נדירים במיוחד: סרטני מים מתוקים התגלו במהלך סקר טבע

בזמן שסוקר בכיר בחברה להגנת הטבע ביצע את עבודתו במודיעין, הוא גילה שני מיני סרטנים שנמצאו לראשונה בגבי סלע ובריכות חורף בעיר • בסקר התגלו גם מינים נפוצים יותר בבריכות חורף

מיני סרטנים נדירים שנמצאו בבריכות חורף במודיעין // צילום: יצחק כהן - החברה להגנת הטבע

שני מיני סרטנים נדירים למדי, בוצן וזימרגל ארץ-ישראלי, אותרו לפני מספר שבועות בסקר טבע שבוצע בעיר מודיעין.

הסרטנים התגלו על ידי יצחק כהן, סוקר בכיר ביחידה לטבע עירוני של החברה להגנת הטבע, שביצע את משימתו כחלק מסקר שאנשי החברה ערכו עבור עיריית מודיעין-מכבים-רעות, במימון ובליווי של המשרד להגנת הסביבה.

סרטנים מסוג זימרגל ארץ-ישראלי, צילום: יצחק כהן - החברה להגנת הטבע


לדברי כהן, הסקר הראשוני כלל ביקור באתרי הסקר ולמידה ראשונית על איכותם ובדיקתם של גבי הסלע ובריכות החורף בעיר, הצומח והחי בהם. הוא הוסיף כי במהלך הסקר התגלה מגוון מרשים מאוד של מיני צמחים נדירים וחסרי חוליות ייחודיים לגופי מים עונתיים בגבי סלע ובריכות חורף במרחב מודיעין, ששני מיני הסרטנים נמצאו בהם לראשונה. בנוסף עליהם, במהלך הסריקה אותרו מינים נפוצים יותר בבריכות חורף, דוגמת שטרגל אדמדם, ציקלופס, דפניה וצדפוניות, וגם מיני צמחים נדירים – אלטין עקום-זרעים, קרסולת השלולית וטובענית קטומה, הידועה בארץ רק מאזור הגולן והגליל העליון, כך שמציאתה במודיעין מהווה הרחבה התפוצה של המין הנדיר הזה.

"מקום המדינה ועד היום, הצטמצם שטח בתי הגידול הלחים בישראל מ-180 אלף דונם לכ-10 אלף דונם בלבד, ובעשורים האחרונים בפרט, יובשו בריכות חורף רבות לטובת פיתוח ובינוי", אמר כהן. "לפי הסקר, הבוצן נוכח ב-18% בלבד מבריכות החורף בארץ, ואילו הזימרגל ארץ-ישראלי נוכח ב-10% בלבד מבריכות החורף שנדגמו, ולכן ישנה חשיבות גדולה לשימור של בתי הגידול בהם נמצאו".

בחברה להגנת הטבע הוסיפו כי בית הגידול של גבי הסלע ובריכות החורף הוא דינמי מאוד, אשר מתמלא עם רדת הגשמים בחורף ומתייבש לאחר זמן מה, עד לגשם הבא או עד עונת הגשמים הבאה. "תכונה זו מביאה עימה אתגרים רבים לחי ולצומח בבית גידול זה, על כן התפתחו מגוון רחב של תכונות והתאמות ביולוגיות להתמודדות עם הדינמיות הקיצונית של בית הגידול", הסביר כהן. "לדוגמה, במקווים אלו מתרבים דו-חיים רבים אשר חייבים בשלב הרבייה וההתפתחות הראשונית מקווי מים, ולאחר הגעתם לבגרות הם אינם חייבים להיות בסביבה מימית. התאמה נוספת היא של סרטנים ירודים אשר חיים ומתרבים בגוף המים, ולקראת ההתייבשות מטילים ביצים בנות קיימא ששוקעות בקרקעית הבריכה. כשזו מתייבשת, כלל הבוגרים מתים – והביצים נשארות בקרקעית עד המילוי מחדש, ואז בוקעות מחדש", מסביר כהן.

בוצנים שהתגלו במודיעין, צילום: יצחק כהן - החברה להגנת הטבע


במהלך העשור האחרון, סוקרי החברה להגנת הטבע ערכו כ-60 סקרי טבע עירוניים במסגרת קולות קוראים של המשרד להגנת הסביבה, וקודמו יוזמות נקודתיות לתכנון וניהול שטחי טבע בעיר. סקרים אלו מספקים בסיס מידע מקיף ומעודכן על אודות המגוון הביולוגי ומיקומו במרחב העירוני ומהווים תחילת תהליך, שבערים רבות כבר הוביל לשילובן של תשתיות טבעיות בקידום ניהול ותכנון עירוני בר קיימא.

תמר רביב, ראש אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה, סיכמה: "מגוון המינים הנדירים שהתגלו לאחרונה בסקר מחזקים את חשיבות תרומתם של הרשויות המקומיות למאמצי שמירת הטבע בארץ ובעולם, בוודאי כאשר מדובר על בתי גידול נדירים ומאוימים. הסקר יאפשר לעירייה לרכז את המידע על השטחים הפתוחים וערכי הטבע בתחומה, ולתכנן ולנהל את השטחים הטבעיים שבה בצורה נכונה יותר, כדי לשמור על  תפקודן של המערכות האקולוגיות והמשך הרציפות האקולוגית".

בוצנים מזדווגים // צילום: יצחק כהן - החברה להגנת הטבע

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "עד כה, המשרד סייע ליותר מ-120 רשויות מקומיות לבצע סקרי טבע עירוני במסגרת קול קורא 'סביבטבע'. המשרד מברך את עיריית מודיעין על מאמציה ועל הצטרפותה לתהליך של הטמעת חשיבות הטבע העירוני".

ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס: "נמשיך לפעול לפיתוח העיר מחד ומאידך לשמר את אתרי הטבע הסובבים אותנו, כפי שעשינו עד כה".

סרטן מסוג זימרגל ארץ-ישראלי, צילום: יצחק כהן - החברה להגנת הטבע
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר