ועדת השרים לחקיקה אישרה היום את הצעת חוק שיזמה ח"כ מירב בן ארי, כך שגם פקחי הרשויות המקומיות, יאכפו את חוק האופניים החשמליים כנגד רוכבים שיסכנו את שלומם של הולכי הרגל. הצעת החוק תעלה השבוע לקריאה טרומית במליאת הכנסת ולאחר מכן היא תוצמד להצעת חוק ממשלתית שמגבש השר לביטחון פנים.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
יוזמת הצעת החוק, חברת הכנסת בן-ארי מסרה כי: "הצעת חוק זו היא רק תחילת הדרך, ישנם נושאים נוספים בהם נטפל בהמשך, כגון הגבלת גיל הנסיעה באופנים חשמליים, טיפול בנושאי רישוי וביטוח והכי חשוב חינוך תעבורתי בבתי הספר".
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הסדיר את נושא האופניים החשמליים בתקנות, שנכנסו לתוקף בספטמבר 2014. לפי התקנות, ניתן לרכוב על אופניים חשמליים רק מגיל 14 ומעלה. כמו כן, חל איסור לרכוב על אופניים רגילים או חשמליים על מדרכה או חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד. המצב כיום מאפשר לשוטר להוציא את האוויר מהגלגלים של אופניים שרוכבים עליהם, תוך הפרת הוראות התקנות, על מנת למנוע הימשכות של העבירה, אך אין בידיו לעשות מעבר לכך.
על מנת להרחיב את ההיכרות של ציבור רוכבי האופניים עם התקנות, מוצע בהצעת החוק, שעליה חתומים 30 חברי כנסת מרוב הסיעות, לחייב עוסק המוכר אופניים חשמליים לתת לצרכן מסמך ובו פירוט של תקנות התעבורה הנוגעות לרכיבה על אופניים חשמליים, כפי שיפרסם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים באתר האינטרנט שלו.
כמו כן מוצע לקבוע כי פקחי הרשויות המקומיות יוכלו לאכוף את העבירות, שעונשן יהיה קנס שגובהו יהיה 300 שקלים חדשים: רכיבה על אופניים, אופניים עם מנוע עזר, קורקינט או קורקינט חשמלי, בלי להחזיק את הכידון, אחיזה בטלפון נייד או שליחה או קריאת מסרון, נהיגה באופניים שבהם מותקן מנוע עזר או החזקה בהם על ידי מי שטרם מלאו לו 14 שנים, הרכבת אדם אחר על אופניים בטרם מלאו לרוכב 14 שנים, רכיבה על אופניים על מדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד ואי מסירת מסמך הכולל את תקנות התעבורה שעניינן אופניים עם מנוע עזר.
עוד באתר: "עיריית חיפה והעומד בראשה משחקים בנו"
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "תופעת פגיעות באמצעות אופניים חשמליים הולכת ומתרחבת בתקופה האחרונה, ואף צפויה להחמיר בתקופת החופש הגדול אשר מתקרב. בתי החולים מדווחים כי מדי שבוע נער או נערה מנותחים או מאושפזים עקב פגיעות אופניים חשמליים, ומדי יום הולכי רגל נפגעים מאופניים, החל בפגיעות פשוטות וכלה בפגיעות כירורגיות".
עוד נכתב כי "מלבד הפגיעות החוזרות ונשנות בהולכי רגל וברוכבי האופניים עצמם, נרשמים גם חיכוכים ועימותים, לעיתים אלימים, בין הולכי רגל לרוכבי אופניים, בשל הצורך שלהם לחלוק יחד מרחב משותף המסכן את ביטחונם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו