בעקבות תלונות צרכנים ופעולות מודיעין, ערכה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מבצע אכיפה ב-25 אתרי אינטרנט בתחום התיירות, ובכולם התגלו הפרות לכאורה של חוק הגנת הצרכן.
הרשימה הארוכה של החברות החשודות כמפרות חוק כוללת את אל על, ארקיע, פתאל, איסתא, וואלה טורס, ישראייר תעופה ותיירות בע"מ, ועוד רבות אחרות. להלן החברות החשודות כמפרות, וההפרות לכאורה שנמצאו:
רוב ההפרות על פי הדיווח, היו בתחום של הטעיית צרכנים. מקרים בהם לדוגמה מוצג מחיר מסוים באתר, אך כאשר נכנסים לקישור מקבלים מחיר גבוה יותר. הטעיות נוספות הן דמי ביטול הגבוהים מהמותר בחוק, מכירת חבילות נופש שאזלו (בידיעה שאזלו) המלווה בהצעה לרכוש חבילות חלופיות, יקרות יותר.
הפרות נוספות נמצאו גם בתחום השקיפות. לדוגמה, במקרים בהם לא מוצגות האפשרויות והדרכים לביטול עסקה, לא מוצגים נתוני החברה שמפעילה את האתר (מס' חברה פרטית וכדומה), נדרש ביטול בכתב בלבד, וגם במקרה בו מחיר הוצג כסופי אך לאחר הקנייה התברר שיש תוספות מפתיעות כמו תשר חובה.
תיקי החקירה הועברו לגורם המקצועי הרלוונטי ברשות להגנת הצרכן, לקבלת החלטה סופית. יש לציין כי טרם שיתקבלו החלטות מכריעות, תינתן לחברות הזכות להתגונן ולהשמיע את טענותיהן.
"תוספות מפתיעות כמו תשר חובה" // צילום: אורן בן חקון
במקביל למיצוי תהליך האכיפה, הדגישה הרשות כי באתרים המופנים לישראלים יש זכות ביטול בקניית כרטיסים במכר מרחוק. רכישת כרטיס טיסה או חדר במלון באמצעות האינטרנט או הטלפון היא "עסקת מכר מרחוק", ובעסקה מסוג זה המחוקק נתן לצרכן זכות רחבה לביטול העסקה תוך 14 ימים מיום ההזמנה – גם בלי נימוקים, ועד שבעה ימי עסקים, קודם למועד שבו אמור השירות להינתן.
עלות הביטול היא 100 שקלים או 5 אחוזים מערך העסקה – הנמוך מבניהם. לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים, עולים חדשים ובעלי מוגבלויות – הזכות קיימת עד ארבעה חודשים מיום העסקה, ובלבד שהעסקה כללה שיחה בין העוסק לצרכן.
הרשות ממליצה לא לבצע עסקה מול אתר בלתי מוכר, שאינו מציג את פרטי העוסק בארץ ובחוץ לארץ, את התכונות העיקריות של הנכס או של השירות, את מחיר השירות ותנאי התשלום האפשריים, את מועד ודרך אספקת הנכס או השירות, התקופה שבה ההצעה תהיה בתוקף, פרטים בדבר אחריות לנכס ופרטים בדבר זכות הביטול. חשוב לציין כי אי הצגת הפרטים הללו מהווה הפרה של החוק.
עוד מסרה הרשות, כי ישנם אתרי מכר והשוואות מחירים אשר אינם מציגים את תוספת המע"מ לישראלים המזמינים מלון מישראל. זאת כאשר החוק קובע כי יש להציג מחיר כולל, כך שבעת הגעה למלון הצרכן לא יגלה כי על המחיר הנקוב עליו לשלם תוספת מע"מ.
לדברי ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"ל אסדרה ומנהל וראש אגף חקירות ומודיעין בפועל, ברשות להגנת הצרכן: "מבצע אכיפה זה בא לתת מענה לצרכנים הרוכשים חבילות, טיסות ומלונות באמצעות אתרי האינטרנט השונים בתחום התיירות. עסקאות המתבצעות ללא קשר ישיר עם העוסק מחייבות גילוי כל הפרטים המהותיים על מנת לאפשר לצרכן לבצע רכישה. חופשת הקיץ וחופשת החגים הינה עונת השיא ברכישת מוצרי תיירות ולכן ביצעה הרשות מיקוד אכיפה בתחום בעונות אלו. לאחר סיום החקירות הרשות תפעל למיצוי הדין כנגד עוסקים שנמצאו מפרים, בכלים העומדים לרשותה".