איך מנקים סלולרי? כל הלכות פסח בקצרה

תהיתם מה זה הגעלה ומה קורה עם פירורי עוגייה שנמצאו? • רגע לפני החג, הרב אפרתי עושה סדר בכל ההלכות, בקצרה ופשטות

תמונת המחשה // צילום: Getty Images

ניקיון הבית מחמץ

על פי ההלכה, חל איסור לראות חמץ בכל ימי החג: "בל יראה ובל ימצא". אנו חוששים שמא נמצא עוגה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בטעות, או שלא נבטל את החמץ בלב שלם. לכן אנו מוציאים מביתנו את החמץ. בבדיקת החמץ, שנעשית השנה ביום חמישי בערב, אנו מחפשים חמץ גדול, בסדר גודל של "כזית" - נפח קופסת גפרורים, ולא פירורים, שמתבטלים ממילא בביטול חמץ. יש דעה בראשונים שעיקר ביעור חמץ הוא בשריפה ולא בביטול. ולכן מברכים לפני הבדיקה, אך כוללים בברכה גם את הביטול.

עוד על פסח בערוץ יהדות:

- בשורה לאשכנזים: קטניות בפסח - מה הרבנים מתירים?

- חושבים שקשה בפסח? תראו איזה חומרות מצאנו

 

מה צריך לנקות?

אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא ניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים קטנטנים, מתחת לרהיטים כבדים מאד וכדומה. בממוצע, שלושה ימים יכולים להספיק לניקוי הבית מחמץ לכתחילה. אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש. גם את הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים. 

חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח שאינם בשימוש יום-יומי, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז. אנו סומכים על עורבי ישראל החביבים. בדורות האחרונים מנהג נפוץ בישראל למכור חמץ שיש בשריפתו הפסד מרובה. ניתן למכור את החמץ באתרים השונים וכן דרך האימייל באתר הרבנות הראשית לישראל

חשוב להדגיש - אסור שניקיון הבית יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדנו, ולכן הכל צריך להיעשות באווירה נעימה וחיובית, של אהבת השם ואהבת התורה. יצויין גם כי הלכות הכשרת כלים וכשרות המאכלים הינן מפורטות, ולפיכך יש לשאול בכל ספק. 

אל תשכחו לנקות את הרכב // צילום: אורן בן חקון

 

מה צריך לנקות, ואיך עושים זאת?

מדריך לגולש המבולבל: הגעלה - טבילה במים רותחים ומבעבעים. ליבון - ניקיון הכלי באמצעות "ברנר".

שיש - לכסותו בנייר כסף עבה, במקום בו נניח את הסירים בפסח. מקום שלא יונחו בו סירים או מאכלים אין חובה לכסות, אך יש לנקות במים וסבון.

כיור חרס - ישנם מנהגים שונים. יש שנוהגים לקנות גיגית ולהניחה בכיור, אחרים מצפים את הכיור בנייר כסף, ויש ששופכים מים רותחים. אם רק שפכתם מים, יש להשתדל שלא לשים בכיור כלים חמים בפסח. אם ברשותכם כיור מתחת יש להגעילו בעירוי.

תנור- לנקות עם מים וסבון חריף עד שלא רואים פירורי אוכל, להפעיל שעה על חום הכי גבוה. יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות. יש שנהגו להימנע לגמרי משימוש בפסח בתנורים שלנו, אך מעיקר הדין מותר לאחר הכשרה זו.

מדיח כלים - לנקות היטב, כולל מסננת. להמתין יממה. להפעיל עם סבון על תוכנית מלאה בעודו ריק. ראוי להגעיל את המגשים והמסננת, אך אין חובה.

כלי פלסטיק - להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם יש בהם חריצים עדיף להימנע מלהשתמש.

בקבוק לתינוק - להחליף. אם אין ברירה - להגעיל כמו כל כלי פלסטיק.

גביע של קידוש - להגעיל או להחליף. ולספרדים מספיקה שטיפתו.

מחבת - ליבון קל. ולספרדים די בהגעלה. ואם יש בה טפלון, אין להשתמש בה בפסח. 

שולחן אוכל - לנקות ולהחליף מפה.

מיקרוגל - עדיף להימנע משימוש ובשעת הצורך לנקות היטב. להרתיח בו חצי כוס מים עם סבון. אם יש מגש מזכוכית, אשכנזים נוהגים להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או להגעילה שלושה פעמים לאחר יום. ולספרדים די בכך ששוטפים את צלחת הזכוכית. בכל אופן ראוי לחמם בו בתוך כלי סגור.

פלטה - ראוי לקנות אחת מיוחדת לפסח. אך מן הדין מותר להפעילה הטמפרטורה הגבוהה ביותר במשך שעה ולכסות בנייר כסף עבה.

קולט אדים - עדיף להימנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.

ארון - לנקות עם מגבון לח. ואם זו טרחה רבה, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.

מקרר - לנקות באופן כללי עם מים וסבון, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לעבור עם קיסם או לשפוך מים רותחים.

מקלדת ועכבר מחשב - רבים אוכלים לידם במשך השנה ובפסח. לפיכך יש להפוך ולנער, וראוי לנקות עם מטלית לחה.

טלפון סלולרי - יש להעביר מטלית לחה על הפיה.

 

הכשרת כלים

הכלל הוא - כבולעו כך פולטו. לכן, כלי ששימושו באש ממש עם חמץ יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו. ספרדים- הולכים לפי רוב השימוש (באש או במים), אשכנזים- מחמירים גם אם מעט פעמים השתמשו בכלי באש, ללבנו. יש להמתין 24 שעות בלא שימוש בכלי המיועד להגעלה. במרכזי הציבור יש פינות הגעלה וליבון. על פי האשכנזים, על מנת להכשיר כלי זכוכית יש להמתין יממה ולהגעיל שלושה פעמים, ואילו לספרדים מספיקה שטיפה במים וסבון. יצוין כי עדיף להימנע משימוש בכלים אלו לקנות חדשים לפסח. 

מגעילים כלים // צילום: יואב ארי דודקביץ 

 

מה מותר לאכול בפסח ומתי צריך הכשר

ביצים - מותרות, על אף החותמות.

תרופה לבליעה - אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה- מותר להשתמש. ובכל אופן, עדיף אם הכשר לפסח.

סבון/שמפו/בושם/אפטרשייב/איפור - מותרים לשימוש גם ללא הכשר, והמחמיר תבוא עליו ברכה (כדעה שסיכה כאכילה בפסח)

משחת שיניים - צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר

אוכל לתינוקות - צריך הכשר לפסח

אוכל לבעלי חיים (כלב, חתול, ציפור,דג וכדומה) - צריך הכשר לפסח. את האוכל האסור של בעל החיים יש למכור במכירת חמץ

מצה עשירה - לאשכנזים אין לאכול (לחולה או ילד קטן מותר). לספרדים מותר, ויש שהחמירו גם לספרדים בעוגיות פפשודו תעשיתיות.

חלב - אין צורך לרכוש חלב לפני פסח, המחלבות הגדולות מקפידות על ההלכה כדין

ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות מסודרת ולא הכשרים שאינם מוכרים

עוגיות פסח מותרות? תלוי מה // צילום: אורן בן חקון

 

קטניות

לחצו כאן למדריך הקטניות הגדול של "ישראל היום"

לאשכנזים אסור לאכול קטניות בפסח, ואילו רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. לאשכנזי שאוכל אצל בני עדות המזרח אסור לאכול קטניות ממש, אבל מותר לאכול מכלים ש"בלועים" בקטניות" - כלומר שהשתמשו בהם בקטניות. לספרדייה שנשואה לאשכנזי מותר לאכול קטניות בבית הוריה אך לא בבית הוריה. אשכנזיה שהתחנה עם ספרדי יכולה לאכול קטניות, ועדיף שתעשה התרת נדרים.

מה מותר לאכול? הקטניות שאסורות הן רק אלו שהיו כשקבעו את המנהג, וגם זה בתנאי שבאו במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן. לכן, מותר לאכול לפתית, קינואה וסויה. הרב אברהם יצחק הכהן קוק התיר לאכול שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה (שמן קנולה למשל). בנוגע למוצרים תעשייתיים של תערובת קטניות (כלומר שהקטניות אינם רוב במוצר), ושיוצרו לפני פסח, יש שאומרים שמותר לאוכלם בפסח. דוגמא? שוקולד. בנוסף מותר לתת לחולה קטניות, וגם חיות המחמד.

 

יום חמישי בערב

לאחר תפילת ערבית בודקים את החמץ לאור הנר בברכה. נהוג שלא להתחיל במלאכה או בסעודה חצי שעה לפני הלילה. ראוי ליטול ידיים לפני בדיקה ולבדוק עם נר את כל המקומות שסביר שיש בהם חמץ, כולל הרכב (עם פנס). אסור לדבר באמצע הבדיקה. נהוג להניח עשר חתיכות חמץ ברחבי הבית ולמצוא אותם בבדיקה.לאחר הבדיקה אומרים ברכת ביטול חמץ. חשוב לציין - יש להבין את הנאמר ולומר את הביטול גם במילים פשוטות.

בודקים חמץ לאור הנר // צילום: אורי לנץ

 

יום שישי - ערב החג

בבתי הכנסת ברחבי הארץ יתקיימו סעודות "סיום מסכת", על מנת שהבכורים שצמים יוכלו לאכול. המשתתפים בסעודות כאלו פטורים מהתענית, בתנאי שיהיו בזמן הסיום. לאחר מכן שורפים חמץ. אל תשכחו לרוקן את שואב האבק שמלא פירורים מהימים האחרונים.

במשך היום אסור לאכול מצות, אך מותר לאכול מצה עשירה (עוגיות פפושדו וכדומה). מותר לאכול חמץ עד 10:09 ואת שריפת החמץ עד 11:26 (הזמנים מתאימים לגוש עציון. יש לבדוק שעה מדויקת לפי אזור המגורים). לאחר חצות היום אין לעשות מלאכה גמורה כגון כיבוס. מותר לעשות מלאכות לקראת פסח או כאלו שאם לא ייעשו יגרמו להפסד כספי רב. מותר לגהץ.

ראוי להתפלל מנחה מוקדמת, ולאחריה אומרים סדר קרבן פסח. מכינים את שולחן הסדר ואת הקערה כמנהג העדה. טוב לקנות מצות שמורות לליל הסדר, ולישון כדי שיהיה כח לליל הסדר. ראוי להימנע מלהיכנס למקום שמכר או השכיר לנכרי, ובשעת צורך גדול מותר.

 

שישי בערב ויום שבת - חג ראשון של פסח

מדליקים נרות לפני כניסת שבת וחג ומברכים "להדליק נר של שבת ויום טוב" וכן ברכת "שחיינו". ראוי להדר ולהניח נרות עבים שיספיקו לדלוק עד סיום ליל הסדר. בבתי הכנסת מתפללים תפילת שבת ויום טוב.

במהלך ליל הסדר חשוב להתמקד בזיכרון השיעבוד ובגאולה, ולספר על כך לילדים. עיקר עניינו של החג הוא העברת המידע והחוויה של השעבוד והגאולה האלוקית, הלאה לדור הבא. בקידוש מברכים על שבת ויום טוב. במהלך קריאת ההגדה, על פי מנהגי העדות השונות, יש לקרוא בפה את הדברים על מנת שיהיו מובנים למשתתפים.

נוהגים להדר ולאכול מצה שמורה בליל פסח. הרב קוק ובנו העדיפו מצות מכונה אך ישנם פוסקים שמעדיפים מצות יד. כל אחת ואחד חייבים מהתורה לאכול "כזית" מצה לפחות. נוהגים לאכול שני "כזית" בתחילה, ואח"כ עוד "כזית" ב 'כורך', ועוד אחד באפיקומן (יש אוכלים שני "כזית" באפיקומן). ויש מנהגים אחרים לעדות שונות. מהו כזית? לאשכנזים מדובר בכחצי מצת מכונה וספרדים - כמצת מכונה שלמה. יש לאכול את המצה באכילה רגילה וזריזה. אם אכל בתוך כ-4 דקות כשני שליש מצת מכונה יצא מעיקר הדין.

צריך לאכול בהסבה לשמאל // צילום: יהושע יוסף

את אכילת המצות ושתיית ארבעת הכוסות יש לעשות בהסבה לשמאל. אין להישב בשעת הברכה אלא באכילה ובשתייה. נשים אינן חייבות בכך, אך ראוי שגם הן יסבו. שותים ארבע כוסות יין, ומי שקשה לו יכול לשתות מיץ ענבים. בכל כוס שותים רביעית. נפח רביעית- כחצי כוס חד פעמית. לכתחילה שותים בבת אחת רביעית. אם יש צורך אפשר לשתות רביעית תוך 4 דקות. 

