עלייה במודעות הציבור מובילה לאחרונה לשינוי בחברות הגדולות. שוקו תנובה, שוגי ושוקו "מו" של טרה // עלייה במודעות הציבור מובילה לאחרונה לשינוי בחברות הגדולות. שוקו תנובה, שוגי ושוקו "מו" של טרה

אולי תוריד לי קצת סוכר?

החברות עולות על הגל הבריאותי ומפחיתות את הסוכר במוצרים • תזונאים: "שינוי מבורך"

כמעט אי אפשר להימנע מכך. בכל המזון התעשייתי שאנו צורכים יש המון סוכר, הרבה יותר ממה שאתם חושבים. לכולם כבר ברור שפחית קולה מכילה כמויות של סוכר (כ־8 כפיות), אבל גם במשקאות הנחשבים "בריאים", למשל מיץ תפוזים, המצב לא שונה בהרבה. וכך גם בפיצה הקנויה, בשוקו ובמעדני החלב - בהכל רמות סוכר גבוהות מאוד. הסוכר גורם להשמנת יתר, לעלייה ניכרת בסכנה ללקות בהתקפי לב ולעלייה בסכנה לחלות בסוכרת ובשיגרון. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

אף על פי שהסכנה ברורה, רק מעט נעשה כדי להגן על הצרכנים ברמת החקיקה, אבל העלייה במודעות הציבור מובילה לאחרונה לשינוי בחברות הגדולות והן מתחילות להציע מוצרים מופחתי סוכר, שומן ונתרן.

לדברי ד"ר אולגה רז, תזונאית קלינית, "בפחית קולה יש 8 כפיות סוכר, אך גם במיץ טבעי יש 8 כפיות סוכר. בתור צרכנים חשוב מאוד לבדוק מה המיקום של הסוכר ברשימת הרכיבים של המוצר. אם הוא נמצא, למשל, במקום השני, זה אומר שיש במוצר הרבה מאוד סוכר". 

"באשר למלח", אומרת ד"ר רז, "פניתי למשרד הבריאות על מנת לשנות את הרגולציה ולא לכתוב כמה נתרן יש במוצרים אלא מה כמות המלח שהם מכילים. זה עדיין לא נעשה. הורדה הדרגתית בכמויות המלח והסוכר יכולה לשנות את הטעם של האוכלוסייה ואת הכמות של הדברים שהם צורכים בצורה בלתי מרוסנת".

שוקו, תנובה - ישן: 3 כפיות סוכר לכוס, חדש: 2 כפיות סוכר לכוסשוגי - המוצר הרגיל: 5 כפיות ל־100 גר׳, מוצר מופחת סוכר:4 כפיות ל 100 גר׳שוקו, טרה -  חדש: 0 כפיות סוכר

בהמשך למגמת השיפור התזונתי, משרד הבריאות מוביל מהלך כולל בשיתוף חברות המזון לקידום בריאות הציבור באמצעות הפחתת צריכת המלח בישראל - "אפשרי בריא" לחיים פעילים ובריאים. החברות בחלק מהמקרים עומדות כבר כעת ביעדים ואף מפחיתות נתרן במוצרים אחרים. לדברי רונה שפר, מנהלת התוכנית להפחתת נתרן במשרד הבריאות, "התעשייה עובדת בקצב מהיר בהשוואה ליעדים שהגדרנו. אלו הפחתות 'שקטות'. יצרני המזון חוששים שאם יפרסמו שהמוצר מכיל פחות מלח, הוא ייתפס כפחות טעים, אבל כשאני מדברת עם מנהלות השיווק של החברות, מתברר שלא היתה תלונה אחת על הטעם של המוצרים, כך שאנו רואים שאפשר להרגיל את החך הישראלי לטעם פחות מלוח".

מעבר לרגולציה גם החברות מבינות שצריך להיות חלק מהטרנד הבריאותי, ולאחרונה הושקו מוצרי מזון חדשים מופחתי סוכר ונתרן. חברת סודה סטרים ביטלה את רוב הטעמים הקיימים שלה והחליפה אותם ב־100 טעמים חדשים מרכיבים טבעיים בלבד, עם כ־30% פחות סוכר ממשקאות מוגזים בבקבוק. מבחינת המחיר, בקבוקי הסירופ של סודה סטרים עולים 15 שקלים. המחירים נשארו כפי שהם אך התכולה קטנה, כך שלמעשה נשלם יותר על המוצרים מופחתי הסוכר. 

לדברי דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודה סטרים העולמית, "מה שקורה בשוק המשקאות המוגזים זה שינוי דרמטי. החברות הגדולות של המשקאות מדווחות על ירידה בכל רבעון. העולם תוקף את הסוכר. לפי מחקר שלנו, 3-4 מיליון איש מדירים מביתם קולה בכל שנה, ולכן אנחנו רוצים להוביל מהפכה בתחום המשקאות המוגזים". 

גם חברת ניאופרם הודיעה על פיתוח מעניין. לראשונה בישראל הושקו תוספי תזונה לילדים המכילים סטיביה. הסידרה, שמחליפה את הסידרה הקודמת, מכילה 30% פחות סוכר ומוצעת בטעמים ובצורות של פירות. והמחיר? חלק מהמוצרים התייקרו בשיעור של 5%.

אחת המלחמות בין החברות היא על השוקו, שמכיל בדרך כלל סוכר רב. שטראוס השיקה לאחרונה שוקו עם פחות סוכר, המכיל פחות משתי כפיות סוכר לכוס, ואילו טרה השיקה מוצר מהפכני: שוקו ללא תוספת סוכר וללא מתתיקים מלאכותיים המבוסס על 99% חלב ועל המתיקות הטבעית שיש בחלב, לצד תוספת קלה של סטיביה טבעית.

ספרייט - ישן: 6.3 כפיות לכוס, מופחת סוכר: 3.7 כפיות לכוסמעדן קרלו, תנובה - ישן: 3.5 כפיות סוכר, חדש: 2.8 כפיות סוכרשלגון בוב ספוג, נסטלה - ישן: 6.5 כפיות סוכר, חדש: 2.5 כפיות סוכר 

חברת יוניליוור ביצעה הפחתת סוכר בדגני הבוקר של הילדים עוגי, שוגי, קוקומן כדורים וקוקומן חום לבן, שמכילים 20% פחות תוספת סוכר בהשוואה למוצרים הרגילים.

וגם בגלידות רואים שיפור - גלידות נסטלה אימצו בקיץ שעבר את הנחיות התזונה של נסטלה העולמית, והמוצרים המיועדים לילדים יעמדו בקריטריונים של ערכים תזונתיים ויהיו מופחתי סוכר.

במאפיות ברמן השיקו לחמים המכילים לפחות 80% קמח מלא ועד 400 מ"ג נתרן ל־100 גרם מוצר. בין השאר, הושק לחם ברמן אקטיב - לחם מחיטה מלאה המכיל סיבים פרה־ביוטיים. לדבריהם, "לא ידענו כיצד הלחם החדשני ייתפס בקרב הצרכנים והופתענו לגלות שבתוך חודש מההשקה הלחם נמכר בכמויות נדירות של מאות אחוזים ביחס להשקות של לחמים חדשים אחרים. נתון זה מוכיח שהציבור צמא לחידושים בענף הלחם בכל הנוגע לבריאות".

הציבור מעוניין במזון בריא יותר ומצפה מהחברות להתקדם בכיוון הזה, וכל שינוי מבורך. 

בהכנת הכתבה השתתפה מיטל יסעור בית־אור

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...