העומס בכבישים לא ייפתר בקרוב, וסלילת מסילות רכבת נמשכת זמן רב. כדי להקל את המצב משרד התחבורה מקדם פתרון מהיר, ואולי גם מעט מפתיע: רכבל.
לרכבל יתרונות רבים: הכלי לא זקוק לזכויות דרך מיוחדות, הוא בנוי על עמודים שאפשר להקים במקומות שלא תמיד עבירים לתחבורה ציבורית רגילה, הוא מאפשר לגשר בין מקומות הרריים למישור, וכמובן מאפשר להעביר אוכלוסייה רבה ממקום למקום בזמן קצר.
זו כנראה הסיבה שתוכנית חדשה, שאותה יזם שר התחבורה ישראל כץ, מקדמת הקמה של מערך הסעת המונים ברכבלים בכמה אזורים בארץ, ואלה צפויים לשמש שירות משלים לתחבורה הציבורית.
כבר לפני כמה חודשים הניח השר כץ אבן פינה לפרויקט רכבל הכרמל בחיפה, שיחבר בין תחנת "מרכזית המפרץ" לאוניברסיטת חיפה ולטכניון. הרכבל צפוי להתחיל לפעול בעיר בתוך שלוש שנים. אתמול פורסם המכרז להקמת שש תחנות הרכבל, העתידות לשרת עשרות אלפי סטודנטים, אנשי מחקר ועובדי המוסדות האקדמיים.
הרכבל יוכל לשאת עד 2,400 נוסעים בשעת שיא, בקרונות של 12-10 אנשים. הנסיעה תתאפשר באמצעות כרטיס רב קו, והוא יהיה כלול בהסדר המעברים של התחבורה הציבורית במקום. במשרד התחבורה צופים כי לאור היתרונות הרבים ברכבל ככלי תחבורה ציבורית, השימוש בו ילך ויגבר בשנים הקרובות.
"מדובר במהפכה בתחבורה הציבורית בישראל ובמטרופולין חיפה בפרט", אמר השר כץ, "עשרות אלפי הסטודנטים ואנשי המחקר שיגיעו מחוץ לעיר, יוכלו לבחור בתחבורה הציבורית כדרך יעילה, מהירה ובטיחותית להגיע ליעדם".
המהפכה המתוכננת בחיפה היא רק אחת מתוך כמה שעתידות לקרום עור וכבלים בשנים הקרובות. על פי התוכניות, רכבל חיפה־מערב יחבר את מרכז הכרמל לשכונות הדרומיות של חיפה (האצטדיון ומרכזית חוף הכרמל); רכבל טבריה־המושבה יחבר בין תחנת הרכבת העתידית עפולה־טבריה לבין העיר העתיקה; רכבל מעלות תרשיחא־כרמיאל יחבר בין אזור כפר ורדים לתחנת הרכבת בכרמיאל; ורכבל מעלה אדומים יחבר בין מעלה אדומים וירושלים.
חצי ק"מ מעל הקרקע
עוד הנחה השר כץ לקדם בחינה ראשונית של רכבל בזכרון יעקב, שיחבר בין המרכז המסחרי הממוקם בצמוד לתחנת הרכבת המתוכננת, ללב המושבה; גם רכבל חריש־צומת עירון יחבר על פי התוכניות את היישוב חריש עם מתחם התחבורה המתוכנן באזור צומת משמר הגבול (כביש 65-444).
השר כץ. צילום: קוקו
וזה עוד לא הכל. תוכניות להקמת רכבל בן כשבעה קילומטרים, שיוביל להר מירון, מקודמות בימים אלה. הרכבל, שעתיד להגיע לגובה של כ־500 מטרים, צפוי לחבר בין צומת שבע (צומת חנניה) לקבר הרשב"י. בסמוך לתחנת הרכבל העתידית בצומת שבע יוקמו בעתיד גם תחנת רכבת וחניון ענק, וזאת במסגרת הארכת קו הרכבת מכרמיאל לקריית שמונה, שתשמש את מיליון עולי הרגל הפוקדים את קבר הרשב"י במירון לאורך כל השנה. הרכבל, כמו שאר הרכבלים המתוכננים, מקודם בימים אלה על ידי חברת יפה נוף.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו