מה מעסיק את ההורים והתלמידים? מנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום" עולה כי ב־2017 התקבלו באגף לפניות ולתלונות הציבור של משרד החינוך כ־58 אלף פניות, תלונות ושאילתות, מצד תלמידים, הורים ומורים. זאת בהשוואה ל־53,895 פניות שהתקבלו בתשע"ו.
מהנתונים עולה כי ב־2017 התקבלו במשרד חינוך 4,515 תלונות - מספר שיא בחמש השנים האחרונות. כ־15% מהפניות נוגעות לאורחות החיים בבתי הספר ועוסקות בנושאי משמעת ועונשים, ציונים, מבחנים, תלבושת אחידה ויחס לתלמידים. כ־11.5% מהתלונות נוגעות לבחינות הבגרות וכ־10% לענייני כוח אדם בהוראה.
עוד עולה מהנתונים כי 6.5% מהתלונות נוגעות לענייני אלימות. בקטגוריה זו נכללות תלונות על אלימות מכל סוג שהוא, כולל אלימות של תלמידים ועובדי הוראה. משרד החינוך מפעיל גם קו פתוח ייעודי לתלונות של תלמידים או הוריהם, שם נראה כי נושא האלימות עולה יותר ומהווה לא פחות מ־15% מהפניות. התלונות בנושא אלימות, בעיקר כלפי תלמידים, נמצאות במגמת עלייה מדאיגה בשנים האחרונות. במשרד החינוך טוענים כי העלייה בכמות התלונות בנושא אינה משקפת בהכרח עלייה בתופעת האלימות, אלא עלייה במודעות לנושא.
6% מהתלונות עוסקות ברישום ובהעברת תלמידים לבתי"ס אחרים ו־4.6% בתשלומי הורים. יצוין כי תלונות בנושא זה נמצאות במגמת ירידה כבר כמה שנים. במשרד החינוך מייחסים ירידה זו להקמת מינהל בקרה ואכיפה.
ומי צודק? מכל התלונות שהוגשו, 24% נמצאו מוצדקות או מוצדקות חלקית, 42.5% נמצאו לא מוצדקות ובכ־30% מהתלונות לא היה אפשר לקבל החלטה או שנמצא כי הן לא באחריות משרד החינוך. 65% מהתלונות שייכות לתלמידים, 20% לעובדי ההוראה, 6% לתלמידים בוגרים ו־6% לאזרחים, לרשויות ולארגונים שונים.
מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר כי משרדו "מבצע תהליכי עומק כדי לשפר את השירותים שהוא נותן, ובכלל זה את שירותי האגף לפניות הציבור. הנתונים מדברים בעד עצמם: עלייה עקבית בהיקף הפעילות מלמדת אותנו שהציבור רוצה לדעת יותר, שהוא מעורב יותר, שהחינוך קרוב לליבו ושהוא מגלה אמון הולך וגדל במערכות המידע והסיוע של משרד החינוך".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו