סימני שאלה סביב המהפכה בטיסות להודו

סעודיה הכחישה את הדיווח שהקו הישיר של אייר-אינדיה מתל אביב יוכל לעבור מעל המרחב האווירי שלה • מאל על נמסר: יש לאפשר גם לחברה לטוס באותו המסלול

טיסת אייר אינדיה (ארכיון), צילום: אלטאייר ויקיפדיה

האם ציבור הנוסעים להודו יכול לחייך? תלוי את מי שואלים. בישראל פורסם כי אייר אינדיה תפעיל טיסה ישירה מנמל התעופה בן גוריון להודו שתקצר את זמן השהות באוויר לשש שעות בלבד כשכיום טיסה להודו נמשכת כשמונה שעות, ורק אל על מפעילה קו ישיר למדינה.

קיצור זמן הטיסה יתאפשר בעקבות העובדה שסעודיה תאפשר לטיסות מישראל לטוס מעל המרחב האווירי שלה, אחרי שגם בישראל הסירו את ההתנגדות הביטחונית לצעד. בביקורו האחרון בהודו סיכם ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עמיתו מודי על תחילת הטיסות כשהוסרה ההתנגדות הביטחונית לטיסה מעל המרחב האווירי של סעודיה.

הסעודים הסכימו לאשר להודים את הטיסות הישירות לישראל וממנה ובכך הוסר מחסום כלכלי שעיכב את תחילת הטיסות. אולם, הסעודים מכחישים כי נתנו את האישור לטיסות לעבור מעל שטעם, כך על פי דובר רשות שדות התעופה הסעודי. סעודיה לא מכירה בקיומה של מדינת ישראל, אולם השתיים נחשבות לבנות בריתה של ארה"ב וחולקות אינטרסים רבים, ביניהם הרצון למנוע את התחזקותה של איראן. 

בנימין נתניהו והנשיא מודי // צילום: מארק ישראל סלם

שיחות על פתיחת הקו הישיר להודו מתקיימות כבר כשנתיים, במהלכן ביקר מנכ״ל משרד התיירות אמיר הלוי במשרדי החברה בהודו. הטיסות היו אמורות להתחיל עוד במאי שעבר, אולם אז החליטה אייר אינדיה ברגע האחרון לעכב את פתיחת הקו, כי המסלול העוקף את מדינות ערב מאריך את הטיסה ומייקר את עלותה בגלל הוצאות הדלק והשכר העודפות שגורם המסלול הארוך יותר.

משרד התיירות ייתן לחברה מענק של 250 אלף אירו על כל טיסה שבועית שתפעיל מניו דלהי לנמל התעופה בן גוריון עד תדירות של שלוש טיסות בשבוע. זאת לפי נוהל נתב״ג שהנהיג שר התיירות יריב לוין במטרה להגדיל את יעדי הטיסות הישירות, כדי להגדיל את מספר התיירים המגיעים לישראל. גם היום טסים ישראלים רבים בטיסות המשך מאיסטנבול, מעמאן ומלרנקה, העוברות מעל עיראק ואיראן.

כל עוד החברה איננה ישראלית, לפי האמנות הבינלאומיות, ישראלים לא יעוכבו במקרה של נחיתת חירום במדינה ערבית. בלוח הטיסות של נתב״ג מופיעות הטיסות של אייר אינדיה החל ב-18 במארס. עדיין אי אפשר להזמין מקומות על הטיסות היות וטרם התקבלו התקבלו כל האישורים הנדרשים. מחברת אל על נמסר, כי אם אכן יתקבל אישור לטוס מעל סעודיה, זו הזדמנות שאסור להחמיץ ויש לאפשר גם לחברת אל על לטוס במסלול הקצר על פי עקרון השוויון. כך יוכלו לעשות גם היינאן איירליינס וקתאי פסיפיק, הטסות במסלולים ארוכים כדי לא לעבור מעל מדינות ערב בטיסות ישירות לישראל.

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר