"ארגונים בינלאומיים למען בע"ח מסרבים לעבוד איתנו כי אנחנו מישראל – והחיות נפגעות"

ב"להתחיל מחדש" תכננו להטיס 600 חמורים שהתעללו בהם למקלטים ייעודיים בחו"ל – אך סורבו • שרון כהן, מייסדת העמותה: "חלקם אמרו שהיו שמחים לעזור, אך הם חוששים – ואנו מתקשים לתפעל את המקום"

חמורים בחווה של עמותת "להתחיל מחדש". צילום: ליזה אמויאל

מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל, שלל גופים ואנשים הקשורים לישראל, בין אם הם פרטיים, ציבוריים, מדיניים או כל צורה אחת, נפגעו מתוצאות פעילות כוחות הביטחון ברצועת עזה, וכעת מסתבר שגוף נוסף נפגע מכך – למרות שמדובר בגוף הפועל להגנה על בעלי חיים שעברו התעללות.

לדברי שרון כהן, שהקימה את עמותת "להתחיל מחדש", העוסקת בהצלת חמורים מהתעללות והעברתם למדינות שבהם הם יזכו לבית חם, סורבה על ידי ארגוני בעלי חיים בכל העולם להטיס את החמורים לחו"ל, וזאת בשל הישראליות שלה.

חמורים בחווה של עמותת "להתחיל מחדש", צילום: ד"ר טל לוי


"היינו אמורים להטיס השנה 600 חמורים לחו"ל, זה היה הפתרון היחיד שנתן לנו אפשרות לפנות מקום ותקציב לחמורים נוספים שכל כך זקוקים לנו, וגם להחזיק מעמד כלכלית – אבל המלחמה שינתה את התוכניות לכולם, וגם לחמורי ישראל, שכן פרויקט ההטסה שהיה לנו עם מקלט la Taniere בצרפת הוקפא", סיפרה ל"ישראל היום".

כהן החליטה לפנות בנושא למקלטים נוספים ברחבי העולם – כולם ענו לה בשלילה. "חלקם אמרו שהיו שמחים לחזור, אך שהם פוחדים מהפגנות ומארגוני שמאל קיצוני בגלל שיתוף הפעולה עם ישראל", סיפרה. היא אומרת כי אחת הסיבות המפתיעות לסירוב נובעת מהעובדה שחלק מהחמורים שהוצלו היו כאלה שהגיעו מעזה או שהיו אמורים להימכר לתושבי הרצועה, וזאת למרות הוודאות המוחלטת שהחמורים שם יעברו התעללויות רבות. כיום מתגוררים במקלט קרוב ל-1,000 חמורים.

כהן וחמורים בחוות העמותה, צילום: ד"ר טל לוי


הסירוב המקיף יצר מציאות לפיה העמותה מטפלת כיום במאות חמורים, שיחד מצריכים הוצאות כספיות חריגות מאוד – שאין ביכולתה לממן. "מצב החמורים בארץ קשה מאוד, ולמרות כל הקשיים אנחנו לא מסוגלים לסרב להם ולהפקיר אותם בידיים מתעללות, בעיקר בשטחי הרשות הפלשתינית, שם עדיין מעבידים אותם בסחיבת עגלות משא וחרישת שדות במשך עשרות שנים ובתנאים איומים, עד שהם קורסים ומתים, או מושלכים או נקשרים אל מותם כשהם אינם מסוגלים לסחוב ולעבוד עוד", אמרה כהן.

היא הוסיפה כי לעמותה מגיעים חמורים קטועי רגליים כתוצאה של חבלים שנקשרו לרגליהם, חמורים זקנים בני יותר מ-30 או כמעט 40 שעבדו בפרך כל חייהם, חמורים עיוורים שסחבו עגלות ועוד – "מקרים שלב ומוח של אדם נורמלי לא יכול לקבל או להכיל בכלל", אמרה. "בעקבות הסירוב מחו"ל, אנו נאלצים להתמודד עם קשיים לא צפויים, שגרמו ללחץ אדיר שהביא אותנו לקושי של תפעול המקום והאכלת בעלי החיים. אנחנו עוברים יום-יום בשיניים ובציפורניים".

כשסיפרה על קשרים שהיו לעמותה עם ארגוני צעיר בעלי חיים בחו"ל, היא ציינה כי לפני כשנתיים, ב-2022, העמותה הוציאה לפועל פרויקט הטסת חמורים למקלטים בצרפת לחיי חופש של מרחבים ירוקים, במסגרתו הוטסו כמעט 400 חמורים בשבע הטסות שונות. "השנה היינה אמורים להטיס 600 חמורים נוספים – זה היה הפתרון היחיד שנתן לנו אפשרות לפנות מקום ותקציב לחמורים נוספים שכל כך זקוקים לנו, ולהחזיק מעמד כלכלית, אבל המלחמה שינתה את התוכניות לכולם", סיכמה בעצב.

על מנת לתרום לעמותה הקליקו כאן

חמורים מרצועת עזה במקלט השיקומי לחיות "להתחיל מחדש" (ארכיון), צילום: רויטל טופיול
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר