חברת התעופה אל על עתרה לבג"ץ בטענה לאפליה של החברה לעומת חברות תעופה אחרות, המורשות לטוס מעל המרחב האווירי של סעודיה.
באל על טוענים כי עלות הטיסה המקוצרת היא 47 אחוזים פחות מטיסה במסלול העוקף. תחרות שאינה שוויונית כופה על אל על להטיס את לקוחותיה בנתיב ארוך ויקר.
לאחרונה העניקה סעודיה לחברת התעופה אייר אינדיה, אישור המתיר לה לטוס לישראל מעל שטחי ערב הסעודית, אף שעד כה לא הותר מעולם לאף כלי טיס שהמריא אל שדה תעופה בישראל או ממנו לטוס בשמי הממלכה.
יו"ר דירקטוריון אל על במסיבת העיתונאים של החברה // צילום: יוסי זליגר
מדובר במהלך פורץ דרך במערכת היחסים הבלתי רשמית שבין ישראל לערב הסעודית. ההיתר, שניתן על ידי ערב הסעודית לאייר אינדיה, עשוי לשמש תקדים להיתרים נוספים לחברות תעופה זרות אחרות לטוס בנתיבים מעל ערב הסעודית, אשר מקוצרים באופן משמעותי מהמותר לחברות תעופה ישראליות.
רשות התעופה האזרחית של ישראל התירה לאייר אינדיה להפעיל את המסלול המקוצר בין ישראל להודו תוך טיסה מעל ערב הסעודית, על אף שמסלול זה חסום לטיסות חברות תעופה ישראליות.
אלי דפס, יו"ר דירקטוריון החברה: "שתי המדינות חתומות על הסכמים הדדיים, וזו הפרה של ההסכמים. יש אמנה בינלאומית, אמנת שיקגו, ולפי סעיף 9 לא יותר למדינה אחת לטוס בנתיב מסוים בלי אפשרות לחזור. אל על חברה חזקה ורוצה להתמודד ולהתחרות. הוצעו פיצויים כספיים. יש לנו מחויבות ללקוחות ולעובדים ולאיתנות החברה. מעשיה של הממשלה יוצרים הפרה בוטה ואי יכולת שלנו להתמודד".
תגובת משרד התחבורה לעתירה: "מתן אפשרות לטיסות מעל שמי סעודיה בדרך לישראל הוא הישג מדיני ראשון במעלה. יחד עם זאת משרד התחבורה תומך במתן אפשרות לתחרות הוגנת גם לחברת אל על, כפי שנעשה עד כה המסגרת מדיניות השמים הפתוחים. באחריות ממשלת ישראל לוודא שחברת אל על לא תפגע כתוצאה מצעד חשוב זה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו