משרד התחבורה גיבש תוכנית להפיכת כביש 90 לציר האורך המזרחי של ישראל, שייקרא "חוצה ישראל מזרח". התוכנית תכלול את הפיכתו של הציר מכביש חד-מסלולי לכביש דו-מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון, עם אפשרות לנתיב שלישי לכל כיוון - מאילת ועד לאצבע הגליל. מדובר במגה פרויקט המתייחס לטווח הרחוק, הבינוני והקצר.
צילום: פז בר
התוכנית גובשה לאחר שבשבועיים האחרונים קיפחו את חייהם 17 בני אדם בשלוש תאונות דרכים מחרידות בכביש, שמוגדר על פי ארגון "אור ירוק" ככביש אדום.
המיזם הענק יכלול גם את הפיכת הדרכים המתחברות לכביש 90 לכבישים דו-מסלוליים, בעלי שני נתיבים לכל כיוון. בנגב, מדובר בכביש 25 בין דימונה לבאר שבע, עד מחלף נבטים וכביש 6 דרום; בדרום, כביש 1 בין ים המלח לירושלים וכביש 31 בין נווה זוהר לערד; במרכז, כביש בין בקעת הירדן, תפוח, אריאל, מחלף קסם וכביש 6 (כביש 505); בצפון, כביש 71 בין בית שאן, עוקף עפולה, עד צומת הסרגל, נחל עירון וכביש 6; ובגליל הכביש בין עמיעד ליקנעם.
אנשי משרד התחבורה יפנו למשרד האוצר לקבלת אישור לקידום ביצוע הקטע הדרומי של כביש הערבה, באמצעות המגזר הפרטי (PPP), מקטורה ועד צומת הערבה ומחלף נבטים. חברת נתיבי ישראל מקדמת כיום את תכנון הפיכתו של קטע הכביש לכביש דו-מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון. הפרויקט יבוצע בשיטת (PPP Public Private Partnership), שבה יזם פרטי יסלול ויפעיל את הכביש החדש ובתמורה יקבל זיכיון לאחזקתו למשך 25 שנה.
בנוסף, בתקופת הביניים עד לביצוע הפרויקט, הוחלט על הקמת הפרדות קשיחות, במקטעים שונים של הכביש. בטווח הקצר יבוצעו הפרדות רכות על הפסים הלבנים, במקומות שבהם ניתן לבצע זאת, תוך ניצול השוליים. על פי התוכנית, לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים, אמצעי בטיחות רכים, תותקן תאורה במקומות חיוניים, ויוקמו מפרצי חנייה בקטעי כביש ארוכים.
משרד התחבורה הורה לנתיבי ישראל לזרז את ביצועם 17 פרויקטים של מוקדי סיכון ופניות שמאלה לאורך כביש 90, בהיקף של 170 מיליון שקלים, המקודמים כיום על ידי החברה. בין השאר, מדובר בפרויקטים בהקמת כיכרות, הסדרת כניסות ליישובים, הסדרה ורמזור של צמתים, התקנת מעקות בטיחות, טיפול באפיקי נחלים ובולענים באזור ים המלח וביצוע מעברים תת קרקעיים של הולכי רגל. במקביל, משרד התחבורה יפנה למשטרת ישראל בבקשה לתגבר את האכיפה לאורך כל כביש 90 ולגבש תוכנית של כל האמצעים הנדרשים לתגבור קבוע לאורך כל מוקדי הסיכון בכביש.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו