צוקרברג: "כשלנו בהגנה על המשתמשים"

מייסד ומנכ"ל פייסבוק התייצב אמש (ג') לעדות בקונגרס בפרשת דליפת המידע של עשרות מיליוני משתמשים • "הסרנו עשרות אלפי חשבונות מזויפים הקשורים לרוסים"

צילום: רויטרס // מארק צוקרברג מעיד בקונגרס

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, הגיע היום (שלישי) לסנאט כדי להעיד בוועדה משותפת לוועדה המשותפת לוועדת המשפט והוועדה למסחר, מדע ותחבורה, אודות ההתפתחויות בפרשת "קיימברידג' אנליטיקה". במשך קרוב ל-5 שעות, הסנאט האמריקני ביקר בחריפות את היעדר הפיקוח של פייסבוק על המידע האישי של המשתמשים. במהלך השימוע צוקרברג נשאל האם הוא רואה את החברה שלו כמונופול והשיב בשלילה תוך גמגום וצחוקים רמים שנשמעו בקהל. עוד הבטיח המיליארדר בן ה-33, לפעול למניעת התערבות דומה בבחירות במדינות ברחבי העולם. הוא אישר במהלך השימוע כי פייסבוק הסירו רבבות חשבונות מזויפים שפעלו בחסות רוסיה.  

 

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

לאורך הדיון ניסה המנכ"ל להציג מצג שווא ולחמוק מהשאלות הקשות של הסנאטורים האמריקנים. בין היתר הוא התעקש כי, "פייסבוק היא חברה אידיאליסטית ואופטימית. אנשים קיבלו כלי עצמתי לבניית קהילות ולקולם שיישמע. אבל זה ברור כיום שלא עשינו מספיק כדי לעצור שימוש לרעה כמו הסתה, פייק ניוז. עשיתי טעות, ואני אחראי. זה לא מספיק לחבר אנשים. אנחנו צריכים לוודא שהחיבורים האלה חיוביים ושאנשים לא משתמשים בהם כדי לפגוע באחרים...כשלנו בלהגן על המידע של המשתמשים", הודה.

 

בתחילה, בתום המתנה והתכנסות בקונגרס, עלה לדוכן מנכ"ל הרשת החברתית הגדולה בתבל כדי למסור את עדותו. סנאטור ת'ון ממנהלי השימוע, פתח ואמר כי: "גורמים עויינים הצליחו להשתמש במידע מפייסבוק, ולהצליב אותו עם מידע ברשת האפילה. זה לא מקרה רגיל של בעיית אבטחה - אנשים ניצלו לרעה את הכלים שאתם יצרתם...כרגע, אני לא משוכנע שלמשתמשי פייסבוק את המידע כדי להחליט החלטות מודעות. בעבר, חברות כפייסבוק, פיקחו על עצמן. אני כבר לא חושב שזה מספיק. אנחנו רוצים לשמוע, ועכשיו, איך פייסבוק עושים שימוש במידע שנמצא אצלם, ואיך אתם מתכוונים לעצור שימוש לרעה?"

חברת הוועדה הבכירה, הסנאטורית פיינשטיין אמרה כי: "מידע של מיליוני אמריקאים שימש להטות בחירות ולכוון מסרים לבוחרים ספציפיים... רק בחודש שעבר התובע המיוחד מולר הגיש 13 כתבי אישום נגד גורמים רוסים שעשו שימוש ברשתות חברתיות כדי להטות את התוצאות ולהזיק לקמפיין של גברת קלינטון". עוד הוסיפה פיינשטיין: "רק 300,000 אלף הורידו את האפליקציה של פרופ' קוגן, אולם פרטים של 87 מיליון גולשים נאספו. פרופ' קוגן מכר את המידע הזה ל-'קיימברידג' אנליטיקה' תמורת 800 אלף דולר. החברה נטלה את המידע ויצרה ממנו פרופילים אישיותיים. המידע הזה שימש את הקמפיין של מר טראמפ לנשיאות".

יו"ר השימוע, הסנאטור גרסלי, הזכיר שלא רק פייסבוק אוספת מידע. חברות כמו גוגל, טוויטר ואחרות גם הן אוספות עלינו מידע - בתמורה לשירותים שניתנים בחינם, או תמורת עלות זניחה. זאת, בשעה שסוגי המידע הנאספים עלינו רק מתרבים. הפרשה של קיימברידג' אנליטיקה הייתה שבירת האמון שלנו."

גרסלי הוסיף שגם במסעות הבחירות של בוש ואובמה, נעשה שימוש במידע כזה, כדי לכוון מסרים באופן אישי לבוחרים. למעשה, מסע הבחירות של אובמה עשה שימוש באפליקציה דומה. מנהל הקמפיין הדיגיטלי של אובמה ב-2012, תיאר שימוש זהה לזה שעשתה קיימברידג' אנליטיקה. אז השימוש איננו חדש, אמר גרסלי, אבל חובה לדון על השפעותיו הגדלות.

גרסלי אמר כי: "לא דפים עם ערימות של טקסט וכפתור "אני מסכים". הסטטוס קוו כבר לא עובד. הקונגרס צריך לבדוק איך נוכל לאפשר שקיפות למיליארדים שמשתמשים בשירותים האלה".

"הצוות שלי יחזור אליך"

כאמור,צוקרברג בעדותו נראה נבוך, ולא פעם חסר תשובות ומגמגם מול המתקפה של חברי הסנאט. הוא לא החזיק בפרטים ובמספרים שהסנאטורים רצו לדעת ובכמה מקרי עבר דומים כמו קיימברידג' אנליטיקה כבר נתקלו בפייסבוק, והרבה לחזור על המשפט - "הצוות שלי יחזור אליך בעניין". 

"אני מאמין שחשוב שאנשים ידעו מה הם חולקים עם העולם", אמר מנכ"ל ויו"ר פייסבוק בעדותו. "כל פעם שאתה חולק, יש כפתור שמאפשר לך לבחור עם מי אתה חולק את המידע. לגבי מדיניות המידע, זה נכנס לסוגיה שאנחנו ואחרים בתעשיה מוצאים מאתגר. אם אתה מציף אנשים במידע, הם לא יקראו אותו. לכן לא הצפנו אנשים בהסכם משפטי מורכב", טען.

עוד התייחס צוקרברג בעדותו אמש לאמירה של סמנכ"לית התפעול שלו ואחת הדמויות החזקות בחברה, שריל סנדברג, שבשבוע שעבר הטילה פצצה באומרה שמשתמשים שירצו לא להיחשף לפרסום ממוקד - יצטרכו לשלם לפייסבוק. זאת, בניגוד להצהרה הכללית של פייסבוק, שהשירות שלהם תמיד יהיה בחינם.

"אנשים לא אוהבים פרסומות, אבל ממש לא אוהבים פרסומות לא רלוונטיות. אנשים מעדיפים שנראה להם תוכן רלוונטי. אז אנחנו מציעים את הכפתור הזה. חלק משתמשים בו, לא הרוב. זו רמה טובה של שליטה. אם לא נמכור מודעות בכלל, אנחנו צריכים מודל עסקי אחר, לזה שריל (סנדברג) התכוונה", אמר צוקרברג. "אנחנו רוצים להציע שירות חינמי, אבל הוא חייב להיות מבוסס פרסומות", חידד.

עוד התיייחס בעדותו צוקרברג לסינון שעושה החברה לדברי שטנה ולהסתה הכה נפוצה ברשת החברתית, ולשימוש לרעה להטייה פוליטית ודיסאינפורמציה שעשו הרוסים ברשת שלו:

"אנחנו מפתחים כלי בינה מלאכותית שמסוגלים לאתר דברי שטנה והסתה, ומסמנים אותם למשגיחים אנושיים. חלקים בעייתיים יותר. ביטויי שנאה זה אחד הדברים הקשים בשבילנו. מכונה צריכה להבין מה זה עלבון, גם בשפות אחרות...תוך כמה שנים יהיו לנו כלים טובים, אנחנו עדיין לא שם", אמר צוקרברג. בעניין הזה, דימה צוקרברג אותם ואת מפעילי החשבונות המזוייפים כמי שמצויים במירוץ חימוש.

"אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להבטיח את אמינות הבחירות, מסביב לעולם. היו כמה אירועים של בחירות לאומיות מרחבי העולם. הכלים שלנו עושים עבודה יותר טובה בלזהות חשבונות מזוייפים שמנסים להשפיע לרעה על ההצבעה...היינו איטיים בזיהוי הפעילות של הרוסים", הודה מנכ"ל פייסבוק.

"אנחנו מזהים כאלה שמקימים רשתות של פרופילים מזוייפים. זיהינו את הפעילות של "המכון לחקר האינטרנט" הרוסי. שבוע שעבר, גילינו שכמה כלי תקשורת שאושרו על ידי הממשלה הרוסית, היו קשורים למכון הזה...הסרנו עשרות אלפים של חשבונות מזוייפים הקשורים לאופרציה הרוסית", אמר מייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם.

לגבי הסיפור שבו הודעות מטעם גורמים בעלי עניין בתוכנת המסרים של פייסבוק, ניסו להעמיק את הסכסוך ולהצית אלימות במיינאמר, השיב צוקרברג כי החברה שוכרת עורכים דוברי בורמזית. צעד הוא צעד תקדימי, וסוג הדרישות שפייסבוק עד כה נמנעה מהם - לשכור עורכי תוכן מקומיים בכל מדינה, המסוגלים להבין את הניואנסים התרבותיים ואת השפות המקומיות, דבר שצוקרברג הודה שבינה מלאכותית עוד איננה מסוגלת לעשות עבורם.

"בעשור או 12 שנה הראשונות של החברה האמנתי בבניית כלים, אבל זה ברור שאנחנו צריכים ליטול תפקיד יותר פעיל. אנחנו צריכים לעשות יותר פעולות שיטור ולוודא שהמשתמשים עושים שימוש בריא ברשת שלנו. זה לא בהכרח מספיק, אבל אני מחוייב לתקן את זה. אני מאמין שאנשים יראו שינוי אמיתי", ניסה להבטיח המנכ"ל.

87 מיליון משתמשים נחשפו לפגיעה בפרטיות

עדותו של מנכ"ל פייסבוק בקונגרס היום, היא בעקבות הגילוי כי פרטיהם האישיים של 87 מיליון משתמשי פייסבוק הועברו לחברת הייעוץ הפוליטית מבריטניה. "קיימברידג' אנליטיקה" העבירה את הפרטים האלה לידי גורמים פוליטיים שלא הורשו לקבלם, כמו מטה הבחירות של טראמפ, כדי להטות הליכים דמוקרטיים ברחבי העולם, בהם משאל העם על עזיבת האיחוד האירופי בבריטניה, והבחירות לנשיאות בניגריה. "קיימברידג' אנליטיקה" הפרה את ההתחייבות שלה לפייסבוק בכך שלא מחקה את הנתונים לפני שנתיים, כשנדרשה לכך. כיום נטען שעותק של הנתונים נמצא בידי גורמים רוסיים. 

עוד נודע היום, כי בפועל, רק 1,500 איש אפשרו לאפליקציה שהפיצה "קיימברידג' אנליטיקה" לגשת להודעות המסנג'ר הפרטיות שלהם. אולם, כל מי שהיה בקשר כלשהו בפייסבוק עם אותם אנשים – עשוי להיות מושפע. המספרים האלה עשויים להסביר את ההערכה שכ-47,000 ישראלים הושפעו מקיימברידג' אנליטיקה, זאת בשעה שרק 28 ישראלים השתמשו באפליקציה המדוברת. 

טרום עדותו בקונגרס, העביר צוקרברג הצהרה בכתב בה הוא נוטל אחריות ומתנצל על הטעויות שנגרמו, גם בפרשת קיימברידג' אנליטיקה וגם בשימוש של גופים רוסים ברשת החברתית כדי להשפיע על הבחירות בארצות הברית. ברם, לסנאטורים היום היו שאלות קשות עבור המנכ"ל של פייסבוק, שנדמה שלא עשה די באמת. חשוב לזכור, שצוקרברג הוא גם תורם של לא מעט מחברי הוועדות האמורות בסנאט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר