לידיעת התל אביבים – אתם עומדים לגור בעיר בהפסקה. משטרת ת"א ונת"ע, המתכוננים לקראת תחילת עבודות פרויקט הרכבת הקלה, ערכו תדרוך עיתונאים שבמהלכו הובהר כי פרט לפקקים הצפויים מנתניה עד אשדוד, יהווה הפרויקט גם "מטחנת כספים" עבור המשטרה, שאומרת לאזרחים בפשטות: 'אל תגיעו לתל אביב בכלי רכב פרטיים'.
במקביל, חברת נת"ע האחראית על הפרויקט, כמעט ולא נותנת פתרונות ממשיים עבור אותם אנשים שאמורים להגיע מתוך או מחוץ לתל אביב. למרות זאת, "בעוד שש שנים בדיוק", לדברי יו"ר נת"ע יהודה בר און, "תוכלו לעלות על הרכבת בפתח תקווה ולרדת בבת ים".
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אנשי המשטרה ונת"ע הגיעו לתדרוך עם דף מסרים מוכן והתקשו לענות על השאלות הקשות שהעלו העיתונאים. בנוסף, פקד יפעת זיו, האמורה לשמש כדוברת מנהלת העבודות של המשטרה, לא התירה להכניס לתדרוך מצלמות וידאו. גם בר און יודע כי עם כל הכבוד לתכנונים, המציאות תהיה עגומה הרבה יותר עבור האזרחים: "אין ספק שיש פער עצום בין מה שקרה בתכנונים במשרד בעת שתכננו, למה שיקרה בשטח", אמר.
במשטרה הבהירו כי מתחילת העבודות בשבוע הבא, הפקקים יהיו גדולים יותר וארוכים יותר. תנ"צ יורם אוחיון אמר כי הצפי הוא לעומסי תנועה שיחלו הרבה מחוץ לגוש דן. בצד הדרומי מעריכים במשטרה כי בכביש 4 יהיה פקק עד מחלף אשדוד, בצד המזרחי בכביש 1 יהיו פקקים עד מחלף ענבה, בצד הצפוני בכביש 2 יגיעו הפקקים עד מחלף נתניה דרום, בכביש 5 יהיו פקקים עד העלייה לכביש 6 ובכביש 431 יעמדו הנהגים בפקק עד רמלה. תנ"צ אוחיון הוסיף כי בכביש 461 יגיעו העומסים עד צומת בני עטרות, בכביש 471 עד צומת נחשונים ובכביש 20 עד כביש 431.
העבודות עצמן יתחילו בהדרגה ביום ראשון הקרוב ויתמקדו ב"קו האדום", שיהיה הקו המרכזי לאורך 24 ק"מ ובו 10 תחנות תת קרקעיות (תל אביב, ר"ג ובני ברק) ו-12 תחנות עיליות. הקו יחל בפתח תקווה, ימשיך בציר ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן, משם לתל אביב ויפו ויסתיים בבת ים.
ב-16 באוגוסט, כשבועיים לאחר תחילת העבודות, יגיע שלב קשה עבור תושבי תל אביב, ובו יחלו העבודות על "תחנת קרליבך". צומת מעריב, העמוסה גם כך, תיסגר כליל לתנועת רכבים פרטיים וברחוב קרליבך תותר רק נסיעה בתחבורה ציבורית - כך לפחות בחצי השנה הראשונה של העבודות. כמה ימים לאחר סגירת הרחוב, יחלו בהריסת גשר מעריב המיתולוגי. עדיין לא הוחלט אם הדבר יעשה בפיצוץ או בפירוק.
תחנה נוספת שעליה יתבצעו עבודות בחודש אוגוסט היא התחנה בדרך מנחם בגין, אך כאן יש בשורה לנהגים: לא יהיו שינויים רבים בהסדרי התנועה, מאחר והעבודות יתבצעו בסמוך לכביש. ברחוב המסגר הוקצה נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית.
אחרי החגים, בחודש אוקטובר, אמורות להתחיל עבודות החפירה במוקדים נוספים, הצפויות לעצור כליל את התנועה בעיר. המוקדים הם: צומת הרחובות מנחם בגין ושאול המלך, צומת עלית וסמוך לצומת ביאליק ברמת גן, ובהמשך גם בצומת הרחובות בן גוריון-ז'בוטינסקי ברמת גן, בן גוריון-ז'בוטינסקי בבני ברק וצומת אהרונוביץ'- ז'בוטינסקי בבני ברק גם היא.
עיר ללא חניה
למרות שהמשטרה מבקשת מהציבור להשתמש רק בתחבורה ציבורית, לציבור הנהגים, הכולל כ-550 אלף כלי רכב מדי יום מהם כ-250 אלף בשעות השיא שמגיעים לגוש דן בחברת נת"ע ארגנו כרגע רק 3,500 מקומות חנייה נוספים.
ארבעת חניוני 'חנה וסע' יחלו לפעול בתחילת אוגוסט. האחד בחוף תל ברוך, השני בגני יהושע, השלישי במבוא מודיעין והאחרון בסמוך לאצטדיון המושבה בפתח תקווה. החניה עצמה תעלה כ-15 שקלים ליום, ומדי חמש דקות יצאו מהחניונים אוטובוסים ללא תשלום עד למוקדי העסקים בתל אביב. לתושבי ראשון לציון ואזור הדרום, שירצו להגיע בתחבורה ציבורית, כרגע אין פיתרון.
בנת"ע מבטיחים גם שבמקביל לעבודות תתוגבר תנועת הרכבות בשעות השיא ברכבת נוספת בקווים מראשון לציון ומהוד השרון לכיוון תל אביב, דבר שיאפשר תוספת של 4,500 נוסעים ביום. פרט לכך, מתחילת אוגוסט יתווספו 80 אוטובוסים להגברת התדירות בכל קווי התחבורה הציבורית, כאשר בהמשך, כך מקווים בנת"ע, יגיעו לתוספת של 250 אוטובוסים.
מהצד המשטרתי, תנ"צ אוחיון הדגיש כי קיימת כוונה להגביר את האכיפה נגד רכבים פרטיים שייסעו בנתיבי התחבורה הציבורית. כמו כן, בזמן העבודות, יתווספו עשרות מצלמות אכיפה.
אוחיון לא ידע לתת תשובות לגבי האזרחים שיעדיפו לרכב על אופניים ולא לנסוע בתחבורה הציבורית. ברחובות מסוימים, כמו קרליבך, לא ניתן יהיה לרכב על הכביש מאחר ושם התנועה תותר רק לרכבים ציבוריים, אולם במקביל התקנות אוסרות רכיבה על המדרכה. הדבר היחיד אותו המשיכו במשטרה להדגיש במהלך התדרוך, הוא שהם ימשיכו באכיפה ובמתן הדוחות לרוכבי האופניים. תשובות אחרות לא היו להם.
בנוסף, חברת נת"ע, תקים חמ"ל שאמור לסייע לנהגים ולתושבים. לדברי בר און, בכל שעה במהלך היום תתקיים הערכת מצב כיצד ניתן להקל על האזרחים. פרט לבעיות התחבורה, תנ"צ אוחיון הדגיש כי לעבודות יהיו השפעה משמעותית על הציבור והמשטרה תצטרך לבחון את ההתנהלות באירועים מתוכננים כמו מרתון, הפגנות, וגם עיתות מלחמה.
"לעומסי התנועה יש משמעויות רבות כמו טיפול באירועים בשעת חירום והמשך שגרת חיים כמו פינוי אשפה, חלוקת דואר ונסיעת אמבולנסים. "אנו לא מתייחסים רק למצבי קיצוניים, אלא גם לשגרה יומיומית", אמר תנ"צ אוחיון, שהוסיף כי "נשים ימשיכו ללדת ואמבולנסים ימשיכו להגיע לבתי החולים, אנחנו מקווים שיפסיקו להיות חולי לב שיקבלו התקף, אבל אם יהיו כאלה, נדאג שהם יקבלו את הטיפול המהיר והיעיל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו