"שאלות מטומטמות הן לא מגניבות". מאסק // צילום: AFP

מאסק: "מוניות אוטונומיות בתוך שנה וחצי"

בשיחה עם משקיעים הכריז אילון מאסק כי השירות יהיה מוכן בקרוב • מנכ"ל טסלה גם התלונן על התקשורת, על המשקיעים ועל "שאלה מטומטמת" של אנליסט

 

השבוע התקיימה שיחה למשקיעים ואנליסטים כדי להציג את הדו"חות הרבעוניים של חברת המכוניות טסלה. שיחות כאלה הן עניין שגרתי בעולם הטכנולוגיה ובכלל. מה שלא היה שגרתי, היה ההתנהגות של אילון מאסק - שירה לכל הכיוונים. הוא קרא לשאלות של אנליסט "מטומטמות", התרעם על התקשורת שמתעסקת בסיפור הלא נכון, סנט בבנקאי השקעות שהם לא רואים מעבר לאף שלהם, ואפילו אמר למשקיעים – אל תקנו את המניה שלנו, משהו שמנכ"ל של חברה בחיים לא יגיד, אבל אילון מאסק הוא לא המנכ"ל הטיפוסי. אבל על הדרך, הוא גם חשף טפח מתפיסת עולמו, ונתן תחזית והסבר מה צריך לעשות כדי להביא שירות מכוניות אוטונומיות שיתופי לחיים.  

בניגוד לגישה שהפגין כלפי בנקאי השקעות, מאסק דווקא שמח כשנשאל על לוח הזמנים לשירות ההיסעים האוטונומי השיתופי שלו, שנקרא בינתיים "רשת טסלה".

"הדברים מתפתחים לכיוון מודל של כלי רכב אוטונומיים שיתופיים", הכריז מאסק.  "כדי שהשיטה תעבוד, אתה צריך כמה דברים: נהיגה אוטונומית מלאה, הרבה מכוניות על הכביש, ומערכת תוכנה לתמיכה וניהול, ושאנשים יוכלו להציע ולנהל את המכוניות שלהם. כמו רובו-Lyft, או אובר-ליפט ואייר בי אנד בי. אם תהיה לך מכונית אוטונומית, אתה יכול להציע אותה לשימוש כשאתה לא משתמש בה, או לדרוש אותה בחזרה ברגע שאתה צריך אותה, אתה יכול להגביל שימוש לחברים ובני משפחה או רק למשתמשים עם דירוג של 5 כוכבים. זה מה שהולך לקרות". 

"לגבי נהיגה עצמית מלאה, אנחנו מתקדמים יפה בחזית הזו, כלי הרכב שלנו מסוגלים לתמוך בנהיגה עצמית, אולי עם שדרוג של המעבד כדי לתמוך בראיית המכונה, אבל זה שדרוג קל לביצוע. כך שאנחנו בעמדה טובה לספק מיליונים, ואז אפילו עשרות מיליונים של כלי רכב חשמליים אוטונומיים שיתופיים", הסביר איש החזון. 

 

בקרוב כמונית? טסלה מודל 3 בתערוכת רכב בסין // צילום: רויטרס

כלי רכב אוטונומיים עדיין יהיו מעורבים בתאונות 

 

"הבעיה העיקרית בלחזות שירות כזו, היא אישור רגולטורי. החלק המסובך להבנה הוא שכלי רכב אוטונומיים לא יורידו את רמת תאונות הדרכים לאפס. הן כן יורידו אותה, משמעותית... אבל המציאות היא גם כרגע, שנהיגה אוטונומית או מערכות סיוע אוטונומיות, מקטינים את הסיכוי למוות בתאונה בחמישים אחוז, שזה פנטסטי, כי ישנם 1.2 מיליון מקרי מיתה מתאונות דרכים (בעולם) בשנה. ועל כמה מהם אתה קורא? על אף אחד מהם". 

"אבל אם פתאום מעורבת בזה מכונית אוטונומית, זה כותרת ראשית. מה שהתקשורת שוכחת להתמקד בו שזה לא הסיפור. הסיפור הוא עד כמה מכוניות אוטונומיות הן בעצם בטוחות, אבל זה לא הסיפור שתרצה להקליק עליו. אז הם כותבים כותרות מזעזעות, שמטעות את הקורא ולמעשה, זה מרתיח", מציין מאסק. 

"גם אם מכוניות אוטונומיות היו יותר בטוחות פי עשרה, ובמקום מיליון מקרי מוות היו לך רק מאה אלף מקרים בשנה, אנשים עדיין יתבעו ויגידו – היי, אתה אחראי למוות הזה.  אבל שאר התשעים אחוזים, הם לא תובעים. הם עדיין בחיים בזכות המכונית האוטונומית, הם פשוט לא יודעים את זה". 

"אז אתה צריך להתמודד עם זה, וגורמי הממשל צריכים להתמודד עם הלחץ הציבורי והתקשורתי. אם התקשורת רודפת את גורמי הממשל, והציבור ממשיך בגישה של 'נהיגה אוטונומית היא פחות בטוחה", בגלל סיקור מטעה – לכן קשה לי לחזות...טכנית? אנחנו נהיה מוכנים בסוף שנה הבאה", אמר מאסק. 

"אני לא פה כדי לשכנע אתכם לקנות"

 

כאמור, מאסק, על אף שהחברה שלו מצויה בגירעון (נמוך מהצפוי, אולם טסלה עדיין שורפת כסף בקצב מסחרר) היה במצב רוח קרבי בשיחה. בנקאי ששאל על כמות ההיענות להזמנות של מודל 3, נענה ב- "שאלות משעממות ומטומטמות הן לא מגניבות (קול). הבא בתור!". "השאלות האלה כל כך יבשות, זה הורג אותי", התלונן המייסד. 

מאסק גם התריס נגד החשיבה המקובעת של בנקי השקעות, שרק ממוקדים ברווחים של הרבעון או של השנה:  

"אנשים ממוקדים מדי במה יקרה תוך ימים, או שבועות. בנקאות השקעות לא צריכה להיות מבוססת על חשיבה קצרת מועד אלא חשיבה לטווח ארוך. "אין לנו שום עניין בלספק את התשוקות של משקיעים יומיים", פסק מאסק. "פשוט לא אכפת לנו. אל תקנו את המניה שלנו", הפטיר. "אנשים שמודאגים מחוסר יציבות של המניה – אל תקנו אותה. אני לא פה כדי לשכנע אתכם לקנות". 

מאסק התייחס גם לתביעת הפטנטים של ניקולא, שדיווחנו עליה כאן השבוע.  "קיבלנו השבוע תביעה מגוחכת מחברה שנקראת באופן אירוני, ניקולא (שמו הפרטי של ניקולא טסלה, הממציא שאחריו נקראת גם חברתו של מאסק), "ניקולא תובע את טסלה, זה מצחיק מאוד", מחייך מאסק. "הם תובעים אותנו בגלל איך שהמשאית נראית. אף אחד לא קונה משאית בגלל איך שהיא נראית, או בגלל עיצוב מגן הרוח. בחייכם".  

הוא לא עצר שם, והמשיך לתקוף, אבל תוך כדי גם נתן הערות חכמות לגבי המפתח להצלחה בתחרות: 

"אם ההגנה היחידה שלך נגד צבא פולש היא שוחה – אתה לא תשרוד. מה שמשנה זה קצב החדשנות שלך. זהו הקבוע הבסיסי של תחרות. לכל חברה שהיא.

בואו נגיד שהמתחרים שלנו מוציאים משהו כמעט חדשני כל שש שנים, ואנחנו כל שנתיים או שלוש. כך שאם קצב החדשנות שלך לא גבוה לפחות פי שניים מכל מתחרה אחר, וזה נכון לכל תחום – חברה חדשנית, אלא אם היא מחוסלת על ידי המתחרים שלה בדרך נכלולית כלשהי, או יורה לעצמה ברגל, בשלב מסויים, תנצח את המתחרים שלה.  הדוגמא הקלאסית, היא אמזון מול וולמרט. לוולמרט כמעט לא הייתה חדשנות, בזמן שאמזון לא הפסיקה לחדש. התוצאה הייתה ברורה כבר לפני זמן רב", מסביר המנכ"ל והמייסד של טסלה.  

 

 

 

 

 

  

  

 

 

 

 

  

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...