חברת כרטיסי האשראי ויזה פרסמה לאחרונה, כי מאז הכנסת אימות באמצעות שבבים לכרטיסי האשראי האמריקנים (מה שמכונה EMV), כמות ההונאות בתחום האשראי ירדה ב-70 אחוזים ברחבי ארצות הברית.
המעבר לכרטיסי אשראי עם טכנולוגית שבבים, בה הלקוח מכניס למסופון את השבב שבכרטיס האשראי ומקליד את הקוד הסודי שלו במקום "לגהץ" ולחתום על ספח כמו שעדיין עושים בישראל, נכנסה לשימוש נרחב החל משנת 2015 אחרי סדרת של מעשי הונאה גדולים בחברות טארגט, הום דיפו, מייקלס, וקמעונאים גדולים אחרים בשוק.
עד כה הטכנולוגיה הותקנה בקרוב ל-60 אחוזים מהחנויות ברחבי ארצות הברית, אך ויזה מדווחת כי בחנויות בהם הוכנסה הטכנולוגיה נרשמה ירידה דרמטית בהונאות והרווחים עלו משמעותית.
המעבר לכרטיסי אשראי עם שבב החל בארצות הברית כעשור אחרי אירופה, אוסטרליה וברזיל והסיבה היא העלות של החלפת המסופונים בחנויות השונות על יד החברות. מדובר היה במהלך גדול ונראה כי חברות האשראי האמריקניות לא התלהבו מההוצאה הגדולה - לפחות זה ההסבר הרשמי לעיכוב. כיום סוף סוף מתבצע המהלך, למרות שבאופן אירוני, הוא מתקיים כשכבר הוא כמעט לא נדרש בגלל אפליקציות התשלום וטכנולוגיית השדה קרוב (NFC) שמוטמעת בסמארטפונים.
ובישראל? השוק מוכן, הציבור לא מודע
מאיר רן, מנכ"ל כספיט טכנולוגיות המשווקת מסופוני אשראי בישראל אומר שהבעיה כיום היא במודעות השוק, ובזה הוא אומר, יש לפנות אל בנק ישראל.
"קודם כל בעולם באמת מאד מקובל שהכרטיס לא נלקח מהקונה אלא מביאים אליו מסופון והוא מקיש קוד סודי. לכן אורחים שבאים אלי מהעולם מזועזעים כשבתחנות דלק או במסעדות לוקחים מהם ככה את הכרטיס. הם המומים מכך. אני מבין את התחושה היא לא נעימה, ובאמת עקרונית, באוקטובר שנת 2015 התקבלה בארץ בהוראת בנק ישראל ההחלטה לעובר לטכנולוגיה הזו של השבב בכרטיס והמעבר להזדהות עצמאית של הלקוח דרך הקשת הקוד הסודי".
"אלא שהבעיה היא שכיום עסקים בארץ לא משתמשים בזה, כי קונים רבים לא זוכרים את הקוד הסודי והם פשוט מתעצבנים, ולא קונים ואז זה לא משתלם לבתי העסק. במילים אחרות לכ-70-80 אחוזים מהשוק יש כבר את החומרה והתוכנה החדשה. אנחנו שיווקנו את הכל, ורוב חברות האשראי גם כבר הטמיעו גם הן את הצ'יפ בכרטיסים. אצל הקמעונאיות הגדולות, כלומר רשתות הסופר, בחלקן כבר הצטיידו בחומרה הנדרשת, ואצל אלה שלא, מתבצעת הטמעה מול בתי התוכנה - והצפי הוא שכל השוק יהיה ערוך לחייב כרטיסי אשראי באמצעות שבבים תוך מספר חודשים.
כל כרטיס אשראי שיצא משנת 2017 אם כן מותאם לכך, והמצב דומה בבתי העסק גם כן. רק מה? אין מודעות, ולכן זה לא משתלם לעסקים. צריך לכן שבנק ישראל יצא בפרסום נרחב שיסביר לאנשים שמהיום הכרטיס אשראי אצלם כל הזמן, והם גם צריכים לזכור את הקוד הסודי. צריך להסביר לאנשים שהתופעה הזו שהם מעבירים את הכרטיס מאדם לאדם לא קיימת יותר. זה אגב באמת יותר בטוח, ומונע רמאויות אבל כל עוד בנק ישראל לא ידחוף את הציבור - הפרויקט הזה לא יתניע בארץ", קובע מנכ"ל כספיט.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו