צילום: גבע טלמור // מתוך הקמפיין החדש. יימשך מספר שבועות

"חשיפה לרכב דיזל ישן מקצרת את החיים"

המשרד להגנת הסביבה ישיק קמפיין חדש • השר אלקין: "כ-1,100 איש מתים בכל שנה כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר מכלי-רכב, פי שלושה מבתאונות דרכים"

המשרד להגנת הסביבה נגד רכבי הדיזל: המשרד להגנת הסביבה ישיק הערב (ראשון) קמפיין הסברה להעלאת מודעות לזיהום האוויר הנפלט מרכבי דיזל כבדים וישנים. הקמפיין קורא לבעלי כלי הרכב להתקין מסנן לצמצום זיהום האוויר או לגרוט את רכבם.

הקמפיין צפוי לעלות במספר מדיות: טלוויזיה, דיגיטל, עיתונות ורדיו ולהימשך מספר שבועות. מחר צפוי להתקיים דיון בתקנות הפחתת זיהום אוויר בוועדת הפנים והגנת הסביבה. הכותרת של הקמפיין היא "חשיפה לרכב דיזל ישן מקצרת את החיים".  

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין (הליכוד) אמר: "כ-1,100 איש מתים בכל שנה מוות מוקדם כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר מכלי-רכב - פי שלושה ממספר ההרוגים בתאונות הדרכים בשנת 2017, אך זו אינה גזירת גורל. כלי רכב ישנים וכבדים המונעים באמצעות דיזל הם כלי הרכב המזהמים ביותר. בימים אלו נמצאות תקנות ייעודיות להפחתת זיהום אוויר מכלי רכב אלו לפתח אישורה של הכנסת ולאחר אישורן נוכל להביא להפחתה של 30% בזיהום האוויר הנפלט מכלי רכב בישראל. זוהי בשורה גדולה לבריאות הציבור בישראל".

השר אלקין. "אישור התקנות החדשות - בשורה גדולה לציבור הישראלי" // צילום: יוסי זליגר

איכות האוויר בישראל היא אחד הגורמים החשובים לבריאות הציבור ולרווחתו. מחקרים מראים כי זיהום אוויר הוא גורם ישיר לעודף תחלואה ואף לתמותה מוקדמת. זיהום האוויר ממקורות תחבורתיים מהווה כשליש מכלל פליטות המזהמים בישראל, אך ניטור מזהמים בארץ ובעולם מלמד בבירור כי הוא מקור הזיהום המשמעותי ביותר במרכזי הערים. לפי דוח ה-OECD לשנת 2015, נמצא כי חשיפה לזיהום אוויר בישראל גורמת לכ-2,220 מקרי מוות מוקדם בכל שנה. על-פי הערכות אלו, כ-50% ממקרי המוות האמורים נגרמים בשל חשיפה לזיהום אוויר מכלי רכב. 

מנתוני נסועה (קילומטראז') לשנת 2017 שנמסרו ממשרד התחבורה, עולה כי כלי רכב המונעים בדיזל אחראים על כ-80% מזיהום האוויר, אף שרק 20% מהנסועה בוצעה על-ידם. עוד עולה מהנתונים, כי ככל שמדובר בכלי רכב כבדים יותר וישנים יותר, כך תרומתם לזיהום האוויר משמעותית יותר ביחס לחלקם בנסועה הכללית. 

לאור נתונים אלו מתכנן המשרד להגנת הסביבה לקבוע בתקנות כי לא יחודש רישיון הרכב של כלי רכב כבדים וישנים המונעים באמצעות דיזל, אלא אם הותקן בהם מסנני חלקיקים. כמו-כן המשרד מתכנן לסמן כלי רכב מזהמים במדבקה, כך שערים שיחליטו למנוע כניסת רכבי דיזל מזהמים לשטחן יוכלו לעשות זאת בקלות. יישום תקנות אלו – שדיון בהן יתקיים מחר בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת - צפוי להפחית כ-30% מזיהום האוויר מכלי רכב בישראל. 

לצד קידום התקנות נערך המשרד לתמוך בבעלי רכבים כבדים ישנים בהתקנת מסנני החלקיקים לצמצום זיהום האוויר, וכן נערך בשיתוף משרד התחבורה לתת מענקי גריטה בעבור גריטה מוקדמת של כלי הרכב המזהמים. מענקי הגריטה לכל רכב ינועו בין אלפי שקלים בודדים ועד ליותר מ-20 אלף שקל - כתלות בסוג הרכב ובשנת הייצור. גובה התמיכה בהתקנת המסנן יגיע אף הוא לעשרות אלפי שקלים לרכב. 

הסכומים הסופיים יקבעו לאחר האישור הסופי של התקנות בכנסת. מועד תחילת תכנית הגריטה והתמיכה בהתקנת מסננים יפורסם על ידי המשרד בשבועות הקרובים.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...