי נועד לעודד בעלי רכב נוספים להתקין את מערכות הבטיחות, שהטמעתן היא הגורם המרכזי לירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים.

עד כה ניצלו את ההטבה כ-40 אלף בעלי רכב משומש. ממוצע ההתקנות החודשי של מערכות הבטיחות בכלי רכב ישנים עומד על כ-3,000 כלי רכב בחודש. בכוונת משרד התחבורה לבצע מעבר הדרגתי למערכות אקטיביות מקוריות מיצרן הרכב, המסוגלות להתערב במערכות הרכב ולבצע האטה או עצירת חירום, למניעת תאונות.

"הסחת הדעת - מספר אחת בגרימת תאונות"

מקסים ביטון, קצין בטיחות בכיר בתעבורה בחברת סופר גז, החולש על צי של 233 משאיות המובילות גז שמוגדר כחומר מסוכן, דיווח על ירידה מ-13 ל-4 תאונות בשנה, בגלל הסחת דעת על אותו מספר קילומטרים של נסיעה.

"הסחת הדעת, בעיקר הודעות וואטסאפ, היא המכה מספר אחת בגרימת תאונות", אמר ביטון. "לפי הנתונים, השנה נהרגו בגלל הסחת דעת 179 בני אדם, וכנראה יותר, אבל לא רוצים להודות בזה. מערכות ההתרעה אינן מושפעות מהיסח הדעת ונותנות התראה בזמן. שנייה אחת ומנעתי תאונה".

מתחילת 2014 חל גידול משמעותי בכמות כלי הרכב בישראל, שבהם הותקנו מערכות בטיחות פסיביות. זאת בשל הטבות המס שהעניקה המדינה, במטרה לעודד רכישה של כלי רכב עם מערכות בטיחות שיפחיתו את מספר תאונות הדרכים ואת חומרתן. כיום מותקנת מערכות בטיחות מצילות חיים, פסיביות ואקטיביות, ביותר מ-12 אחוזים מכל כלי הרכב פרטיים ומסחריים עד 3.5 טון משנת ייצור 2000 ומעלה בבעלות פרטית או ליסינג. מספר זה גדל מדי יום.

תקנה של משרד התחבורה, שנכנסה לתוקף בנובמבר 2016, מחייבת להתקין מערכות בטיחות במשאיות ובאוטובוסים משנת ייצור 2012, כך ששיעור החדירה של מערכות אלו בכלל ציי הרכב בישראל גדול אף יותר. על פי החלטת השר כץ, מהראשון בינואר 2018 מחויב כל רכב חדש, המיובא לישראל, בהתקנת מערכות בטיחות מצילות חיים. בעקבות תרומתן המוכחת של מערכות הבטיחות, קבע האיחוד האירופי כי החל משנת 2020 תחויב התקנת מערכות בטיחות מתקדמות בכל כלי הרכב הפרטיים.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר