"המחויבות שלנו ללוחמינו לא נפסקת לעולם"

קציני חיל האוויר מספרים על מבצע החיפושים המורכב אחר שרידי הטייס הנעדר שהסתיים היום לאחר 56 שנים

סגן יקיר נווה ז"ל // צילום: דובר צה"ל //

הבוקר (שלישי) אישר ראש אכ"א מוטי אלמוז את המלצת חיל האוויר להכריז על מציאת שרידי גופתו של טייס חיל האוויר סגן יקיר נווה ז"ל. "זה ארוע חריג ומאד מרגש לצה"ל ולחיל האוויר. סגן יקיר נווה היה טייס בחיל האוויר שהתרסק עם מטוס הפוגה שלו במימי הכנרת. הגופה שלו לא נמצאה עד היום והוא הוכר חלל צהל שמקום קבורתו לא נודע".

סגן יקיר היה בן 23 במותו, לאחר שהתרסק עם מטוסו מעל הכינרת במאי 1962. אחיו היה תת אלוף בחיל האוויר ואחד מאחייניו הוא טייס מסוקים בחיל האוויר שנקרא גם הוא יקיר על שמו. 

איתור שרידי הטייס הנעדר נמצאו לאחר מבצע ארוך ומורכב שנמשך 56 שנה, במהלכו התבצעו 12 מבצעים לאיתורו. בראש מבצע החיפושים האחרון עמדו ראש להק כוח אדם תא"ל נתן ישראלי וראש ענף חקירת תאונות ואיתור נעדרים סא"ל גל.

"השנה בוצעו החיפושים באמצעות אמצעים טכנולוגיים חדישים ", הם מספרים. "למבצע האחרון יצאנו לאחר היערכות ארוכה תוך שימוש בטכנולוגיות חדשות יחד עם חיל הים וחברה אזרחית. במבצע השתתפו בין היתר פרחי טיס מבית ספר לטיסה כמשימה ערכית ומרגשת. סרקנו 500 מטר רבוע וב-25 באוקטובר מצאנו סוף סוף את שרידי הגופה. השרידים הועברו לבדיקה במכון הפתולוגי באבו כביר".

"המלצתי לראש אכ"א להכריז עליו כחלל צהל והוא יובא לקבורה בימים הקרובים", אמר תא"ל ישראלי. "היום בצהרים הודענו למשפחת יקיר נווה, הודעה שהביאה לכדי דמעות. מדובר במבצע ערכי שמסמל את המחויבות של צה"ל להביא את אנשינו לקבורה".

ראש להק כוח אדם בחיל האוויר תת אלוף נתן ישראלי סיפר על השיטה החדשנית שבה השתמשו השנה: "החיפוש בוצע השנה באמצעות טכנולוגיה חדשה של דוברות עם משאבות. כל הזמן מצאנו חלקי מטוס, אתר התאונה היה מוכר לנו, אבל הבעיה העיקרית הייתה שהוא רחוק וקשה היה להגיע אליו. במשך כל המבצע מצאנו את חלקי מטוס הפוגה ולבסוף, בין חלקי המטוס, גם מצאנו את חלקי גופתו של הטייס, כארבעה קילומטרים צפון מזרחית מטבריה. ביצענו בדיקות די.אן.איי ובהמשך ראש אכ"א אישר את המלצתנו שמדובר בשרידי גופתו של יקיר נווה ז"ל". 

סגן אלוף גל ראש ענף איתור נעדרים בחיל האוויר הוסיף: "הובלנו את החיפושים אחר יקיר נווה הרבה מאד שנים. המבצע הנוכחי לא התחיל מאפס על בסיס הידע שנצבר כל השנים האלה. שני אנשי הצוות נהרגו מפגיעת המטוס במים במהירות 400 קמ"ש ובאמצעות  סונארים איתרנו את מקום התאונה. 

"העבודה שתוכננה השנה בוצעה יחד עם חברה ישראלית שיש לה יכולות לייצר שיטה חדשה יחד עם רשות המים והכינרת. מדובר בשיטה שבה שואבים מים על פי נ.צ. של ג'י.פי.אס, בתוך אתר התאונה. ממיינים את חלקי המטוס שנמצאים וביניהם מחפשים חלקי אדם", אמר סא"ל גל והוסיף "השנה לא השתמשנו בצוללים כפי שהיה בשנים קודמות וגם לא הורדנו מסגרות למים. בנינו דוברה גדולה שממנה הורדנו צינור בעומק 35 מטרים אנכית למטה בצינור".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר