רכבת ישראל סופגת היום מכה. שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, אישרה הגשת תביעה ייצוגית בגין איחורים של למעלה מ-30 דקות בהגעת הרכבת ליעדה.
התביעה, שהוגשה בשנת 2007, מתייחסת למי שהיו בידם כרטיס "חופשי חודשי" המקנה נסיעה חופשית בחודש קלנדרי מסוים, להבדיל מהמצב היום בו ניתן לרכוש כרטיס תקופתי לחודש ימים ללא קשר לחודש קלנדרי – אלא לתקופה הנמדדת מיום הרכישה (7 ימים או 30 ימים).
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
התובע, אבנר גבאי שהוא עורך דין במקצועו, רכש במשך שנים כרטיס נסיעה חופשי חודשי ברכבת, כדי לנסוע בקו הוד השרון תל אביב. באמצעות פרקליטו, עו"ד ניר מילשטיין, טען גבאי כי בקו זה היו איחורים רבים וכשפנה בעניין לרכבת הובהר לו כי הוא זכאי לפיצוי בדמות כרטיס נסיעה חינם.
לטענתו, פיצוי זה אינו מפצה את נוסעי הרכבת שרכשו כרטיס תקופתי חודשי, שכן הכרטיס החודשי מזכה אותם בנסיעה ללא הגבלה במהלך החודש.
טענה נוספת אותה העלה התובע, היא שהרכבת אינה מגלה לנוסעים את זכותם לפיצוי ועל כן מרבית הנוסעים לא מקבלים ולו גם פיצוי מוגבל זה.
השופטת קבענ בהחלטתה כי כרטיס נסיעה ברכבת נכלל בעניינים שחוק הגנת הצרכן התכוון לחול עליהם. לדעתה, בימים אלה המחיצות בין הבית למקום העבודה מטשטשות ולא ניתן להפריד בין שימוש במסגרת העבודה לעומת שימוש פרטי. עוד כתבה, כי שינויים אלה הביאו להרחבת העילות בגינן ניתן להגיש תביעות ייצוגית "ללא צורך להבחין עוד לאיזה צורך נעשה השימוש בכרטיס".
כמו כן, השופטת קיבלה את בקשת התובע, להורות לרכבת כי הכרוז המודיע על כך שהרכבת מאחרת יודיע גם על זכותם של הנוסעים לקבל פיצוי. "מדובר בגוף ציבורי, שמצופה ממנו לנהוג בהגינות ולהביא לידיעת ציבור הנוסעים את זכויותיו בדרך הפשוטה והיעילה ביותר".