בעקבות פסיקת בית משפט השלום בעכו כי מצלמות המהירות אינן אמינות וזיכויים של 21 נהגים מהעיר, מתעוררות מחדש השאלות הן לגבי אמינותן של כלל המצלמות הכתומות בכבישי הארץ והן לגבי השפעות הפסיקה על הנהגים. לעת עתה מסתמן כי המשטרה מתכוונת להמשיך לתעד עבירות גם בעזרת המצלמות הכתומות, השנויות במחלוקת, אולם משלוח הדוחות לנהגים יידחה עד לקבלת החלטה סופית בנוגע לאמינותן.
"בית המשפט קיבל את החלטתו מבלי שנבחנו ממצאי הבדיקות המקיפות, המגיעות לסיומן רק בימים אלה", נמסר מהמשטרה. "לאחר השלמת הבדיקות ייבחנו הממצאים על ידי המשטרה והפרקליטות, וככל שהדוח יבטיח את אמינותן ישובו המצלמות לפעול באופן מלא ולהיות חלק מהאמצעים המשמשים למאבק בקטל בדרכים ולהצלת חיים".
עו"ד עמרי ארגמן, שעוסק יותר מ-25 שנים בייצוג נאשמים בעבירות תעבורה, מסביר כי "פסיקת בית המשפט השלום, חשובה ככל שתהיה, אינה הלכה המחייבת את שאר בתי המשפט. הפסיקה הזו תגביר את הבלבול בציבור לגבי השאלה האם לשלם קנסות או לא".
למרות הדברים של המשטרה בנוגע לחשיבותן של המצלמות כחלק מהמאבק בקטל בדרכים, עו"ד ארגמן אומר כי"יש לזכור שבחודשיים שבהן לא נשלחו דוחות מהמצלמות חלה ירידה של 40% בתאונות, שכן המשטרה הציבה ניידות וביצעה פעולות אכיפה אחרות. המסקנה היא שהמצלמות אינן תורמות למאבק בתאונות אלא לתקציב של משטרת ישראל, שבמקום לשמור על אזרחי המדינה הפכה למליציית מיסוי עצמאית.
"המצלמות אינן משרתות את המאבק בתאונות, אלא רק את קופת האוצר"
"העובדות מראות שאין מתאם בין רמת הסיכון של הכביש למיקום המצלמות, וכי המצלמות מוקמו במקומות מכשילים שבהם ניתן לפתח מהירות. חלק מהמצלמות ממוקמות במעבר בין אזורי מהירות, במיקום שמטעה את הנהגים לחשוב שהמהירות המותרת גבוהה יותר ממה שהיא באמת".
עו"ד ארגמן סבור שעל המשטרה לעשות חשבון נפש, וכי המדינה ולא המשטרה היא זו שצריכה לגבש עמדה מערכתית ולבחור בין ההכנסות מקנסות לבין התמקדות בפעולות אפקטיביות מבחינה בטיחותית, שיוכלו להציל חיי אדם.
"לצערנו, התנהלות המשטרה מאופיינת בחוסר עקביות ובזיגזוג, ולראיה כישלון המאבק בקטל בכבישים. נדמה שהורדת רף המהירות המותרת והעלאת גובה הקנסות נועדו לשמש זרוע גביה של האוצר למטרות כלליות. אין שום מתאם בין הכנסות פרויקט המצלמות לבין כספים שמועברים למאבק בקטל בדרכים, שכן הכספים נכנסים לקופת האוצר ואינם מיועדים למאבק בתאונות".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו