ניסאן עושה צעדים ראשונים לקראת השקת שירות מוניות אוטונומיות

ענקית הרכב היפנית מזנקת גם היא על העגלה של שירותי היסעים עם כלי רכב אוטונומיים, עם השקה ניסיונית של שירות בשם Easy Ride שיכלול גם המלצות ליעדים על הדרך

Easy Ride של ניסאן // צי מוניות אוטונומי. Easy Ride של ניסאן // צילום: רויטרס

ענקית המכוניות ניסאן ויצרנית הרכב השניה בגודלה ביפן, החלה לעשות השבוע את צעדיה הראשוניים בתחום שירותי ההיסעים העתידיים על ידי הפעלת צי רכבים אוטונומיים. החברה מתכננת להיכנס לתחום שבו פעילות היום חברות כמו אובר ואחרות וליצור צי רכב אוטונומי, שיהיה בבעלותה, ושייתן שירותי היסעים נרחבים. מדובר בבניית מודל עסקי חדש שיוצא מנקודת הנחה שכשתחום הרכב ייהפך לאוטונומי, מעט אנשים יזדדקו למכוניות בבעלות פרטית, אלא ישתמשו בשירותי היסעים אוטונומיים המוניים. 

החברה מסרה כי היא נכנסת לשותפות עם מפעילת פלטפורמת הגיימינג לסמארטפונים היפנית DeNA Co,  ותחל בניסויים מתחילת החודש הבא בעיר יוקוהומה, שבה שוכן מטה החברה. מבחינה זו ניסאן תהיה בין הראשונות בעולם שתחל באופן מעשי לבחון את הטכנולוגיה, כשהיא נשנעת על פיתוחים שלה ושל שותפותיה העסקיות בתחום. השירות עצמו שייקרא Easy Ride יושק על ידי ניסאן בתחילת 2020, ויהיה מעין שירות שליחויות שיאפשר לא רק להסיע בני אדם, אלא גם ייתן להם המלצות על הדרך, כמו המלצות למסעדות. 

ההודעה הרשמית של ניסאן באה בעקבות הסכם שחתמה עם השותפות שלה בתחום הרכב חברת רנו, וחברת מיצובישי - שבוחנות שיתוף פעולה עם חברת ההיסעים הסינית Didi Chuxing. ההכרזה הזו מהווה דחיפה משמעותית של התחום, וכניסה של ענקית ייצור רכב שלא תייצר רק את כלי הרכב, אלא גם תיתן שירותים בתחום.

Easy Ride של ניסאן
Easy Ride של ניסאן

בלי ידיים. Easy Ride של ניסאן // צילום: רויטרס

מנכ"ל ניסאן הירוהיטו סיקווה אמר לרויטרס כי "אנחנו מבינים שייקח לנו זמן להיכנס אל התחום הזה ולהפוך לחברת מוניות אוטונומיות, אבל אנחנו רוצים לקחת חלק מפלח השוק הזה ולכן נכנסו לשתפות עם חברות שמבינות בעניין". מקורבים לעסקה ציינו עוד כי ההסכם עם חברת המוניות הסינית נועד גם לבחון אספקת כלי רכב חשמליים עבור Didi Chuxing, לשירות מכוניות שיתופי שהיא מקימה בסין.  אוגי רדזיק, מנהל תחום רכבים מחוברים ושירותי ניידות בניסאן, אמר כי "אנחנו מקווים שהידע שנרוויח מ-Easy Ride, יסייע לכל החברות בקבוצה בתחום המרגש אליו אנחנו נכנסים. בעתיד, נפעל גם עם מפעילים מקומיים בשווקים שאליהם ניכנס". 

ניסאן ידועה כמאמצת של טכנולוגיות חדשות, בהשיקה את ה-Leaf, כלי הרכב החשמלי המסחרי הראשון עוד ב-2010, והייתה ממבשרות הרכב האוטונומי, בהתחייבה שתהפוך כלי רכב לאוטונומיים לחלוטין עד 2020. על אף ששילבה במכוניות שלה מערכות אוטונומיות כמו נהיגה אוטומטית בכבישים מהירים ומנגנוני חנייה עצמית, החברה ניצבת בפני מתחרות נוספות בתחום, חדשות וישנות - כמו טסלה וסובארו, שבהדרגה משלבת גם היא מערכות נהיגה עצמית ברכביה. 

גם בתחום ההיסעים האוטונומיים, יש לניסאן תחרות, בשעה שג'נרל מוטורס, דימלר בונות שירותי היסעים משלהן ( כמו גם סוני, עליה דיווחנו כאן השבוע), כאשר ג'נרל מוטורס הכריזה שתשיק שירות מוניות אוטונומיות משלה בשנה הבאה. 

חברת המחקר IHS מערכיה שהמכירות העולמיות של כלי רכב אוטונומיים, יזנקו ליותר מ-33 מיליון יחידות ב-2040, לעומת 51,000 בלבד ב-2021. במקביל, גולדמן סאקס חוזים כי שוק הנסיעות המוזמנות האוטומטיות יגדל פי שמונה עד 2030, כך שיהיה גדול פי חמישה משוק המוניות העולמי הנוכחי.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר