45 אלף איש תובעים את אגד

בעלי מוגבלויות תובעים 67.5 מיליון שקל: "החברה לא מפעילה מערכת כריזה" • בכ-30% מהמקרים שנבדקו נמצאו ליקויים

כשליש מהאוטובוסים שנבדקו לא נגישים לבעלי מוגבלויות // צילום: יהושע יוסף // כשליש מהאוטובוסים שנבדקו לא נגישים לבעלי מוגבלויות // צילום: יהושע יוסף

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, באמצעות עו"ד ד"ר יועד הלברסברג, הגישה בקשה לאישור תביעה ייצוגית על סך 67.5 מיליון שקלים נגד חברת אגד. הנציבות הגישה את הבקשה יחד עם שני אנשים בעלי מוגבלות שהתלוננו על היעדר הכריזה, בשמם של 45 אלף אנשים בעלי מוגבלות. 

בבקשה נטען כי חברת אגד מפרה את חוק ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות באופן שיטתי, בכך שאינה מפעילה מערכת כריזה בכלל האוטובוסים העירוניים שפועלים מטעמה.

בנוסף לתלונות שהתקבלו, ומתוקף סמכותה של הנציבות, ערכו מפקחיה סדרה של בקרות מדגמיות באוטובוסים העירוניים, שהתפרסה על פני תקופות שונות וחודשים רבים. בבקרות שנערכו נמצא כי אגד הפרה בצורה נרחבת ומתמשכת את חובותיה לבצע כריזה, ומתוך 570 בדיקות, זוהו 156 מקרים נפרדים של הפרות.

לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והתקנות שהותקנו מכוחו, הפעלת קו אוטובוס עירוני מחייבת בהתאמות נגישות ובין היתר, התקנה והפעלה של מערכות כריזה פנימית וחיצונית. "החובה החוקית נועדה לאפשר לאנשים עם מוגבלות לעשות שימוש עצמאי ושוויוני בשירותי התחבורה הציבורית. מערכת הכריזה מאפשרת לרבים מהם להמתין בתחנה בנחת לאוטובוס ולמצוא את דרכם למעוז חפצם, באופן עצמאי. העדר הנגישות פוגע בזכותם לכבוד ובחופש תנועתם", אמר אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

"אין תקלה נקודתית שיכולה להסביר כמות כה משמעותית של ליקויי נגישות, לאורך תקופה כה ארוכה. אגד היא שחקן מרכזי ומשמעותי בתחום התחבורה הציבורית בארץ, כך שלהפרות אלה השלכות על אלפים מאזרחי ישראל. זו אמנם הפעם הראשונה שפעלנו באופן של תובענה ייצוגית, אך נמשיך לפעול כך ככל שיעלה הצורך", סיכם הנציב טורם.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר