כביש 557 בשומרון, שבו אירעה אמש (רביעי) תאונת הדרכים הקטלנית שבה נהרגו שלושה, הוא כביש ישן מאוד, צר ומפותל, כמעט ללא תאורה. תושבים באזור מספרים על ציר תנועה מרכזי שבו נוסעים עשרות אלפים ביום, אשר סובל מעומסי תנועה ומנהגים פרועים. זהו כביש שבמקום אחר כבר היה מוכרז כ'כביש אדום' (הגדרה לכביש מסוכן ע"פ משרד התחבורה). ביש"ע קוראים לשר התחבורה ישראל כ"ץ ולשר לביטחון פנים גלעד ארדן, להגביר את האכיפה באזור אך בעיקר, לשפר באופן מידי את התשתיות של הכביש.
בתאונה הקשה שאירעה בין שבי שומרון לכפר ראמין, נהרגו ילדי משפחת ליפניק, אורי בת ה-12 ורואי בן ה-8. הוריהם, אוהד ושירלי, וכן אחיהם -תינוק כבן חמישה חודשים ואח נוסף בן 13 - נפצעו בתאונה ומאושפזים בבית החולים מאיר כשהאם ובנה בן ה-13 פצועים קשה. ההרוג השלישי הנו פלשתיני כשבנוסף ישנם 11 פצועים. מחקירת התאונה על ידי בוחני התנועה של משטרת מחוז ש"י עולה כי נהג הרכב הפלשתיני נסע במהירות שאינה תואמת את תנאי הדרך, איבד שליטה על הרכב והתנגש במעקה הבטיחות שבצד הדרך.
כתוצאה מכך, הועף הרכב אל הנתיב שממול, בו נסעו אותה עת בני משפחת ליפניק, ורכבם התנגש ברכב הפלשתיני. הפגיעות בשני כלי הרכב היו קשות ולוחמי האש של כוח כב"ה איו"ש פעלו במשך זמן רב כדי לחלץ את הנוסעים שנלכדו. הבוקר אמר ראש מועצת שומרון, יוסי דגן - שהנו תושב שבי שומרון ושכנם של משפחת ליפניק: "לצערי גם אנחנו וגם מרחב שומרון פועלים כבר זמן רב בכדי לקבל תוספת של שוטרי תנועה ולהגביר את האכיפה על הכבישים בשומרון והבקשות הרבות שלנו פשוט לא נענות".
בני משפחת ליפניק // צילום: באדיבות המשפחה
דגן המשיך לתקוף: "אנחנו רואים נהיגה פרועה של ערביי האזור בכל המרחב. ישנה תת אכיפה בכל יו"ש וזאת מכיוון שיש מי שלא רואה לנכון לספק כאן כוח אדם לנושא כפי שמספקים באזורים אחרים בארץ. אין כמעט שוטרי תנועה ואין דגש מספיק על האכיפה ועל הנסיעה הפרועה של הנהגים הערבים המקומיים ועל חינוך לתרבות נהיגה, דבר שהיה יכול להציל הלילה את חיי היהודים בתאונה הנוראית הזו".
עוד אמר דגן: "אני קורא לשר התחבורה והשר לביטחון פנים לכנס ישיבה דחופה יחד איתנו ולהוביל תוכנית חירום לשיפור התשתיות והאכיפה בכל יו"ש. אסור שנראה עוד מקרים מזעזעים כאלו בוודאי אם יש מה לעשות בעניין". על פי נתוני הרשות הלאומית בדרכים, בעשור האחרון התרחשו בקטע הכביש הזה שש תאונות קטלניות, תשע קשות, ונהרגו בו תשעה אנשים. רק לפני פחות משנה נהרגה בקטע הכביש הזה תושבת הישוב עינב, גם כן בתאונה שהתרחשה בשל נהיגה של פלשתיני שלא בהתאם לתנאי הדרך.
נתונים אלה אינם משקפים את המציאות האמיתית של מה שקורה בכביש הזה, כיוון שמדינת ישראל לא סופרת תאונות שבהן מעורבים אך ורק פלשתינים, אלא רק תאונות שמעורבים בהן ישראלים. לכן, תאונה קטלנית, שבה כל הצדדים המעורבים היו פלשתינים, לא תיכלל בנתונים. וכך נוצר מצב שבו כביש מסוכן לכל הדעות, עם ריבוי תאונות דרכים, לא נחשב ל'כביש אדום' משום שחלק מהנפגעים בו אינם ישראלים.
מקום התאונה בכביש 557 // צילום: דוברות מד"א, דוברות כבאות יו"ש
יגאל דילמוני, סמנכ"ל מועצת יש"ע, אשר מתגורר בישוב הסמוך אבני חפץ אמר כי הסיפור האמיתי פה הוא התשתיות הגרועות של הכביש אשר בשילוב עם נהיגה פרועה, יוצרים סכנה. "זהו כביש ישן מהתקופה העות'מנית", הסביר דילמוני, "בחמישים השנה האחרונות הכביש הזה כמעט ולא השתנה לכל אורכו מלבד קטעים בודדים", הסביר הסמנכ"ל.
"הרחיבו מעט את השוליים, הניחו אספלט, אבל לא יישרו את העיקולים הקשים, ולא טיפלו בו כמו שמתאים לנפח התנועה שיש עליו. הוא נשאר כביש צר ומפותל עם נתיב אחד לכל כיוון. כל סטייה ושניה של חוסר תשומת לב בנהיגה, זורק אותך לצד השני של הכביש".
יו"ר מועצת יש"ע, חננאל דורני, אמר גם הוא כי התשתיות הישנות של הכבישים באיו"ש גורמות לתוצאות הקשות, כמו התאונה הלילה. "תשתיות מיושנות וכבישים שנסללו לפני שנים רבות ואינם מתאימים להיקפי התנועה ההולכים וגדלים. בכל כביש נתיב נוסף לכל כיוון ושוליים רחבים מותירים מרחב תמרון לפעולה מצילת חיים של הנהג אך לא בכבישי יו"ש, כמו גם בכביש שבו אירעה התאונה הקטלנית אתמול".