מחקר שנערך על ידי בית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד מצא כי לקבוצה גדולה מאד של אנשים יש קושי ממשי להיות אחרונים בתור בסופר. החוקרים בחנו את מידת הסבלנות של קונים וגילו כי במקרה שאדם מגיע והוא האחרון בתור יש לו סיכויים של פי ארבעה להתייאש לוותר על הקנייה (במקרה של קנייה קטנה מאד) וללכת וסיכויים של פי שניים לעבור תור.
כל זאת למרות שמבחינה סטטיסטית טהורה גילו החוקרים כי מעבר תור יאריך את זמן השהות עד הקופה ב10 אחוז ומעבר של 2 תורים יגרום לכך שבממוצע תגיע לקופה 67% מאוחר יותר ביחס לתור הראשון שלך.
"זה ממש שיגע אותנו, בני אדם כבר חיכו בתור ובכל זאת עברו לתור אחר בגלל רצון להתקדם גם אם הניסיון שלהם אומר שככה בסוף הם יחכו יותר. פשוט יש משהו בלהיות אחרון וזה משפיע בעוצמה על 20 אחוז מבני האדם. כלומר ההתנהגות שלנו בחיים מתעצבת לא בהכרח על פי הרווח הממשי אלא על פי איך שאנחנו מרגישים" אומר ראין ביואל, ראש צוות החוקרים שבחן את התופעה וכימת אותה מבחינה סטטיסטית.
המתנה לקופה בסופר // צילום: משה שי
החוקר עבד במחקר עם צוות גדול של כלכלנים על מה שמכונה בעגה המקצועית כ"סלידה מהמקומות האחרונים". מדובר בתופעה שקיימת בחברות בקרב האנשים שמרווחים בהם הכי פחות או בקרב קבוצות חברתיות טובות בקרב אלו שבתחתית המדרג החברתי בקבוצה הזו. הוא גילה כי אנשים אלו יחושו חוסר נוחות גם אם מבחינה אמיתית וביחס למספרים הגדולים בחברה לאנשים האלו יש משכורת יפה או מעמד חברתי טוב כיון שקבוצת היחס שלהם נמצאת גבוה במדרג.
ביאול יצר משחק מדמה מציאות של תור בסופר בו אנשים התבקשו לחכות בתור וירטואלי במשך כחמש דקות. בפועל, התור שהאנשים היו צריכים לחכות היה של דקה אחת בלבד אולם הם הועמדו תמיד בסוף התור והייתה להם אפשרות או לעבור תור או לעזוב בכלל. התוצאות הראו כי 20 אחוז מהאנשים פשוט עבור תור וחיכו מההתחלה כשהם בעצם מפסידים בכך זמן.
"אנו מקבלים החלטות לפעמים לא על פי מספיק נתונים", אמר החוקר. "למשל, נעמוד בתור קצר אבל נעזוב אותו אם נרגיש שהתור השני נע מהר יותר וזאת ללא שום סימוכין. אתם פשוט לא מרגישים טוב בתור שלכם כי אתם אחרונים וזה משבש את שיקול הדעת שלכם. אני מייעץ למי שאחרון בתור פשוט לנהל שיחה עם האדם לפניו וזה יעודד אותו ויעלה לו את מצב הרוח".
עוד ציין החוקר, "תחושת האומללות בתור קיימת לזמן קצר ואם תחזיקו מעמד תתגברו עליה ואפילו תשיגו כך הישג". היבט נוסף של המחקר קשור לתורי המתנה בטלפון. החוקר ממליץ לחברות שירותים לייצר מצג לפיו האדם אינו אחרון בתור אלא יש 5 מוקדים שאחד מהם ייענה לו מיד כשהוא יתפנה. "אל תגידו לאדם שהוא אחרון אלא תמסרו לו את הידע באופן מעודד. ככה אנשים יישארו יותר זמן על הקו ולא יכעסו" הוא אומר.