שר הבריאות יעקב ליצמן // צילום: דודי ועקנין // שר הבריאות יעקב ליצמן

משרד הבריאות הוא המשרד הבירוקרטי ביותר

מדד הבירוקרטיה: הידרדרות ברמת השירות גם במערכת בתי המשפט • בראש הרשימה: משרד הכלכלה הכי פחות מסורבל

סבך הבירוקרטיה הישראלי ממשיך לחנוק את הציבור. מדד הבירוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ, מדרג את מידת הבירוקרטיה של מספר משרדי ממשלה מזה מספר שנים. המדד הכולל הראה אומנם שיפור מסוים ב-3 הרבעונים הראשונים של 2015 ביחס לזה שנרשם ב-2014, אך באיגוד לשכות המסחר מציינים כי הציון הכולל הוא עדיין נמוך למדי.

לפי המדד הנהלת משרד הכלכלה, על אף חילופי השרים, העלתה את המשרד למקום הראשון בדירוג. כלומר, משרד הכלכלה הוא המשרד הכי פחות בירוקרטי בין משרדי הממשלה, הגוף שהכי נוח לעבוד מולו. 

המשרד עם השירות הגרוע ביותר לפי המדד הוא משרד הבריאות. כמו כן, נרשמה הידרדרות ברמת השירות במשרד התחבורה ובמערכת בתי המשפט. באיגוד מציינים כי לרפורמות של משרד הבריאות השפעה מועטה על ההערכה של המגזר העסקי את איכות השירות שמספק משרד הבריאות לעסקים, לעומת זאת, הנהלת משרד הכלכלה זוכה להערכה בקרב העסקים, ברבעון השלישי של 2015, המדרגים את משרד הכלכלה במקום הראשון במדד הביורוקרטיה.  

במקום השני, על פי המדד, עומד משרד האוצר והוא כולל את רשות המיסים, אחריו בתור משרד התחבורה, במקום הרביעי מערכת בתי המשפט, החמישי ביטוח לאומי, שישי משרד הפנים ובמקום השביעי והאחרון משרד הבריאות.

מהמדד הכולל עולה כי הביורוקרטיה ממשיכה להיות גבוהה באופן כללי וכי לא מסתמנים מהלכים אשר צפויים לצמצם אותה. מדד הביורוקרטיה עמד ברבעון זה על 6.85. בין המשרדים הנמדדים נצפו שינויים לאורך השנה שכללו ירידה באיכות השירות של מערכת בתי המשפט ומשרד הבריאות ועליה באיכות השירות של משרדי הכלכלה, האוצר והביטוח הלאומי.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר הגיב לתוצאות ואמר כי הוא לא יאפשר שהמאבק בביורוקרטיה יהפוך להיות מנטרה של מכבסת מילים יפות. "אנו נמשיך לעקוב ולהטיל אחריות ישירה על הנהלות משרדי הממשלה, שכן חובתן כמשרתות ציבור להעניק את השירות היעיל והאפקטיבי ביותר לעסקים. יש מקרים חמורים ביותר של זלזול והתעמרות של עובדי הציבור בצרכנים. הממשלה מחויבת לתת דין וחשבון לציבור מה עושים כל אותם אלפי העובדים החדשים שמצטרפים למגזר הציבורי מדי שנה?".

עוד עולה כי בבדיקה שנערכה באיגוד לשכות המסחר כי בין השנים 2013 - 2014, שיעור המגזר הציבורי לעומת המגזר העסקי עמד על 55%. משמעות הדבר היא שאחד מכל שלושה עובדים במשק הוא עובד המגזר הציבורי. מדובר בשיעור הגבוה ביותר שנרשם ב-15 השנים האחרונות. מהנתונים עולה בנוסף כי החל משנת 2009 ועד לשנת 2014, רשם המגזר הציבורי גידול של כ-4% מדי שנה (פרט לשנת 2012, בה נוספו כל החיילים למדידה). זהו גידול של עשרות אלפי עובדים מדי שנה. "הממשלה מחויבת לתת דין וחשבון לציבור מה עושים כל אותם אלפי העובדים החדשים שהצטרפו ומצטרפים למגזר הציבורי מדי שנה, אם השירות לציבור לא רק שאינו משתפר אלא רק הולך ונהיה גרוע יותר?" הוסיף לין.

שי חיון, מנכ"ל SQ מציין כי "בשמונה השנים של מדידת הביורוקרטיה היינו עדים לקפיצה אחת קטנה בשנת 2012, עת הרמה של המדד השתפרה מ 6.5 ל 6.8. מאז 2012 לא נראים סימנים של שיפור ודומה כי עדיין לא נוצרה מסה קריטית מדינית שתשים את הנושא על סדר היום ותביא את המשרדים לתוכנית עבודה שתוביל אותם לציונים של 8 במדד". חיון מזכיר כי במגזר העסקי נמדדים ציונים של 8.4 בממוצע במדדים דומים אשר SQ מקיימת בקרב מאות ארגונים עסקיים. "הנושא המהותי ביותר שגורם לביורוקרטיה הוא הזמן שלוקח לטפל בפניות העסקים. הכלת אמנת שירות שתימדד ותבוקר באופן תדיר יוכל להוות מנוף ליצירת מגמת שיפור בכל הקשור לזמינות ויעילות השירותים".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...