קופת חולים מאוחדת // צילום: יהושע יוסף // קופת חולים מאוחדת // צילום: יהושע יוסף

תביעה: "מאוחדת סירבה לבדיקת MRI - והחולה מתה"

כפי שנחשף ב"ישראל היום": השיטה של קופות החולים לחסוך כסף בבדיקות מובילה לתוצאות קטלניות • "המטופלת נשלחה לבדיקה באיחור של 3 חודשים - ורק אז התגלה בגופה גידול ממאיר" √ מאוחדת: "דוחים את כל הטענות"

"בקופת חולים מאוחדת סירבו חמש פעמים במשך כשלושה חודשים באטימות וברשלנות קשה לבצע בדיקת MRI חיונית לחולה, וגם בעקבות זאת מצבה החמיר מאוד והיא מתה בייסורים ובסבל ממחלת הסרטן", כך טוענים בני המשפחה של החולה שנפטרה ומנהלים בימים אלה תביעת רשלנות רפואית נגד מאוחדת. 

תביעה זו, המתפרסמת כאן בראשונה, ממחישה באופן הטרגי ביותר את השיטה שנחשפה אתמול ב"ישראל היום", המוכרת לעשרות אלפי ישראלים - שלפיה קופות החולים מסרבות בתוקף לאשר בדיקות וטיפולים דחופים, זאת במסגרת הבקרה הרפואית של הקופות שנועדה בעיקר לחסוך בתקציבים.

אתמול נחשף ב"ישראל היום" דו"ח החקירה של משרד הבריאות שקבע באופן תקדימי כי הסירוב של רופא אורתופד שעובד ב"מוקד האישורים" של קופת חולים "מכבי" לאשר בדיקת MRI דחופה לחולה, כפי שהמליצו הרופאים הנוירולוגים שטיפלו בה, גרם לכך שהאבחון של הגידול שלה בעמוד השדרה נעשה באיחור של 7 חודשים ווגרם לכך שהיא נותרה נכה ומשותקת בשתי הרגליים באופן מלא ובלתי הפיך ומאושפזת במוסד גריאטרי של "מכבי".

תביעת הרשלנות הרפואית הוגשה במארס 2012 לבימ"ש השלום בירושלים כנגד מאוחדת וכנגד בתי החולים יוסטפל ואיכילוב שגם בהם היא טופלה. על פי התביעה, בספטמבר 2006 המליץ רופא אורתופד בקופה לחולה על ביצוע בדיקת MRI כדי לברר את המקור של הכאבים העזים שמהם היא סובלת ברגל. ואולם המנהל אז של אגף ההדמיה בקופת החולים סירב לאשר לבצע את הבדיקה. לאחר שהמטופלת המשיכה לסבול מכאבים עזים המליץ רופא אורתופד נוסף על ביצוע הבדיקה ושוב סירב הרופא הבכיר ב"מאוחדת" לאשר את הבדיקה, והוא סירב זאת פעם שלישית בעקבות בקשה נוספת. 

בסופו של דבר, בוצעה הבדיקה רק כשלושה חודשים לאחר ההמלצה הראשונה. בבדיקה התגלה אצלה כבר ממצא חריג שחייב בדיקה וטיפולים דחופים, עד שבמארס 2007 התגלה אצלה מאוחר מדי כבר גידול ממאיר בשלב מתקדם ברגל שהתפשט גם לאחר מכן לריאות. על פי התביעה בעקבות הגילוי המאוחר היא החלה לסבול מ"מסכת ייסורים קשה ואכזרית שהובילה למותה". החולה נפטרה ביוני 2011 בגיל 72. 

בתביעה נטען כי האיחור באבחון המחלה נגרם, בין השאר, מכיוון שהרופא הבכיר במאוחדת "התעלם מהמלצותיהם של שלושה רופאים". התביעה עדיין מתנהלת ואת המשפחה מייצגים עו"ד עמיקם חרל"פ ועו"ד מיכאל אלנתן ממשרד עמיקם חרל"פ ושות'.

מ"מאוחדת" לא נמסרה תגובה, ואולם בכתב ההגנה דחתה "מאוחדת" את כל הטענות נגדה וטענה כי הטיפול שניתן לחולה על ידי רופאי הקופה היה "מתאים, רציני ומקיף וכל הרופאים פעלו בצורה אחראית, מקצועית ושקולה והפנו את המנוחה לביצוע כל הבדיקות שהיו נדרשות בנסיבות העניין. אין גם כל קשר סיבתי ועובדתי בין המעשים של רופאי הקופה לבין מות המנוחה". בכתבי ההגנה גם בתי החולים יוספטל ואיכילוב דוחים את כל הטענות נגדם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...