הטרגדיה הנוראה שבה איבדה הפעוטה את חייה בנפילה מרכב נוסע בערב שבת, מעלה שוב את השיח על הסעה נכונה של ילדים ברכב.
צילום: אלפרד בוכריס
בין שזה בבוקר בדרך לעבודה, כשאנחנו לוקחים את ילדינו לגן ולבית הספר, ובין שבשבת ובחג - אנו רוצים שהנסיעה תעבור בשלום.
כדי לשמור על היקר לנו מכל, חשוב שנקפיד לשמור על שיגרה קבועה של בטיחות בכל הקשור לרכב ולילדינו. כללי הבטיחות הם "חגורת הבטיחות" שלנו.
בהסעת הילדים, שימוש נכון במושב הבטיחות מפחית בכ־70 אחוזים את שיעור תמותת הילדים והפגיעות החמורות בתאונות. זאת גם בהשוואה לילדים שיהיו חגורים בחגורת בטיחות.
מושב הבטיחות מתאים בין חגורות הרכב, שנועדו למבוגרים, לצורכי הילדים, ומעגן אותם בצורה בטוחה. במהלך תאונה יספוג המושב את כוח ההתנגשות, ולכן הילד לא ייפגע. מרגע הכנסת הילד לרכב, חשוב להקפיד שהוא יהיה חגור במושב בטיחות המתאים לגילו.
אם הילד יבין שזו הדרך היחידה שבה יוכל לנסוע ברכב, הוא ילמד שלא להתנגד לישיבה בו. חשוב להקפיד שהמושב מעוגן לרכב כראוי, ושהילד חגור היטב במושב, וזאת על פי הוראות היצרן. על פי חוק, ילד חייב לשבת במושב בטיחות ברכב עד גיל 8 בכל נסיעה, וההמלצה של ארגון בטרם לבטיחות ילדים היא להמשיך להושיב את הילדים במושב הבטיחות מסוג בוסטר עד גובה 1.45 מטרים.
הטרגדיה האחרונה מצטרפת לשורת מקרים קשים אחרים שלכולם שורה תחתונה אחת - מלבד האחריות ההורית האישית של כל אחד מאיתנו, על הממשלה להתכנס לתוכנית חירום לאומית לבטיחות ילדים שתרכז מאמצים של כלל הגורמים הרלוונטיים למנוע הישנות מקרים כאלו. לא נוכל לחכות לבחירות ולכינונה של ממשלה חדשה ולסבול מקרים נוספים - מוטלת עלינו החובה לדעת שעשינו את המקסימום כדי שמקרים כאלו לא יישנו. זו חובתנו כהורים, ואחריותנו כמדינה.
הכותבת היא מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים• • •
אמצע הלילה, בת שלוש
מדממת על הכביש
אסון בשפלה: פעוטה עפה מרכב נוסע, נפצעה אנושות ומאוחר יותר מתה מפצעיה • בן זוגה של האם, שנהג ברכב, נעדר כשעה אחרי התאונה ונעצר בחשד לגרימת מוות ברשלנות • השאלות הקשות: האם היא היתה חגורה וכיצד נפתחה הדלת?
תאונה מחרידה בשפלה: פעוטה בת 3 מראשון לציון נפלה מרכב בעת נסיעה בצומת בית דגן, נפצעה אנושות ומתה מאוחר יותר בבית החולים אסף הרופא. טרם ידוע אם הילדה פתחה את הדלת בעצמה או שהדלת לא נסגרה כראוי. חוקרי אגף התנועה עצרו לחקירה את נהג הרכב, בן זוגה של אם התינוקת, שנעדר במשך כשעה לאחר התאונה, וחשוד בגרימת מוות ברשלנות.
מהחקירה עולה כי ביום שישי סמוך לשעה 22:15 נסעו אם הפעוטה, בתה הבכורה בת כ־7 ובתה הקטנה עם בן זוגה זה חצי שנה, בן 38 מקריית גת, שנהג ברכב, מכיוון ראשון לציון לתל אביב. כשהרכב פנה שמאלה בצומת בית דגן לכיוון כביש בית דגן יפו, נפתחה הדלת האחורית והפעוטה נפלה, ספגה חבטה ככל הנראה הן מהרכב והן מהכביש ונפצעה אנושות.
נהג הרכב עצר ובני המשפחה הזעיקו עזרה. למקום הגיע צוות נט"ן של מד"א והחל בביצוע פעולות החייאה בתינוקת. ליאור מרמלשטיין, פרמדיק מד"א שחלף במקרה במקום, וכן פרמדיק מד"א יוני לומר, שהגיע בניידת נט"ן, סיפרו: "המראה היה קשה מאוד. במרכז הצומת שכבה תינוקת מחוסרת הכרה ללא נשימה או דופק. היא סבלה מפגיעת ראש ומפגיעה רב־מערכתית. הענקנו לה טיפול רפואי ופינינו אותה לבית החולים אסף הרופא תוך כדי ביצוע פעולות החייאה כשמצבה אנוש. בבית החולים נמשכו פעולות ההחייאה, אך לאחר זמן קצר נאלצו הרופאים לקבוע מוות".
הנהג לא היה בזירה
אם הפעוטה נסעה עם הצוות הרפואי לבית החולים, ושם התבשרה שהניסיונות להציל את בתה הקטנה כשלו. בינתיים, חוקרי התאונות שהגיעו לזירה החלו בבדיקת הזירה, אולם לא מצאו את הרכב המשפחתי והעלו השערה שנהג הרכב נמלט מהמקום. המשטרה החלה לחפשו וכעבור כשעה איתרו אותו החוקרים בבית החולים אסף הרופא.
לדבריו, הוא לא ברח אלא נסע לבית החולים, אך התבלבל ונסע תחילה לכיוון אחר, ורק אחר כך בשיחה עם זוגתו הבין שעליו להגיע לאסף הרופא. לכן, לדבריו, לקח לו זמן להגיע, מה עוד שלטענתו לא ידע היכן בית החולים נמצא.
בן הזוג עוכב ותוחקר. החוקרים סבורים כי התרשלות מצידו בכל הקשור לקשירת הפעוטה בחגורת בטיחות ואי נקיטת הצעדים הנדרשים כשמסיעים פעוט ברכב הן שהובילו לתוצאה הטרגית של הנסיעה.
בסיום החקירה הוחלט לעוצרו, ומעצרו הוארך אמש עד היום בשעה 16:00. הנהג חשוד בנסיעה ללא ביטוח בתוקף וללא חגורת בטיחות ובגרימת מוות ברשלנות. ובכל
מקרה, עולה חשד שגם אם נקשרה - הפעוטה נקשרה לבוסטר ולא לכיסא הבטיחות כמתבקש.
בחקירתו התקשה להסביר את אשר אירע. הוא רק סיפר שעשרות פעמים בעבר הסיע את הילדות לכל מקום ותמיד דאג שהכל יהיה בסדר.
החוקרים טרם הבהירו כיצד נפתחה הדלת - ייתכן שעל ידי הפעוטה או עקב אי סגירת הדלת כראוי. לאחר שהפעוטה נפלה, לא נשללת האפשרות שהיא נפגעה מרכב נוסף שנסע מאחור. המשטרה מבקשת כעת מעדי ראייה לסייע בחקירה.
"אסון שלא נתפס"
גם האם, שהתקשתה מאז התאונה למסור גירסה, תושאלה. האם, חד־הורית, עולה חדשה שעלתה לארץ מרוסיה לפני קצת יותר מארבע שנים, שהתה במהלך השבת בביתה במרכז ראשון לציון. עיריית ראשון לציון הצמידה לאם עובדת רווחה, ובמוצאי שבת הורה מחזיק תיק הרווחה בעירייה, סגן ראש העיר מוטי עג'מי, שאף ביקר בבית האם, להצמיד לה פסיכולוג. העירייה מסרה שהיא דואגת לאם ולבתה הבכורה בת ה־7, שהיתה עדה לתאונה, ותדאג גם לסידורי ההלוויה, שתיערך ככל הנראה היום, בין היתר מאחר שאין לאם הצעירה קרובי משפחה בארץ. גם בית הספר היסודי שבו לומדת הבת הבכורה מסייע למשפחה.
אם הפעוטה הסתגרה במהלך השבת בביתה במרכז העיר. שתיים מחברותיה, המתגוררות סמוך אליה, סייעו לה ותמכו בה במהלך כל היממה. "היא שבורה, בהלם, לא מפסיקה לבכות ואנחנו מאוד דואגים. היא מחבקת כל הזמן דובי קטן שהיה של הקטנה ומריחה אותו בלי הפסקה. 'אני רוצה אותה חזרה. למה הייתי צריכה לנסוע?', היא אומרת כל הזמן, וכואב הלב לראות אותה ככה. היא אמא טובה, מאוד דואגת. זה פשוט אסון שלא נתפס", אמרו בבית האם.
מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי בעשור האחרון נהרגו בתאונות דרכים 45 ילדים בגילי 14-0 שלא היו חגורים או מרוסנים במושבי בטיחות, ונפגעו 3,350 ילדים, מהם 168 באורח קשה. שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "מדובר במוות טרגי ועצוב שהיה אפשר למנוע. קיצוץ תקציב המשטרה גרם לירידה חדה בשנים האחרונות באכיפה, במיוחד בעבירות של הסעה ללא חגורת בטיחות, ולכן אין חשש להסיע נוסעים שלא חגורים בחגורת בטיחות. המשטרה חייבת להגביר את האכיפה".
מתצפיות ארגון "בטרם" והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ב־2013, ניכרת ירידה משמעותית בחגירת ילדים ופעוטות על פי החוק.
בהכנת הידיעה השתתפה מיטל יסעור בית־אור
שלומי דיאז
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו