אחד הכבישים המסוכנים בארץ בעיקר בגלל התשתית הלקויה שלו ועומס בלתי רגיל של תנועת משאיות העוברות דרכו בכל יום הוא כביש 232, החוצה את המועצה האזורית אשכול לכל אורכה, ונחשב ציר אסטרטגי. הכביש הוא ציר תנועה יחידי לאורך המועצה המקביל לגבול הרצועה ומשמש כביש גישה יחיה ליישובי המועצה ולמעבר "כרם שלום" – מעבר הסחורות היחידי הפעיל לרצועת עזה.
מדובר בכביש דו מסלולי צר ומפותל ללא הפרדה ללא שוליים וללא תאורה שהוקם בשנות ה־50 ואינו מותאם לכמות העצומה של כלי הרכב שנוסעת בו מדי יום - בעיקר מאות משאיות כבדות עמוסות סחורות, כלי רכב פרטיים של תושבי האזור, אוטובוסים, רכבי צבא ורכבים חקלאיים.
העומס הבלתי אפשרי הזה יחד עם התשתית הרעועה הביא כבר למותם של 10 בני אדם מאז 2010 בתאונות דרכים קשות מאוד, ולמרות כל הפניות של ראשי עוטף עזה והתושבים למשרד התחבורה, טרם נסלל כביש חדש. יצוין כי מאז הקמת הכביש הוקמו במועצה יישובים חדשים, ובאזור הוקמו בסיסים צבאיים ומעבר "כרם שלום".
על הכביש נוסעות כיום כ־1,000 משאיות, שמובילות סחורות לרצועת עזה דרך מעבר "כרם שלום". מאז "צוק איתן" עלתה משמעותית הפעילות במעבר וכמות המשאיות על הכביש הצר שילשה את העצמה. המשאיות עושות כשלוש "נגלות" ביום, ובמקרים רבים נוסעות במהירות מופרזת כשהן נושאות מטען כבד מאוד, מבצעות עקיפות מסוכנות והופכות את הכביש ל"שדה קרב", כטענת התושבים.
כביש הדמים הזה גבה בשנים האחרונות חיים רבים: חמישה הרוגים בשלוש שנים בלבד, רובם תושבי המועצה האזורית אשכול. מועצת אשכול והתושבים מנהלים מזה שנים מאבק להרחבת הכביש והבטחת הבטיחות בו. אחרי "צוק איתן" התקבלה החלטת ממשלה להרחבת הכביש לארבעה מסלולים בתקציב של 250 מיליון שקלים. האחריות על תקצוב וביצוע הוטלה על משרד התחבורה ונקבע לו"ז לפרויקט (עד סוף שנת 2019).
לאחרונה, אחרי לא מעט עיכובים, החלה חברת "נתיבי ישראל" בהכנת עבודות לקראת ביצוע ההרחבה, שטרם החלו, ובמועצה מוחים על העיכוב בלוחות הזמנים להרחבת הכביש ודורשים האצה משמעותית של העבודות, לצד המשך מאבק לפתיחת מעבר סחורות נוסף לרצועת עזה (מעבר "ארץ") שאליו יוסטו חלק מהמשאיות.
ראש המועצה, גדי ירקוני אמר כי "תושבי אשכול חיים 15 שנים ברציפות תחת איומים ביטחוניים מורכבים ושבעים ממלחמות ומסכנות המאיימות על חייהם. אנו מסרבים שיעמידו אותנו במלחמה נוספת, על הכביש היחיד שמשרת אותנו, בחסות המדינה. אני מצפה מהממשלה לקחת אחריות ולהבין שחיי תושבי אשכול אינם הפקר ושיש לתת מענה לטיפול בכביש באופן מיידי. הרחבת הכביש היא קריטית וכל עיכוב כמו שאנו רואים, עולה בדם".
ההרוגה האחרונה במניין הקורבנות שגבה הכביש ביום ראשון השבוע, היא רחל אורלוב בת 60, תושבת המושב יבול. בחודש יולי האחרון נהרג בכביש אודי קאשי בן 44, תושב הישוב 'יבול' גם כן. אודי נהרג ביום הולדתו, הוא הותיר אחריו אישה ו־3 ילדים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו