לא אוספים אחרי הכלב? זו הולכת להיות בעיה לכיס שלכם

מליאת הכנסת אישרה חוק שיאפשר להקים מאגר גנטי לכלבים, במטרה להתמודד עם בעיית איסוף צואת הכלבים • החוק צפוי לאפשר מהפכה בניקיון המרחב הציבורי – ולרשויות המקומיות להצליח לאכוף אותו • איך בדיוק הוא יעבוד והאם ייעשה בו שימוש גם למטרות אחרות? כל הפרטים

בעלת כלב אוספת את צואת הכלב שלה (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק להקמת מאגר גנטי לכלבים, במטרה להתמודד עם בעיית צואת הכלבים במרחב הציבורי בישראל. לחולל מהפכה של ממש בנושא, ולשפר משמעותית את איכות החיים בערים וביישובים.

חוק מאגר גנטי לכלבים נועד להעניק לרשויות המקומיות כלי יעיל להתמודדות עם בעיית צואת הכלבים שלא נאספת על ידי בעליהם. על פי החוק, כל בעל כלב יחויב לרשום את כלבו במאגר גנטי הכולל לקיחת דגימת דנ"א מכלביהם. המידע שייאסף במאגר זה ישמש לאיתור בעלי כלבים אשר אינם אוספים את צואת כלביהם, ומותירים אותה במרחב הציבורי.

לא אספתם? תשלמו (אילוסטרציה), צילום: Getty Images


תהליך ההרשמה למאגר הדנ"א יתבצע בעת רישום הכלב ברשות המקומית. כלב אשר יירשם יידרש לעבור בדיקת דנ"א פשוטה. הדגימה תישמר במאגר הנתונים של הרשות המקומית, ותשמש לצורך זיהוי הכלב במקרה של מציאת צואה שלא נאספה. כאשר תימצא צואת כלב ברחוב, הרשויות יוכלו לקחת ממנה דגימת דנ"א ולבצע השוואה למאגר הקיים. אם תימצא התאמה, בעל הכלב יקבל קנס כספי בהתאם לחוק.

עד היום, פקח רשאי לקנוס בעלי כלבים רק במידה והוא תפס אותם "על חם" בזמן אמת, מה שמאפשר לעבור על החוק בקלות, מכיוון שרוב הרשויות אינן מצליחות להוכיח זיקה בין הצואה במרחב הציבורי לבין בעל הכלב. החוק החדש עשוי להפוך את הקערה על פיה, ולאפשר לעיריות לאתר את בעל הכלב.

אל תשכחו לקחת אתכם שקית לאיסוף (אילוסטרציה), צילום: Getty Images


לאחר שהחוק נכנס לספר החוקים של ישראל, אמר ח"כ שירי: "זאת הצעת חוק שהייתה צריכה לעבור לפני שנים. המציאות כיום, שבה בעלי כלבים לא אוספים את צואת כלבם באין מפריע, בזמן שאין לפקחים כלים אפקטיביים לאכיפה, מגיעה לסיומה. מדובר בפתרון ראוי לבעיה שפוגעת בכלל אזרחי ישראל".

"הצעה שהייתה צריכה לעבור לפני שנים". ח"כ שירי, צילום: אורן בן חקון


ח"כ דלל אמר: "זהו חוק שנועד לטפל בתופעה מטרידה ומוכרת – חוסר היכולת של הרשויות לאכוף את החוק על בעלי כלבים שאינם אוספים את צואת כלביהם. כידוע לכולנו, צואת כלבים במרחב הציבורי מהווה מטרד תברואתי חמור ופוגעת באיכות החיים של כולנו. החוק יאפשר לרשות מקומית להשתמש במאגר אך ורק לצורך זיהוי בעלי כלבים שצואת כלביהם נמצאה במרחב הציבורי, וזאת לאחר שנדרשו והתעלמו מההוראות לאסוף את הצואה".

לדברי דלל, החוק יכלול מנגנוני הגנה על הפרטיות, ויחולו עליו הוראות חוק הגנת הפרטיות. כמו כן, השימוש במידע הגנטי יוגבל אך ורק לצורך אכיפת החוק, וייאסר השימוש בו לכל מטרה אחרת. "השימוש במידע הגנטי יוגבל אך ורק למטרה שלשמה נאסף, והוא זיהוי בעלי כלבים שלא אספו את צואת כלביהם", סיכם.

"התופעה פוגעת באיכות החיים של כולנו". ח"כ דלל, צילום: אורן בן חקון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר