הכיסאות הריקים // צילום: אי.אף.פי // הכיסאות הריקים // צילום: אי.אף.פי

אז מי באמת אחראי לעיכוב בנחיתת המטוסים?

חודשים של הכנות קדחתניות, פרסומים יזומים בכלי המדיה השונים נראו לפתע מגוחכים נוכח הפארסה של שני מטוסי ה־F-35

כ־4,000 האורחים, שחלקם נלחמו על הזכות להיות חלק מהמעמד, הגיעו בשעות הצהריים אל רחבת הטקס בבסיס נבטים, לצד בכירי מערכת הביטחון בהווה ובעבר, נספחים זרים, חברי כנסת ושרים. המוסיקה התנגנה ברקע, לאורחים חולקו כובעים ובקבוקי מים עם סמל ה־F-35. הכל היה מוכן. ורק המטוסים בוששו להגיע. 

צילום: NEWSENDERS

לקראת 11 בבוקר, מועד ההמראה המתוכנן של המטוסים מאיטליה, התברר שהערפל הכבד מעכב את ההמראה. בעשרה לשתיים, עשר דקות בלבד לפני המועד המתוכנן לתחילת הטקס, הודיע דובר צה"ל על עיכוב בהמראה. 

מטוס הקרב המתקדם בעולם, שמסוגל לטוס מתחת לרדאר של מערכות ההגנה האווירית מהשורה הראשונה, לתקוף בכל מקום וליירט כל איום, נותר על אדמת איטליה בגלל מזג האוויר. מייד החלו לעוף ההאשמות. בצה"ל הטילו את האחריות על "מגבלות הבטיחות האמריקניות". בחברת לוקהיד מרטין, היצרנית, הדגישו כי המטוס יכול להמריא, והיפנו את האחריות על מגבלות שהטילו האיטלקים נוכח מזג האוויר הקשה. 

בתוך דקות ספורות התרוקן מתחם הטקס החגיגי מיושביו. למעט העיתונאים וכמה בעלי תפקידים - לא נותר במקום איש. המזון והמים שחולקו לאורחים חוסלו במהירות, הטמפרטורות החלו לצנוח, המוסיקה פסקה והמילה "ביזיון" נשמעה מכל עבר. גם מערך יחסי הציבור המתוזמר של חיל האוויר קרס באחת. חודשים של הכנות קדחתניות, פרסומים יזומים בכלי התקשורת וברשתות החברתיות נראו לפתע מגוחכים נוכח הפארסה. רק לקראת 16:15 נודע כי שני המטוסים הפעילו מנועים. חמש דקות מאוחר יותר כבר יצאה ההודעה כי הם בדרכם לישראל, והוכרז כי הטקס יחל ב־19:30 ויתקיים בחושך, בקור, ללא רבים מהמוזמנים הרבים שעזבו.

מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, ניסה בפתח דבריו בטקס להסביר: "השמש החמימה התחלפה בירח מלא, אבל החום בלב נשאר. הטייסים האמריקנים קיבלו החלטות מקצועיות ונכונות, ונמנעו מסיכונים". 

•   •   •

"הזרוע - ארוכה יותר"

נוצצים ומרשימים, נחתו אתמול שני מטוסי ה־F-35 בבסיס נבטים • רה"מ נתניהו: "ה'אדיר' יוכלו לפעול בכל זירה - קרובה יותר וקרובה פחות" • הנשיא ריבלין: "כלי הטיס הזה משנה את כללי המשחק״

אחרי שש שעות של המתנה זה קרה. שני מטוסי ה־F-35 - ה"אדיר" - הראשונים של חיל האוויר, נחתו בבסיס נבטים והתקבלו על ידי צמרת המדינה ובכירי החיל. עם נחיתתם הוצמדו להם על ידי נשיא המדינה, ראובן ריבלין, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, סמלי חיל האוויר הישראלי, ובכך באופן רשמי הם הצטרפו לכוח האווירי של צה"ל.

שני המטוסים, שמספרי הזנב שלהם הם 901 ו־902, המריאו מאיטליה בסביבות השעה ארבע אחר הצהריים, לאחר שהמראתם התעכבה בשל תנאי ערפל קשים (ראו ידיעה נפרדת). בשל העיכוב המתינו על הקרקע פחות מ־2,000 איש (בהשוואה ל־4,000 שהיו במקום בשעות הצהריים ועזבו), ובהם נוסף על הנשיא וראש הממשלה, גם מזכיר ההגנה האמריקני אשטון קרטר, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט ומפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל. 

ראשון הנואמים בטקס היה הנשיא ריבלין. "העוצמה האדירה שתנחת כאן, יותר מ־22 טונות של פלדה מעופפת, תשנה את המזרח התיכון", אמר, "את טיבו של השינוי ואת ההשפעה שלו על האזור כולו עוד מוקדם להבין ולהעריך, אבל השינוי מתחולל כרגע. כלי הטיס שינחת כאן משנה את כללי המשחק".

אחריו עלה לדוכן הנואמים ראש הממשלה. "העוצמה הצבאית שלנו מקבלת תוספת משמעותית ביותר", אמר נתניהו, "מטוסי האדיר יוכלו לפעול בכל זירה, קרובה יותר וקרובה פחות. כמעט מדי חודש אני נדרש לאשר משימות של הזרוע הארוכה של מדינת ישראל. וכל יום אני, וכל אזרחי ישראל, שמים מבטחם בכם, טייסי ישראל. הזרוע הארוכה נעשתה היום יותר ארוכה ויותר עוצמתית. כל מי שחושב לתקוף אותנו, יותקף. רק עוצמה מעוררת כבוד משיגה בריתות ומביאה שלום". נתניהו הודה בדבריו לנשיא ארה"ב ברק אובאמה, לקונגרס האמריקני ולשר ההגנה אשטון קרטר שהשתתף בטקס. 

מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, אמר בטקס: "מתחיל עידן חדש. זו לא התפתחות רגילה, זו קפיצת מדרגה ענקית. המטוס מביא יכולות שלא מוכרות ובלתי נתפסות. אין לנו ספק שזה מטוס הקרב הטוב ביותר שיש בנמצא ויהיה בעשורים הבאים. על כל תפנית במזרח התיכון, המטוס יהיה רלוונטי ויוביל את כל חיל האוויר לביצועים הרבה יותר משמעותיים".

אשל התייחס בדבריו גם לעיכוב בהגעת המטוסים ואמר: "הטייסים האמריקנים התמודדו עם תנאי מזג אוויר קשים, לקחו החלטות מקצועיות ונכונות ונמנעו מסיכונים. אנחנו מעריכים מאוד את המאמץ שלהם להביא את המטוסים הביתה". 

בטקס נאם גם מזכיר המדינה האמריקני קרטר, שסיפר כי "ישראל היא חברתנו הראשונה והיחידה באזור שטסה ב־F-35. יחד נשלוט בשמיים. זו דוגמה נוספת לסיוע שלנו ליתרון של ישראל - גם בחלל, גם בתחום הסייבר וגם במערכות הגנה אוויריות".

עוד לפני הטקס אמר שר הביטחון, ליברמן: "סמלי שכהונתו של מזכיר ההגנה קרטר מסתיימת בסמוך להגעת המטוסים לישראל - כי קרטר, כמו העם האמריקני כולו, הוא ידיד אדיר של ישראל".

היום: טיסת הבכורה

בתום הנאומים התקרבו למתחם האווירי של הטקס שני מטוסי האדיר, כשהם מלווים בשני מטוסי "רעם" (F-15I). מפקד טייסת ה"פטישים", שהוביל את מטוסי ה"רעם", אמר בקשר ליושבים בקהל: "אנו, טייסי הקרב של חיל האוויר הישראלי גאים ללוות את מטוסי ה'אדיר' לנחיתתם הראשונה על אדמת ישראל. עלו והצליחו בהקמת המערך שיביא לשיפור עוצמתם של חיל האוויר, צה"ל ומדינת ישראל".

עם נחיתתם, הגיעו שני מטוסי ה"אדיר" לצידי בימת הטקס. הטייסים האמריקנים התקבלו בתשואות ובפרחים. ראש הממשלה, נשיא המדינה, מפקד חיל האוויר ומפקד בסיס נבטים הדביקו למטוסים את סמל חיל האוויר וקיבלו אותם באופן רשמי למשפחת החיל.

בתום הטקס המריאו הבכירים לבסיס חיל האוויר בשדה דב, שם נערך אירוע קבלת פנים למטוס. בתום קבלת הפנים, המריא אלוף אשל לארה"ב, שם יעבור הסבה בת כשבוע על מטוס ה־F-35 לקראת הטסתו. 

עם שוך התרועות, נותרו על הרחבה שני המטוסים, וצוות של כמה טכנאים. הטכנאים מטייסת "נשר הזהב" גררו את מטוסי ה"אדיר" לדירים תת־קרקעיים שהוכנו עבורם מבעוד מועד. במהלך הלילה הכינו אותם לטיסתם הראשונה בשמי הארץ, שתתקיים היום בשעות הצהריים המוקדמות. 

את המטוסים יטיסו היום מפקד טייסת "נשר הזהב", סגן אלוף יותם, וסגנו, שיהיו הישראלים הראשונים שזוכים להטיס את המטוס המתקדם בעולם. במהלך השנה הקרובה צפויים בחיל האוויר ללמוד את המטוסים ולהכינם לפעילות מבצעית. ההערכה היא שכבר בסוף השנה הבאה ניתן יהיה להכריז על מבצעיותם.

לילך שובל, כתבתנו לענייני צבא

•   •   •

הנשיא הנבחר צייץ, המניה נפלה

טראמפ: תוכנית ה־F-35 יצאה משליטה

דווקא בשעה שבישראל נערכו לחגוג את הגעתו של מטוס "האדיר", בחר נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ, לבקר את עלויות פרויקט ה־F-35. ימים ספורים לאחר שתקף את חברת בואינג על עלות ייצור מטוסי ה"אייר פורס 1" החדשים, מצא טראמפ מטרה חדשה בדמות יצרנית המטוסים לוקהיד מרטין, המייצרת את ה־F-35.

"תוכנית ה־F-35 ועלותה יצאו מכלל שליטה", הטיח טראמפ בהודעה בחשבון הטוויטר שלו. "אפשר לחסוך מיליארדי דולרים על רכישות צבאיות (ואחרות) ואת הכל נעשה אחרי 20 בינואר (יום כניסתו לתפקיד של טראמפ; י"ה)".

ראש תוכנית ה־F-35, ג'ף בביון, אמר בתגובה כי בחברה מבינים את הדאגות מעלות המטוסים וכי השקיעו מיליוני דולרים על מנת להפחית את מחירם. לדבריו, המטרה היא להפחית את מחיר המטוס ב־70 אחוזים ממחירו המקורי. "אנו מצפים להגיע לעלות של 85 מיליון דולר ב־2019 או ב־2020", אמר בביון.

כצפוי, כמו במקרה הביקורת על בואינג, גם הפעם ההתבטאות של טראמפ גרמה לירידה חדה במניות החברה המותקפת. המשקיעים במניות לוקהיד מרטין בוול־סטריט שלחו את מניית החברה להיסחר בנפילה של 5.2% במהלך היום. שווי החברה נאמד אתמול באותו זמן בכ־72 מיליארד דולרים. בסוף היום חתמה מניית לוקהיד מרטין בירידה של 2.47%.

יוני הרש, כתבנו בארה"ב, וחזי שטרנליכטטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...