נהגו שהילדים מחביאים/מוצאים  את האפיקומן, ומקבלים תמורתו פרס, לחבב את המצווה עליהם. לאחר אכילת האפיקומן אין לאכול, אך מותר לשתות. יש להשתדל לאכול את האפיקומן לפני חצות- 00:43, אך היו גדולים שלא הקפידו כשיטה זו.  ראוי להאריך בסיפור יציאת מצרים, ויש שנהגו כך עד אור הבוקר.

בשחרית מתפללים תפילת שבת ויום טוב. אומרים תפילת הטל. שכח 'מוריד הטל' ואמר 'משיב הרוח'– אם נזכר עד סוף הברכה, חוזר לראש הברכה. אם לא, חוזר לראש התפילה. מותר לאכול ביו"ט ביום בשר צלי.

 

חול המועד

סופרים ספירת העומר. שכח לספור, יספור ביום ללא ברכה ובשאר הלילות בברכה. שכח גם ביום, יספור בשאר הלילות ללא ברכה. במוצאי שבת מתחיל יו"ט שני של גלויות - אורח מחו"ל חייב רק במצוות החג מהתורה, ויכול לעשות מלאכות מדרבנן. בנוסף חשוב לזכור שלא מניחים תפילין בחול המועד בארץ ישראל.

עבודה בחול המועד אסורה, אלא אם יפסיד את מקום עבודתו. מי שנאלץ לעבוד יכול לעשות זאת גם במקום שלא הוכשר לפסח. כמובן, אסור למכור חמץ בפסח. 

אין להתגלח ולהסתפר בחול המועד,. אך הרגיל להתגלח בכל יום מימות השנה הרגילים, ואם לא יתגלח יצטער מגירוד ואי נעימות בפניו, מותר לו להתגלח. אין לכבס בחול המועד, אלא אם נגמרו הבגדים הנקיים לתינוקות.

 

יום חמישי בערב - שביעי של פסח

ביום חמישי, לפני כניסת החג, עושים 'עירוב תבשילין' עם מצה וביצה (או תבשיל אחר), על מנת שנוכל להכין מיום טוב לשבת. נוסח ברכת העירוב מצוי בסידורים. מי ששכח, יכול בדיעבד לסמוך על העירוב שעשה רב המקום בביתוץ. הדלקת נרות בערב החג, מברכים 'להדליק נר של יום טוב'. יש שנהגו לומר שירת הים בציבור, ובמיוחד על חוף הים.

יש שנוהגים לומר שירת הים על חוף הים // צילום: יהודה בן יתח

 

שבת

מבצעים הדלקת נרות שבת על ידי העברת אש מאש קיימת.מעיקר הדין מותר לאכול חמץ גמור שנמכר לגוי בערב פסח דרך הרבנות הראשית, זאת לאחר שעת צאת החג ועשיית קידוש. ישנם שנהגו להחמיר משום חשש למוקצה, ומשום שיכולים לצאת מכך כמה תקלות עם תערובת החמץ וכלי הפסח, ומשום שהחמץ עדיין של הגוי. אך מעיקר הדין ניתן להקל אף בחמץ גמור. ובחמץ מדרבנן או קטניות לאשכנזים, רוב הפוסקים הקלו.

 

ימי ספירת העומר

עד ל"ג בעומר אין להתחתן ואין להסתפר/להתגלח. מי שהוזמן לחתונה מותר לו ללכת. נוהגים שלא להאזין בימי הספירה לשירים עליזים או רועשים, אנו אבלים על מותם של תלמידי רבי עקיבא. שירים רגילים מותר לשמוע מהרדיו ומטייפ וכד', אך לא מלהקה חיה. לקראת חג העצמאות מותר להסתפר ולהתגלח (החל מצהרי יום הזכרון). וכן מותר לשמוע מוזיקה עליזה, אפילו חיה. ביום ל"ג בעומר מותר להסתפר ולהתגלח, ולספרדים בבוקר ל"ד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר