"בירדמן", סרטו של הבמאי המקסיקני אלחנדרו גונזלס אינייריטו, הוא הזוכה הגדול של טקס פרסי האוסקר ה־87 שהתקיים שלשום בלילה בלוס אנג'לס.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
הסרט זכה בארבעה פרסים: פרס הסרט הטוב ביותר, פרס הבמאי הטוב ביותר לאינייריטו, פרס התסריט המקורי ופרס הצילום. האכזבה הגדולה היתה של כוכב הסרט, מייקל קיטון, שרבים ניבאו כי יזכה בפרס האוסקר בקטגוריית השחקן הטוב ביותר, אולם קיטון הפסיד את הפרס לאדי רדמיין, שחקן בריטי אלמוני יחסית, שגילם את דמותו של המדען הנכה סטיבן הוקינג בסרט "התיאוריה של הכל". רדמיין הקדיש את הזכייה שלו להוקינג ובני משפחתו ולכל אלה הסובלים מניוון שרירים בעולם.
רבים חשבו שקיטון משחק ב"בירדמן" דמות שמתכתבת עם המציאות, שכן הסרט עוסק בכוכב עבר הוליוודי שגילם בעברו גיבור־על ואשר מנסה לעשות קאמבק ולהחזיר לעצמו את תהילתו באמצעות מחזה שהוא עיבד ומביים. במציאות, הסרט היה למעשה הקאמבק של קיטון. אגב, בין מפיקי הסרט נמנה גם הישראלי לשעבר ארנון מילצ'ן, שסרטו "12 שנים של עבדות" זכה בפסלון הנכסף בשנה שעברה.
שון פן, שהעניק את פרס הסרט הטוב ביותר ל"בירדמן", התלוצץ על חשבונו של אינייריטו מאחר שזו השנה השנייה ברציפות שבה זוכה באוסקר במאי מקסיקני. בשנה שעברה היה זה אלפונסו קוארון שגרף את פרס הבימוי על "כוח משיכה". "אם כבמאי זר הגעתי למעמד של מועמדות לאוסקר באמריקה, מעצם זה כבר זכיתי", אמר אינייריטו לאחר הזכייה. "הטקס מלא בנציגים מלאומים שונים ואני לא מרגיש יוצא דופן. לא משנה השפה או המוצא, גבולות ודרכונים הם דבר מטופש. כולנו שותפים לאנושות וזה היופי באמנות".
מאחורי הקלעים סיפר אינייריטו כי "לצלם את 'בירדמן' היה אתגר. "היה לי קשה להבין את מהות ההקשר במלואו במהלך העבודה. הסרט היה קשה ומפחיד. רגע אחד הרגשתי כמו הבמאי הדגול ביותר ורגע אחר כך הייתי מובס לחלוטין ובטוח שאני אידיוט".
סרט נוסף שגרף ארבעה פרסים היה "מלון גרנד בודפשט" של ווס אנדרסון, רק שהפרסים שגרף היו טכניים: פסקול, תפאורה, תלבושות ואיפור.
אחת הזכיות הצפויות בטקס היתה זו של ג'וליאן מור, שגרפה את פרס השחקנית הראשית על תפקידה בסרט "עדיין אליס", שבו היא מגלמת אישה שמאובחנת כחולת אלצהיימר. זוהי הזכייה הראשונה של מור באוסקר, אף שהיתה מועמדת ארבע פעמים בעבר.
מאחורי הקלעים אמרה מור: "כולי תקווה שיש לא מעט קהל לסרטים קטנים שכאלה, נטולי אפקטים מיוחדים. יש צופים שמתעניינים בסיפורים מורכבים ומרתקים מהחיים על אנשים אמיתיים".
זכיות צפויות נוספות היו של שחקני המשנה: ג'יי.קיי סימונס גרף את הפרס על תפקידו ב"וויפלאש" ופטרישיה ארקט גרפה את הפרס על הופעתה ב"התבגרות". אגב, היה זה הפרס היחיד שגרף "התבגרות" של ריצ'רד לינקלייטר על אף שהוא נחשב לפייבוריט בקטגוריות כמו הסרט הטוב והבימוי. בנאום הזכייה שלה קראה ארקט לשוויון זכויות לנשים, ואת זכייתה הקדישה ל"כל אישה שאי פעם הביאה ילד לעולם. עכשיו הזמן שלנו לקבל שכר שווה, אחת ולתמיד, וזכויות שוות לכל הנשים בארה"ב".

נפרדים ממנחם גולן
אפרופו שוויון זכויות, דרמת זכויות האדם "סלמה", שעוסקת במאבקו של מרטין לותר קינג ושאותה הפיקה אופרה ווינפרי, גרפה את פרס האוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר "Glory" בביצוע ג'ון לג'נד והראפר קומון. השניים נתנו ביצוע מרגש לשיר במהלך הטקס לפני שאספו את הפסלון. "זה סרט בעל רלוונטיות עמוקה לאירועים שמתרחשים גם כיום", אמר לג'נד מאחורי הקלעים.
את האוסקר לסרט הזר גרף השנה הסרט הפולני "אידה", שגבר על הפייבוריט הרוסי "לווייתן". "אידה", שהוגדר על ידי המבקרים כסרט שואה, עוסק בנזירה שמגלה כי היא יהודייה שגדלה במנזר לאחר שהוריה נרצחו במלחמת העולם השנייה. היתה זו המועמדות העשירית של פולין לאוסקר, והמשמעות היא שכעת ישראל נותרה המדינה עם הכי הרבה מועמדויות לאוסקר בלי זכייה - גם אנחנו עם עשר מועמדויות.
גם הפעם לא הגיעה הישועה, והסרט הקצר "איה" של מיכל ברזיס ועודד בן נון, שבין מפיקיו נמנית גם יעל אבקסיס - לא גרף את הפרס. הפרס בקטגוריה זו הוענק לסרט "שיחת הטלפון". "זו היתה חוויה נפלאה ומתישה", סיפרה אחרי הטקס אבקסיס. "אנחנו שמחים לחזור הביתה להמשך עשייה מבורכת, ואנו מרגישים בני מזל שסרט קטן וקצר כמו שלנו עושה היסטוריה ומוקרן ב־250 בתי קולנוע ברחבי ארה"ב. אכזבת אי הזכייה ארכה עשר דקות, אבל אנחנו בהיי מהמעמד ומהקסם של הקולנוע. כן ירבו נסים כאלה".
הטקס השנה היה משופע בנאמברים מוסיקליים, בהם הופעות של אדם לוין, סולן להקת מארון 5, ושל הזמרת הבריטית ריטה אורה. אחד הרגעים המוסיקליים הגדולים הגיע לקראת סוף הערב הודות לכוכבת הפופ ליידי גאגא, שביצעה מחרוזת מרשימה לכבוד המחזמר "צלילי המוסיקה" שמציין יובל לצאתו לאקרנים. בסוף הופעתה של גאגא הצטרפה אליה לבמה כוכבת הסרט האגדית ג'ולי אנדרוז.
אגב, במסגרת המחווה השנתית לאנשי תעשיית הקולנוע שהלכו לעולמם בשנה החולפת נכלל גם הבמאי הישראלי מנחם גולן, לצד רובין וויליאמס ולורן באקול.
את הטקס הינחה השנה לראשונה השחקן ניל פטריק האריס, כוכב הסידרה "איך פגשתי את אמא", ונראה היה כי הוא מתאמץ מדי בניסיון להרשים ולהתנחמד. האריס שילב בהנחיה את חיבתו לברודוויי בקטעים תיאטרליים שונים, החליף בגדים פעמים רבות ואף הופיע בתחתונים במחווה הומוריסטית ל"בירדמן".

ואיזה פרס הייתם נותנים לה? ליידי גאגא על הבמה // צילום: אי.פי
רשימת הזוכים בפרס היוקרתי:
הסרט הטוב ביותר: "בירדמן"
במאי: אלחנדרו גונסאלס אינייריטו, "בירדמן"
השחקן הטוב ביותר: אדי רדמיין, "התיאוריה של הכל"
השחקנית הטובה ביותר: ג'וליאן מור, "עדיין אליס"
שחקן המשנה: ג'יי.קיי. סימונס, "וויפלאש"
שחקנית המשנה: פטרישיה ארקט, "התבגרות"
פסקולתסריט מקוריתסריט מעובדצילום:עריכהאפקטים:עריכת סאונד: מיקס סאונד: פסקולעיצוב תפאורה:עיצוב תלבושות:איפור ועיצוב שיער:הסרט הזר: "אידה", פאבל פאבליקובסקי (פולין)
סרט דוקומטרי: "Citizenfour", לורה פויטרס
הסרט הקצר: "The Phone Call", מאט קירקבי
סרט האנימציה: "שישה גיבורים", דון הול וכריס וויליאמס
סרט האנימציה הקצר: "Feast", פטריק אוסבורן
הסרט הדוקומנטרי הקצר: "Crisis Hotline: Veterans Press 1", אלן גסנברג-קנט

ואפילו אופרה הייתה כאן // צילום: אי.פי
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו