עו"ד שלמה מנחם: אושרה הייצוגית נגד הדואר
בית המשפט אישר הגשת תביעה ייצוגית על סך חצי מיליארד שקלים נגד דואר ישראל, לשם בירור טענות התובע הייצוגי כי משך ההמתנה הארוך בסניפי הדואר עומד בניגוד לתנאי הרישיון שלו וגורם לנזק כספי לצרכנים.
הרווחנו: למעשה בית המשפט אוכף את הרישיון שניתן לדואר, ודורש ממנו לעמוד בתנאיו. לכאורה טריוויאלי, אך הפסיקה הזו משמעותית מכיוון שהדואר הוא לא היחיד שמחויב לעמוד בסטנדרטים מינימליים של שירות, ולא תמיד עומד בו.
חשוב להדגיש כי בשלב זה, קביעתו של בית המשפט מעידה אך ורק על כך שהוא סבור כי יש לברר את הטענות אשר הועלו נגד הדואר, ולא כי הוא מקבל אותן.
הפסדנו: הציבור צריך להבין כי אין ארוחות חינם. אם דואר ישראל ירחיב את השירות הניתן לצרכנים על ידי פתיחת סניפים נוספים וגיוס כוח אדם נוסף, אנחנו נצטרך לשאת בעלות הזו. דבר זה יכול להיעשות, למשל, בדרך של ייקור עלותם של השירותים שהדואר מספק.
מנחם הוא שותף במשרד רון גזית, רוטנברג ושות' בולמש היא ראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ
עו"ד שלמה מנחם // צילום: עמי ארליך
ד"ר עו"ד חגית בולמש: המכס ומסי הקנייה בוטלו
ביטול המכסים ומסי קנייה על מוצרי צריכה, כולל מוצרי צריכה בסיסיים דוגמת מוצרי חשמל ביתיים.
הרווחנו: הפחתת מסים ומכסים על מוצרי צריכה בסיסיים מיובאים. הנגשת ההטבות במס לכלל האוכלוסייה, ולא רק לכאלה שיודעים ויכולים לבצע רכישות באינטרנט. עידוד יבואנים ישראלים והשוואת תנאיהם לאתרי מכירות בחו"ל.
הפסדנו: כל עוד הטבות המס יהיו בשווקים שבהם כמעט לא קיים ייצור מקומי, החשש לפגיעה במוצרים כחול-לבן קטן. ומה עוד... בשנת 2018 אנו צפויים לראות המשך של הלחץ להפחתת יוקר המחיה והפחתת עלויות היבוא, ונצפה לראות לחץ מסיבי על מונופולים להוריד מחירים ולהשוות מחירים לאלה שבחו"ל באמצעות חקיקה צרכנית נוספת.
עו"ד חגית בולמש // צילום: עופר וקנין
עו"ד אברהם מורל: תביעות ייצוגיות - לא בחינם
לאחר דיונים ממושכים וסוערים, אושרה לראשונה בחודש האחרון בוועדת החוקה, חוק ומשפט שבכנסת יוזמתה של שרת המשפטים להטלת אגרות בעת הגשת תובענות ייצוגיות. יצוין שמדובר בנוסח מרוכך מכפי שהציעה מלכתחילה, אבל עדיין מדובר בהשוואת המצב למקובל בהליכים משפטיים אחרים.
הרווחנו: החוק עשוי לסנן את מבול התביעות ששטף את בתי המשפט בשנים האחרונות, לעיתים קרובות בעניינים אזוטריים ומינוריים שלא היטיבו עם הצרכן. הוא מאפשר דיון ענייני ורציני בתביעות ראויות שדורשות זמן ומשאבים, בייחוד בבתי המשפט המצויים בעומס גבוה גם כך.
הפסדנו: במבט צר, הטלת האגרה מרעה את מצבו של הצרכן, שכן מי שיהיה מעוניין להגיש תובענה ייצוגית יידרש מעתה לשלם אגרה בעת הגשתה, בסכומים שונים בהתאם לערכאת השיפוט (שלום או מחוזי).
מורל הוא מומחה לתביעות ייצוגיות ממשרד איתן, מהולל & שדות
עו"ד אברהם מורל // צילום: אייל טויאג
עו"ד קובי בר-לב: חוק השקיות
חוק השקיות נכנס לתוקף בתחילת השנה במטרה להפחית את השימוש בשקיות חד-פעמיות, בדרך של הטלת היטל בגובה 10 אגורות על כל שקית הנמכרת ברשתות הקמעונאיות הגדולות. שקיות אלה הופכות בסוף חייהן לפסולת שמזהמת את השטחים הפתוחים, הנחלים והימים ופוגעת בבעלי חיים.
הרווחנו: מכירת השקיות החדפעמיות ברשתות הקמעונאיות הגדולות פחתה בכ-%,80 מה שתרם לסביבה. החוק גם אסר מכירת שקיות דקיקות, כך שהציבור הרוויח שקיות חזקות ועמידות המתאימות לשימוש חוזר. נוסף על כך, החוק הוכיח שהציבור מוכן לבצע שינויים בהרגלי הצריכה בשביל הסביבה, מה שמעודד נקיטת צעדים נוספים, כמו הטלת פיקדון על מכלי משקה גדולים.
הפסדנו: שלא כמקובל באירופה, החוק בישראל לא חל על כל החנויות. החוק אמנם הצליח לצמצם את השימוש בשקיות פלסטיק, אבל לא עודד את הציבור לעבור לשקיות שעשויות מחומרים מתכלים. בנוסף, בישראל, משקל השקיות בפסולת המועברת להטמנה נמוך מאוד (כ-%,(1 כך שכמעט לא הופחתה כמות הפסולת המועברת להטמנה.
בר-לב הוא ראש מחלקת איכות הסביבה במשרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות'
עו"ד קובי בר-לב // צילום: עמי ארליך
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו