חיל האוויר סיים אתמול (ראשון) אחר הצהריים סיים את איסוף הממצאים מהמטוס שהתרסק בקיבוץ הרדוף. היום צפוי החיל להציג מסקנות ראשוניות באשר לנסיבות ההפלה הנדירה של המטוס.
כבר עתה, עולות כמה סוגיות שהביאו אתמול לאמירה שלפיה "הפלת והתרסקות המטוס לא הייתה צריכה לקרות, והייתה יכולה להימנע בהפעלה אחרת של מערכות המטוס". המטוסים פעלו בשיטה הנקראת בחיל האוויר "תקיפה מנגד", שבמסגרתה המטוסים ממריאים לגובה רב ומשם משגרים את החימוש המדויק לעומק סוריה.
מטוס הסופה שנפגע היה בגובה של כ־14 אלף רגל. מערך ההגנה האווירי הסורי שיגר לעבר המטוסים מטח של כ־25 טילי נ"מ מסוג SA-5 ו־SA-17 . על פי חלק מהכיוונים הנחקרים, עסק צוות המטוס בפיקוח על החימוש, כדי לוודא שיגיע ליעדו בעומק סוריה בתקיפת קרון השליטה של המל"ט האיראני - וכך לא ביצע את ההתחמקות בזמן מטילי הנ"מ.
שברי המטוס // צילום: דובר צה"ל
לאחר שהבין הצוות שיש עליו נעילה של הטיל המטוס ספג רסיסים מהראש הקרבי שהתפוצץ בקרבתו. בתוך שניות אחדות החליטו הטייס והנווט לפלוט את עצמם ולצנוח. עוד צפוי להיבדק בתחקיר אם מעטפת הלוחמה האלקטרונית הופעלה כנדרש כדי למנוע פגיעות טילים במטוסים, והאם הטייסים לא פעלו בשאננות על רקע של שגרת תקיפות, לכאורה, בסוריה.
"בוחנים ממה הטייסים נפגעו"
ב"חדשות 2" פורסמו במהדורה המרכזית העדויות של שני הטייסים שאמרו: "אנחנו היינו מאוד מרוכזים במשימה, הובלנו את התקיפה". רמ"ט חיל האוויר, תא"ל תומר בר, התייחס לאירוע: "הטייסים לא דיווחו שנפגעו אלא עשו נוהל נטישה, מאז 1983 לא נפגע לנו מטוס מאש אויב. הטייסים בדיוק תקפו את קרון הבקרה שהפעיל את המל"ט האיראני. אנחנו בוחנים ממה הטייסים נפגעו, מהטיל עצמו או מהנטישה. לא ברור האם הטיל פגע במטוס אך אנו מעריכים שכן. הירי היה סורי ולא אף גורם אחר".
המטוס הופל בלילה שבין שישי לשבת לאחר שתקף מטרות בשטח סוריה. לפעולה קדמה זיהוי של כלי טיס בלתי מאויש (כטב"מ) מתוצרת איראן לשטח ישראל. שברי המטוס התפזרו באזור עמק יזראעל כששני הטייסים נפצעו באורח קל וקשה. היום הפצוע קל מביניהם כבר שוחרר לביתו ומצבו של הפצוע הקשה יותר השתפר וכעת הוא מוגדר בינוני.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו