לפני חודשים ספורים, כשפורסם שג'רי סיינפלד מגיע להופעות בישראל, מעריצי הסידרה התמלאו בשמחה אדירה. מבחינתם, תוכנית הקאלט ששודרה בשנים 1989 עד 1998 והפכה לאחת מאבני הדרך של הקומדיה הטלוויזיונית - חוזרת לביקור אחרי כמעט שני עשורים, והכוכב שלה, האיש והסטנד־אפ, יעמוד ממש מולם.
היסטריית הכרטיסים הוכיחה את סדרי הגודל של ההערצה המטורפת שלה זכה סיינפלד בישראל. ארבע הופעות נפתחו בזו אחר זו. שתיים מהן התקיימו אתמול ושתיים מהן יתקיימו היום (ב־17:00 וב־20:30 בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב).
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אבל היו גם כמה מצקצקים, כאלה שאמרו שסיינפלד כבר חלוד, שהסטנד־אפ שלו מיושן, שהסידרה האינטרנטית שלו היתה פלופ ושהמוח האמיתי מאחורי התוכנית האגדית היה למעשה לארי דיוויד - שותפו של סיינפלד שלא הופיע כדמות קבועה בסידרה.
סיינפלד, שכנראה שמע את טענות המצקצקים האלה בעבר, פתח את המופע שלו אתמול בהתייחסות ברורה לכך. "למה אני צריך ללכת לראות אותו? מה כבר יש לו לחדש לי, ומה עם שלושת האחרים?", חזר על הטענות המושמעות נגדו. אבל המקטרגים טעו, ובענק. האירוניה, האבסורד, העליבות והאנוכיות שאפיינו את כל הדמויות בסידרה, היו גם עמוד השדרה של המופע. החלק הראשון של המופע עסק כולו באספקט הפשוט של חוסר שביעות הרצון האנושית מהמיקום הנוכחי שלנו. "כשאנחנו בשדה התעופה, אנחנו רוצים כבר לעלות למטוס, כשאנחנו על המטוס - אנחנו לא מבינים למה הוא לא ממריא כבר, כשהוא נוחת אנחנו לא יכולים לשבת בו עוד דקה ורוצים לצאת החוצה". ההבחנות האלה, שעיצבו דור של סטנדאפיסטים והפכו לז'אנר הומוריסטי בפני עצמו, עדיין חדות אצל סיינפלד, והיכולת שלו לדברר אותן רק השתבחה.
גם מופע החימום של מארק שיף עסק בהבחנות מחיי היומיום, אבל הבדלי הליגות בינו לבין סיינפלד עצומים. שיף וסיינפלד הקדישו, כל אחד מהם, חלק מהמופע לאנקדוטות מחיי הנישואים, אבל אצל סיינפלד ההבחנות היו רעננות יותר, מקוריות יותר, חדות יותר, ובעיקר - מצחיקות יותר. גם בגיל 61, כשהוא שבע הצלחה וכבש כל פסגה אפשרית בקומדיה העולמית, הוא עדיין יודע איך להפוך מצבים בנאליים, מביכים ואפרוריים לפאנצ'ים קורעים.
העניין המדהים באמת הוא לגלות עד כמה הוא מצחיק וחד גם ללא גיבוי של שחקנים אחרים לצידו. סיינפלד, שמעולם לא הצטיין בהומור פיזי או בג'סטות גופניות יוצאות דופן, שיכלל את המימיקות והטונציה לרמה של אמנות על - והפך אותן לכלי מנצח על הבמה.
בהרבה מהרגעים היה נראה כי המופע הוא למעשה עדכון גירסה לתוכנית המיתולוגית. בשנים שבהן היא רצה, האינטרנט היה בחיתוליו, טלפון סלולרי היה מצרך נדיר ומשקאות אנרגיה היו מעולמם האקסקלוסיבי של ספורטאים. החושים המחודדים של סיינפלד לקחו את הנושאים האלה, פיצחו ביד אמן את המוטיב הקומי שלהם והפכו אותם לסינופסיס מבריק לעוד עונה אחת לפחות.
המופע היה לא פחות ממצוין, אבל את הגאונות של סיינפלד תימצת רגע אחד בסיום המופע. אישה מהיציע ביקשה לדעת מה הוא היה עושה אם הוא לא היה קומיקאי. "את מתכוונת מה היה קורה אם לא הייתי מצחיק? אז הייתי בן אדם רציני. כמוך. ואף אחד מכם לא היה בא לראות אותי", סיכם.