דו"ח המבקר: לא הופקו הלקחים מחטיפת שלושת הנערים

פקודה שלא עודכנה 16 שנים, שוטרים במוקד 100 שלא הוכשרו ומבנה שלא ערוך לאירוע חירום • מבקר המדינה קובע: הלקחים לא יושמו

שלושת החטופים // שלושת החטופים

עם פרסום הדו"ח הבוקר (רביעי), מותח מבקר המדינה ביקורת נוקבת על אי הפקת הלקחים מליקוי מאורות ששרר במוקד 100 של מחוז ש"י בזמן חטיפת שלושת הנערים שנרצחו ב-12 ביוני 2014 בידי מחבלי החמאס. למרות שוועדה פנימית של המשטרה קבעה שמדובר היה ב"כשל חמור" ומספר קצינים הודחו מתפקידיהם, המבקר קובע כי כמעט ארבע שנים לאחר האירוע המשטרה לא השלימה עדין את יישום כל הלקחים מהאירוע הקשה.

זמן קצר לאחר חטיפתם של גיל-עד מיכאל שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח ז"ל, בשעה 22:25 לערך, הצליח שער באחד מרגעי האימה של חייו לבצע שיחה למוקד 100 של מחוז ש"י וללחוש "חטפו אותי". מאותו רגע קו הטלפון נותר פתוח במשך כ־2 דקות. לשיחה ענה שוטר שח"מ (חייל בשירות סדיר) באמצעות אוזנית. 

השוטר חשד שמדובר בשיחת חירום והעביר את השיחה לשוטרת ותיקה ממנו. השוטרת המשיכה לטפל בשיחה עם שוטר נוסף, תוך שהם מאזינים לשיחה באמצעות הרמקול של הטלפון, מה שהפחית את עוצמת הקול של המתרחש. צוות בדיקה שהוקם במשטרה בראשותו של ניצב משה ברקת, כיום מפקד מחוז ש"י, הצביע כשל בתפקודם של שני השוטרים הוותיקים והמקצועיים שאיישו את המוקד. השניים שמעו את השיחה, ניסו לחזור אליה ומשלא הצליחו - סברו בשוגג שמדובר בשיחת הטרדה, ועל כן סגרו את האירוע בלי לדווח עליו לאיש ולהמשיך לברר את טיב השיחה ומקורה. חברי צוות הבדיקה קבעו כי אף שקשה היה להבין מה בדיוק מתרחש בשיחה, מאחר ששני השוטרים המשיכו לטפל בה היה עליהם להמשיך ולוודא שאכן מדובר בשיחת חירום. 

בין היתר, המבקר מצא כי הפק"א (פקודת הארגון) של מחוז שי לא עודכנה מזה כשש עשרה שנה וזאת על אף שינויים מבניים, ארגוניים ומבצעיים רבים ועל אף גידול של 435% במספר הפיגועים באיו"ש בשנים שבין 2011 ל 2015. "אי עדכון הפק"א לאורך תקופה כה ארוכה, הופך את הפק"א הקיימת למסמך חסר משמעות אשר אינו תואם את האופן בו מחוז ש"י פועל ואף עלולה לפגוע ביכולתו של המחוז לבצע את משימותיו באופן המיטבי", נכתב בדו"ח. 

בכל הנוגע למרכז השליטה של המחוז (מוקד 100), אשר חטף ביקורת קשה על תפקודו, מצא המבקר כי מאז מבצע שובו אחים סופחו למשל"ט 11 שוטרי קבע מאגפים אחרים במחוז. הסיפוח אמנם נועד לתגבר את המוקד, אך בפועל גרם לפגיעה מתמשכת ביכולת המבצעית ובפעולות השיטור ברחבי המחוז, אשר סובל ממחסור בשוטרים. עוד הוא מצא כי שוטרים רבים במוקד 100 לא עברו את ההכשרה המתאימה, ומותח ביקורת על כך שהמבנה שבו שוכן המשל"ט, אינו ממוגן, ואין מבנה חלופי אשר אמור לשמש באירוע חירום, דבר אשר בוודאות ייפגע בתפקוד של המשל"ט וביכולת שלו לנהל אירוע ולשלוט בו. 

הנערים החטופים // צילום: רויטרס

בנוסף נמצא כי מחוז ש"י מפעיל לצורך משימותיו כלי רכב ממוגני ירי מסוג מסוים, "אשר אינם מתאימים לחלק ממשימות השיטור של המחוז". על פי המבקר בספטמבר 2016 מרבית ממצבת אפודי המגן נגד ירי נשק קל הנושאים לוחות מגן קרמיים המשמשים כ"שכבת פיצוץ" של המחוז, "אינם עומדים בדרישות היצרן" וכי "עיכוב בחידוש מלאי השכפ"צים הקרמיים עלול לפגוע ביכולתם של השוטרים לבצע את משימותיהם ואף עלול לסכן את חייהם".

הפקרות בכבישים

המבקר אף בדק את טיפול המחוז בעבירות תנועה בשטח שיפוטו. על אף תלונות המתיישבים, כי פלשתינים נוהגים בפראות עד כדי סיכון חייהם וכמה מקרים תאונות דרכים הסתיימו באסון, מצא המבקר כי משנת 2012 ועד ינואר 2016 לא הוזנו למערכת המשטרתית הממוחשבת פרטים של יותר מ-8,000 גזרי דין שנפסקו במשפטי תעבורה של נהגים פלשתינים. "עקב כך", קובע המבקר "לא התאפשרה הצגתם של גזרי הדין בבית המשפט, ונבצר מבית המשפט לשקול להחמיר בענישה בגין מידע זה במסגרת גזרי הדין שניתנו בתקופה זו במקרים שבהם מדובר היה בעבריין "חוזר". במצב דברים זה נפגעו מלאכת שפיטה ויכולת האכיפה וההרתעה של רשויות אכיפת החוק, ובכלל זה מחוז ש"י, כנגד נהגים פלשתינים, לרבות נהגים שרישיונם נשלל".

בביקורת נמצאו גם ליקויים בכל הנוגע לקשר ולשיתוף הפעולה בין המחוז לבין צה"ל ושב"כ, שיש בהם, לדעת המבקר, "כדי לפגוע ביכולת המחוז למלא את משימותיו". כמו כן נמצא ליקוי שגרם לעיכוב בהשלמת הטיפול בתלונות על עבירות הונאה במקרקעין שהוגשו למחוז ש"י, "שעלולות להיות להן השלכות חמורות על זכויותיהם הקנייניות של הצדדים לעסקאות מקרקעין, והדבר עלול לגרום לפגיעה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק ולפגיעה בפעילות הכלכלית ביהודה ושומרון".

תגובת המשטרה

"המשטרה מברכת על הדו"ח ומאמצת את מסקנותיו, ותפעל ליישומם. יתרה מכך, חלק ניכר מההערות, נבחנו ואומצו ע"י המשטרה עוד בטרם פרסומו. 

ממחוז ש"י נמסר: במסגרת תהליכים ארגוניים משנת 2016, בוצעו ויבוצעו שינויים ארגוניים משמעותיים במחוז, בהם הקמת 2 תחנות חדשות ותוספת תקנים וכח אדם להתמודדות מיטבית מול האתגרים השונים.

מרכז השליטה המחוזי המעניק מענה למאות אלפי פניות מדי שנה, עבר שדרוג משמעותי וכיום כל שוטרי המשל״ט בוגרי הכשרה מקצועית.  כמו כן, בתקופה הקרובה אף צפוי להתחיל בניית משל"ט חדש וממוגן.

בהתאם לאתגרי המשטרה באיו״ש ואיומי הייחוס השונים, בשנים האחרונות מתבצעת עבודת מטה מקיפה בנושא רכבים ממוגנים, תוך בחינת החלופות כדי לתת מענה מיטבי ומקצועי לטווח הארוך.

לגבי מערכות מחשוב הנוגעות לאכיפת החוק בתחום דיני התעבורה באיו"ש נמסר כי: הסתיים תהליך הפיתוח של הממשק מצה"ל למשטרה בנושא כלי רכב ונהגים פלסטינאים.

הקבצים מצה״ל התקבלו במשטרה לראשונה רק באוגוסט 2017. מניתוח הנתונים שהתקבלו, עולה כי מידע רב הינו שגוי. לאור זאת החליטה המשטרה שלא לאפשר קליטת המידע עד לטיובו, מאחר וקליטתו עלולה לגרום להצגת מידע שגוי במערכות המשטרה. מצב זה, עלול לחשוף את המשטרה לתביעות אזרחים, שיפגעו כתוצאה מאכיפה המתבססת על מידע שגוי זה. משטרת ישראל עדכנה את צה"ל בנושא.

בנוסף, על מנת לייעל את האכיפה בכבישי איו״ש, הוספנו ניידות ושוטרים לכבישים בינעירוניים באיו״ש.

זאת בגלל האתגר של חיכוך עם האוכלוסייה הפלסטינית. כמו כן, ניידות של משטרת התנועה הארצית מתגברים אכיפה בנוסף על הניידות של מחוז ש״י."

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר