הקלף המנצח

"פעם היינו הסדרה המופרעת והמפתיעה, היום המציאות עולה על כל דמיון", מודה רובין רייט • אחרי הזעזוע שחטפה "בית הקלפים" עם פיטוריו של קווין ספייסי, עולה בנטפליקס עונת הסיום של הסדרה - ורייט מגלמת בה את נשיאת ארה"ב, כי "זה מה שהמעריצים רצו"

רובין רייט // צילום: Getty Images

שרובין רייט מנסה לתאר את פרק הסיום האחרון בהחלט של "בית הקלפים", היא נסחפת לתיאורים מפוצצים כמו "הסוף הולך להמם אתכם בצורה שלא תיאמן. הכי אופראי, הכי דרמטי ומקיאווליסטי שיכול להיות בעונה אחרונה".

רייט (52), שמגלמת בעונה הקרובה את הנשיאה החדשה קלייר אנדרווד, היא גם מפיקה בפועל של הסדרה, וגם הבמאית של פרק הסיום. "במובן מסוים, לביים פרק אחרון מייצר הרבה מאוד מטענים שצריך לסחוב על הכתפיים", היא אמרה בראיון ל"טודיי שואו". "עבדתי הרבה יותר. הייתי מעורבת באופן עמוק מאוד בכל התהליכים, מול כל הגורמים בהפקה. הייתי מעורבת יותר בכתיבה.

"העובדה שאני גם אחת מהמפיקים שאבה ממני הרבה. במקרים רבים רק רציתי להיות מאחורי המצלמה. בכל פעם שצילמתי סצנה רציתי לסיים ולהמשיך הלאה, גם כשאמרו לי, 'אולי כדאי שנצלם עוד טייק'".

עם הדחתו של קווין ספייסי מהסדרה (ומהתעשייה בכלל), בגלל עבירות המין שבהן הואשם, הוטל כל העול של העונה האחרונה על כתפיה של רייט - שהוזנקה על ידי התסריטאים למשרה הרמה ביותר בעולם. "הרעיון הכללי של הסדרה היה תמיד שבשלב מסוים, קלייר אנדרווד תגיע לחדר הסגלגל", אומרת רייט. "לכותבים תמיד היו כמה אופציות - למשל, איך לקשור את כל הקצוות הפרומים במקרה שלא יחדשו אותנו לעונה נוספת. אבל המטרה היתה תמיד שקלייר תהיה האישה הנשיאה הראשונה של ארה"ב. 

"הרגע הזה, בסוף העונה החמישית, שבו הסתכלתי למצלמה ואמרתי 'זה תורי' - זה בדיוק מה שכיוַונו אליו לאורך כל השנים. בעונה הקרובה אנחנו הולכים לבדוק מה בעצם זה אומר. אני רק אומַר שזה ממש יפה, זה זורם וזה שופע וזה כל כך מקאברי וכל כך אפל. זה יעיף אתכם".

בדומה לפרנסיס אנדרווד, קלייר תהיה עכשיו זו שפונה בדיבור ישיר אל הצופים בבית. "הוא תמיד מכר לכם את עצמו, ממש כמו בתעמולת בחירות", הסבירה רייט לקהל בניו יורק בפאנל פתוח לקראת העונה החדשה. "לא משנה מה הוא חשף, מה הוא שיתף או איך הוא שיקר - הוא תמיד ניסה למשוך אליו את תשומת הלב ואת הלויאליות שלכם ולהראות לכם עד כמה הוא חזק.

"קלייר אומרת משהו אחר: לא רק שאני הולכת לספר לכם את האמת, אלא אני גם אתן לכם לראות עד כמה אני פגיעה, עד כמה אני מפוחדת לפעמים. והיא מפנה שאלות אל הצופים, מבקשת את עזרתם".

 

***

בדומה מאוד לדמותו של פרנק, שהודח מהנשיאות עם חשיפת חלק מהעבירות שביצע, גם הקריירה של קווין ספייסי בן ה־59 התנפצה מאז סיום העונה שעברה. באוקטובר שעבר הוא הואשם על ידי שחקן צעיר בשם אנתוני ראפ כי תקף אותו מינית לפני כ־30 שנה, כשראפ היה בן 14; ספייסי התנצל, ובאותה הזדמנות יצא מהארון, אולי בתקווה להסיט את הכותרות. משם, כמו כדור שלג, הגיעו עוד ועוד עדויות של גברים על פגיעות מיניות שביצע השחקן.

הלחץ הציבורי גבר, ובתחילת נובמבר הודיעה רשת נטפליקס, מפיקת "בית הקלפים", כי היא משהה את הפקת הסדרה. כעבור ימים אחדים בוטלה ההתקשרות איתו. המפץ הגדול הזה, יחד עם הסחף של תנועת MeToo, איים להחריב את הסדרה כליל. 

בתפקיד קלייר אנדרווד בעונה החדשה של "בית הקלפים". "להיות נשיאה זה רעיון שתמיד זרם אצלי בדם"

"כולנו הופתענו מההאשמות כלפיו", סיפרה רובין רייט ל"טודיי שואו". "לא באמת הכרתי את האיש. היינו שותפים לפרויקט, שמרנו על קשר מקצועי ומכבד, אבל מעולם לא בילינו יחד מחוץ לשעות העבודה. הוא היה נהדר איתי ותמיד כיבד אותי, כך שזאת החוויה הפרטית שלי ממנו, והדבר היחיד שאני מרגישה שמותר לי לדבר עליו. כשהתקבלה ההחלטה לפטר אותו, הרבה אנשים חשבו שזה הצעד הכי מכבד שאפשר לעשות".

היא הוסיפה כי מאז התפוצצות הפרשה לא דיברה עם ספייסי, "ואני אפילו לא יודעת איך להגיע אליו".

זה לא סוד שפיטוריו של ספייסי גרמו נזק כספי עצום לענקית הסטרימינג. על פי פרסום ב"באזפיד", מדובר בהפסדים של 39 מיליון דולר - הנזק מביטול סדרת הדגל, ביטול של הפקת סרט בכיכובו שהעבודה עליו כבר החלה, ואובדן הכוכב המזוהה ביותר עם הרשת. בתום תקופה ארוכה של חוסר ודאות, החליטה נטפליקס לאפשר ל"בית הקלפים" להמשיך בכל זאת לעונה אחרונה ומקוצרת - שמונה פרקים במקום 13.

"זו היתה החלטה קולקטיבית", הסבירה רייט בראיון אצל סטיבן קולבר. "אף אחד לא ידע מה הדרך הנכונה שצריך לנקוט, אבל מכיוון שזאת העונה האחרונה שלנו, כולנו חשבנו, למה לבטל ולאכזב את המעריצים?"

בפאנל בניו יורק הסביר המפיק פרנק פוגלייס את השפעת השינויים הכפויים על המשך הסדרה. "כשהתחלנו את הסדרה דיברנו על כך שהבסיס לסיפור כולו בנוי על נישואים. לאורך מסלול הנישואים של פרנק וקלייר הם חקרו את מערכת היחסים שלהם, חוו עליות ומורדות, ובתוך כל זה התרחשה הנסיקה של קלייר, בעוד פרנק עושה במקביל את הדרך ההפוכה. זה היה צריך לקרות, לא משנה מה.

"אז כן, נאלצנו לייצר גרסה אחרת של העונה האחרונה, והיו חלקים ספציפיים שהיינו צריכים להרכיב מחדש ולכתוב במהירות. אבל זה תמיד היה שם. כבר בעונה החמישית הבטחנו לצופים שהעונה הבאה תעסוק בתור של קלייר".

רייט עמדה בראש הגורמים בהפקה שלחצו על הרשת לאשר בסופו של דבר את צילום העונה השישית, בעיכוב שנמשך כחצי שנה. "רצינו לגמור את הסדרה בדרך שהיא תמיד אמורה היתה להסתיים מבחינת המעריצים - קלייר אנדרווד כנשיאה הראשונה", היא אמרה ל"Entertainment Tonight". "בטח שלא רצינו לסגור את הכל ולהשאיר 2,500 אנשים בלי עבודה, ובהם מאבטחים, שוטרים וניצבים. הם לא עשו שום דבר רע. בכל זאת, מדובר בפרויקט שנמשך שש שנים.

"סיום הצילומים היה מר ומתוק גם יחד. היו שם הרבה דמעות, ואף אחד לא רצה לעזוב את הסט וללכת הביתה. בילינו ורקדנו בחדר הסגלגל עד שלוש בלילה, כמו משפחה אחת גדולה".

 

***

העונה השישית והאחרונה של "בית הקלפים" עולה בסוף השבוע בנטפליקס. שמונה פרקים, שאמורים לסגור את כל קצוות הסיפור על תקופת שלטונם של בני הזוג אנדרווד בבית הלבן.

הסדרה הזאת, רימייק אמריקני לדרמה של ה־BBC מתחילת שנות ה־90, טלטלה את העולם ב־2013. היא היתה הסדרה המתוסרטת הראשונה של נטפליקס שפרצה לעולם והביאה מוצר חדש ומהפכני: יציאה של כל הפרקים יחד, מה שהכניס לחיינו את המונח צפיית בינג'. הקהל אהב, הסדרה זכתה לביקורות מצוינות, ונטפליקס הוכיחה שאפשר לייצר תוכן איכותי ופופולרי גם מחוץ לרשתות השידור הגדולות בטלוויזיה. בעקבותיה החלו גם חברות סטרימינג נוספות, כמו הולו ואמזון פריים, להפיק יותר ויותר סדרות איכות - כמו "סיפורה של שפחה", "טרנספרנט" ואחרות.

בחמש עונותיה היתה "בית הקלפים" מועמדת 46 פעמים לאמי בקטגוריות השונות, וקטפה שבעה פסלונים - אחד לפינצ'ר על בימוי הפיילוט, והשאר לסאונד, צילום, מוזיקה וכו'. רייט זכתה בפרס גלובוס הזהב על משחקה בעונה הראשונה, וספייסי קטף את הפרס כעבור שנה.

גדולתה של "בית הקלפים" היתה בשיקוף התככים האפלים של הפוליטיקה, שמשותפים למעשה לכל מדינה בעולם, עד שהמשפט "זה ממש כמו ב'בית הקלפים'" הפך לשם קוד לפעילות פוליטית מפוקפקת.

הלחץ הציבורי גרם לפיטוריו, קווין ספייסי // צילום: AFP

"קלייר מייצגת את ליידי מקבת, ופרנק הוא למעשה ריצ'רד השלישי, וראינו איך זה בא לידי ביטוי בוושינגטון", אמרה רייט ל"סידני מורנינג הראלד". "פעם היינו הסדרה המופרעת, הסדרה המפתיעה. זה כבר לא נכון, כי המציאות עולה על כל דמיון. 

"בעונה הקרובה אנחנו הולכים לחוות מקלייר טקטיקת פעולה שונה מזו שנקטה בעבר. היא למדה מהטובים ביותר איך לעשות את זה, ואתם תוכלו לראות איך היא יוצקת פנימה את הסגנון שלה. להיות נשיאה זה רעיון שתמיד זרם אצלה בדם, והיא בחרה בפרנסיס אנדרווד במיוחד בגלל הסיבה הזאת, שהיתה מבחינתה המסלול אל עמדת הכוח".

קצת מוזר לחשוב על זה, אבל כשרייט קיבלה את ההצעה לשחק ב"בית הקלפים", היא דחתה אותה, כי לא רצתה לעשות סדרת טלוויזיה. רק מסע שכנועים של המפיק בפועל דיוויד פינצ'ר (במאי "מועדון קרב" ו"הרשת החברתית"), שגם ביים את פרק הפיילוט, הצליח לשנות את דעתה.

"התחלתי את הקריירה שלי בטלוויזיה, ולא רציתי לחזור לשם", אומרת רייט. "אני גם לא צופה כל כך הרבה בטלוויזיה. אבל טלוויזיה היום היא לא מה שהיתה פעם. רוב הזמן, החומרים טובים בהרבה מאשר בסרטים רבים".

מבחינתה, התפקיד של קלייר אנדרווד היה משנה חיים. מתנה שהזניקה אותה לצמרת התעשייה בשנים האחרונות, ותשאיר אותה שם גם אחרי שהסדרה תסתיים. הדמות שלה הפכה אייקונית, סמל לנשיות חזקה, ומעכשיו והלאה היא תרחף באוויר בכל מקום שאליו תלך.

את הדרך שבה התפתחה דמותה מייחסת רייט לעצה שקיבלה מפינצ'ר בעונה הראשונה. "רציתי לבנות את הדמות שלי, אבל לא ממש הכרתי את קלייר, מלבד אותה תבנית כללית, שהיא ליידי מקבת. פינצ'ר אמר לי: 'היא יכולה לשבת שם ולהישאר אנונימית, אבל היא יכולה גם להיות נשיאה או מנהיגה, עדיין לא ברור מה היא תהיה'. כשהציפוי החיצוני מתחיל להתקלף, רואים את הצדדים האנושיים שיש בה.

"קלייר תמיד היתה טיפוס תועלתן: עושה את מה שצריך כדי שהעבודה תתבצע. ואם היא מועמדת להיות זאת שתעשה את העבודה, אז היא תעשה הכל כדי שזה יקרה". 

רייט מייחסת הרבה מעוצמתה של קלייר להופעתה החיצונית, לדרך שבה היא זזה ומדברת, וגם ללבוש. "מבחינתי כשחקנית, הרבה מאוד ממה שעושה את הדמות זאת החיצוניות שלה והבגדים שהיא לובשת. זאת הסיבה שהבאתי את המלבישה שלי, קמאל האריס, כדי לעצב לקלייר את הבגדים.

"בכל עונה היינו עושות פגישות יצירתיות ומתלבטות יחד איך נצליח להראות דרך הלבוש של קלייר את ההתפתחות שלה. בעונה שעברה זה היה כיוון צבאי: הרבה כפתורים וחצי־צווארון. כפתורים על הכתף יוצרים תחושה שדומה לכותפות, כמו אצל גנרלים.

"כשאתה עובד על סרט ארוך, וזה מה שזה, בסופו של דבר, אתה מקבל הרבה יותר זמן כדי לחוות את ההתפתחות של הדמות. לשים דגש על כל הפרטים הקטנים ולראות את השינויים ואת האבולוציה שאדם עובר לאורך הסיפור.

"מובן שהיה מאוד מהנה לשחק דמות שלא שוללת זכויות אדם ואינה מושחתת. אני לא חושבת שזה משהו נדיר כל כך, לא כל מי שהגיע לעמדה בכירה כזאת היה חייב לדרוך על אחרים בדרך".

רייט נולדה בדאלאס, טקסס. אביה עבד כמנהל בחברת תרופות, ואמה מכרה מוצרי קוסמטיקה. ההורים התגרשו כשהיא היתה בת שנתיים. בעבר סיפרה שהיא זוכרת עד היום את אביה בוכה כשאמה נסעה איתה ועם אחיה הגדול ריצ'רד לסן דייגו שבקליפורניה.

היא מספרת שהתקשתה מאוד בבית הספר, בגלל דיסלקציה. היא לא סיימה את הלימודים, החלה לדגמן, ועוד לפני שמלאו לה 15 שלחה אותה אמה לטוקיו, שם התגורר אחיה. "הוא היה אמור לדאוג לי, אבל הוא היה עסוק עם הדברים שלו, ורוב הזמן הייתי לבד. הייתי מאוד צעירה ומפוחדת. אחת מהחרטות הגדולות ביותר שלי היא שלא הלכתי ללמוד בקולג'".

פרינסס באטרקאפ, "הנסיכה הקסומה". "זה סרט קלאסי שעובד עד היום בכל גיל"

אחרי כמה חודשים היא חזרה לארה"ב. בגיל 18 קיבלה תפקיד באופרת הסבון "סנטה ברברה", שסידר לה שלוש מועמדויות לאמי. את הפריצה הגדולה עשתה בגיל 23, כשגילמה את הנסיכה באטרקפ בסרט "הנסיכה הקסומה" ("אני אוהבת את הדמות. זה סרט כל כך קלאסי, שעובד עד היום, בכל גיל"). כעבור חמש שנים זכתה במועמדות לגלובוס הזהב על תפקידה ב"פורסט גאמפ". בשנים האחרונות היא הופיעה, בין השאר, ב"נערה עם קעקוע דרקון" וב"וונדר וומן".

את בעלה הראשון, דיין ווית'רספון, פגשה רייט על סט הצילומים של "סנטה ברברה". הנישואים האלה הסתיימו בתוך שנתיים, וקצת לאחר מכן היא התאהבה בשחקן־במאי שון פן. בשנות העשרים והשלושים לחייה התמסרה בעיקר לגידול שני ילדיהם - הבת דילן (27) והבן הופר (24), שצמחו אף הם להיות שחקנים.

החיים לצד פן היו רצופי עליות ומורדות. הם נפרדו, חזרו להיות ביחד, התחתנו ב־1996, ואחרי קשר של און־אנד־אוף - הכריזו על גירושים ב־2007. אחר כך שוב התפייסו, והתגרשו סופית ב־2010. "שון רואה את הילדים, הם רואים אותו, הם רואים אותי", סיפרה בעבר. "לכל אחד מאיתנו יש את החיים שלו".

לפני ארבע שנים התארסה רייט לשחקן בן פוסטר ("עמוק באדמה"), אך כעבור פחות משנה הם נפרדו, רק כדי להתאחד שוב לאחר חודשיים ולבטל סופית את האירוסים כעבור חצי שנה. בשנה שעברה החלה לצאת עם קלמנט ג'ירודה, צרפתי בן 34, שעובד בתעשיית האופנה. באוגוסט האחרון הם נישאו בחתונה מצומצמת בצרפת. "לא יצאנו לירח דבש כי הייתי עסוקה עם הסדרה", סיפרה.

 

***

בגיל 52 היא רק משתבחת עם הזמן, ובעבר גילתה שהיא עושה בוטוקס פעמיים בשנה. "כולן עושות את זה. בחייכם, זאת הזרקה קטנטנה פה ושם, כדי לטשטש את הקצוות. אני לא מנסה להסתיר שום דבר".

מקצועית, היא מרגישה מלאת ביטחון גם בכיסא הבמאית. למעשה, היא ביימה תשעה מ־65 הפרקים ששודרו עד כה, וגם את פרק הסיום של הסדרה.

"אני חושבת שאני מתבגרת", היא אומרת. "יש לי התפתחות מאוחרת. התרגלתי לשקר לעצמי שאני צריכה לחכות ולראות אילו תפקידים יגיעו אלי. אבל השאיפות החדשות שלי הן לצאת החוצה ולמצוא את הדברים שאני רוצה לעשות. אני גם רוצה לביים יותר. זה החיידק החדש שלי עכשיו".

לאחרונה הגיע לידיה תסריט לסרט אינדי קטן, שאותו היא מעוניינת להפיק ואולי גם לביים. בנוסף, היא צפויה לחזור ולגלם את גנרלית צבא האמזונות אנטיופה בסרט ההמשך ל"וונדר וומן", שאמור להצטלם בעוד כשנתיים.

האקס המיתולוגי שון פן, עם הבת המשותפת דילן // צילום: AFP

"זה הולך להיות אייקוני", סיפרה למגזין "וראייטי". "'וונדר וומן' בתוך כל המערבולת הזאת של התנועה העכשוויות. מהי בעצם וונדר וומן, שנוצרה בכלל בשנות ה־40? מה היא מסמלת? צדק ושוויון ואמת. אז להיות חלק מכל ההעצמה הזאת, של וונדר וומן, זה פשוט נהדר".

עניין ההעצמה הנשית משמעותי אצל רייט. לפני שנתיים וחצי חשפה בפומבי כי יש הבדלי שכר ניכרים בינה לבין ספייסי. ההערכות אז דיברו על כך שהיא מקבלת 425 אלף דולר לפרק, בעוד הוא מקבל 500 אלף.

"הסתכלתי בסטטיסטיקות, וראיתי שדמותה של קלייר אנדרווד היתה פופולרית יותר מדמותו של פרנק בפרק זמן מסוים", אמרה. "אז השתמשתי בזה ואמרתי להם: 'כדאי שתשלמו לי, או שאני אפרסם את זה'. והם שילמו".

אגב, כעבור שנה אמרה רייט כי לדעתה רימו אותה, והיא עדיין לא מקבלת שכר זהה לספייסי. היום כבר אין ספק מי מקבל את השכר הגבוה ביותר בסדרה.

"הסלוגן שתפס את תשומת ליבי היה 'שוויון בעבודה, שוויון בשכר'", אמרה רייט לערוץ "יורוניוז". "זה שונה מאוד מאשר 'אנחנו רוצות לעשות כל מה שגברים עושים'. אנחנו יודעות שאנחנו לא מסוגלות לעשות את כל מה שהגברים יכולים לעשות, אבל חלק מהדברים אנחנו דווקא יכולות.

"אני שואפת למצב של 'אתם נמצאים באותו תפקיד, אתם עושים בדיוק את אותה כמות עבודה, אז אתם צריכים להרוויח בצורה זהה'. נקודה. יש הרבה נשים שנמצאות בעמדות כוח גבוהות בעולם העסקי, במגזר הפרטי, ואנחנו פשוט לא הראינו אותן מספיק. אני חושבת שאנחנו צריכים פשוט להדגיש, להראות ולטפח את מה שכבר קיים שם. כמה שנדבר על זה יותר, כך נגיע לשם מהר יותר".

"זה הולך לקחת זמן, אבל אחרי העדויות העוצמתיות של התקופה האחרונה, והדיון הציבורי, וכל המאמרים והסיפורים במהדורות החדשות - אני מרגישה שיש בציבור דרישה לשוויון", הסבירה ל"סידני מורנינג הראלד". "זה לא שנשים אומרות: 'אנחנו טובות יותר, ואנחנו צריכות להחליף את הגברים'. ממש לא. הן אומרות: 'תנו לנו להיות על המגרש ולשחק בתחרות הזאת'.

"ברור שכל אחד ואחת צריכים להרוויח את מקומם, אבל תנו לאדם הטוב יותר לנצח, לא לגבר הטוב יותר. תקרת הזכוכית הזאת נסדקה, וזה נפלא; עכשיו נותר לנו לשבור את ההרגלים האלה, שעל פיהם אנחנו חיים כבר מאות שנים. זה סוג חדש של חינוך לנשים צעירות ולגברים צעירים. חוקים חברתיים חדשים, שנתחיל לדבוק בהם מעכשיו. במקום החוקים הקודמים, שנשים תמיד במושב האחורי או שנשים מרוויחות פחות. פמיניזם משמעותו שוויון.

"תנו לנו את ההזדמנויות להוכיח את עצמנו. לאורך זמן רב זה כמעט לא קרה, כי אנחנו חיים בעולם של גברים. אני מקווה שמכאן זה רק יתרחב ויגדל, ויגיעו עוד כישרונות. במאיות, שחקניות, מנכ"ליות, ועוד ועוד". 

nirw@israelhayom.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר