כל הכבוד: החיילים מצאו צבועה פצועה – והצילו אותה

לוחמי גדוד מילואים 9213 נחלצו לעזרת גורת צבוע מפוספס אותה מצאו מוטלת לצד הכביש בזמן סיור • הם העבירו אותה לביה"ח לחיות בר בספארי בר"ג, שם נמצאו שברים באחת מרגליה ובעצמות האגן שלה • כך בוצע הטיפול המיוחד בחיית הבר

הלוחם ערן ארביב עם הצבועה הפצועה. צילום: גדוד מילואים 9213

כמו חיילים רבים אחרים, גם חיילי פלוגה א' בגדוד המילואים 9213 מחטמ"ר בנימין שומרים על ביטחון המדינה – אבל גם הם הופתעו מאוד כאשר במהלך סיור שגרתי, מצאו גורת צבוע מפוספס מוטלת לצד הכביש.

אחד מלוחמי הגדוד, נתנאל מצגר, סיפר כי היה זה ברור שהצבועה פצועה וסובלת, מה שלא השאיר אותם אדישים – ולכן הם החליטו לאסוף אותה. ערן אביב, לוחם נוסף בגדוד, אסף את הצבועה בזהירות באפוד הקרמי שלו, והיא חזרה יחד עם החיילים לבסיס שבו הם נמצאים, שם סידרו לה מקום נוח ומרופד. בהמשך, הם יצרו קשר עם רועי גלעד, פקח אזור בנימין של רשות הטבע והגנים, שהבהיל את הצבועה לבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן.

אסף אותה באפוד הקרמי שלו. הלוחם ערן ארביב עם הצבועה הפצועה // צילום: גדוד מילואים 9213


אחרי הגעתה לבית החולים, הצבועה עברה סדרת בדיקות מקיפה שכללה גם צילומי רנטגן, מהן עלה כי לוחיות הגדילה בעצמות הרגליים שלה היו פתוחות, מה שמעיד על כך שהצבועה, השוקלת כ-13 ק"ג בלבד, בת מספר חודשים בלבד. בצילומים אובחן שבר ברגל הקדמית-ימנית שלה, ונראו גם שברים מדאיגים בעצמות האגן שלה, מה שיכול להשפיע על יכולת הדריכה שלה ועל נשיאת המשקל ברגליים האחוריות.

לאחר הבדיקות וקבלת טיפול ראשוני ותומך, אושפזה הצבועה בחדר שקט, מחומם ומבודד כדי למנוע ממנה סטרס מיותר. הרעיון המנחה בטיפול בכל חיית בר, במיוחד בטורף על כמו צבוע, הוא לנסות שלא להתערב במידה ואין צורך מוחלט בניתוח, בעיקר בשל סיבוכים אפשריים שלא ניתנים למניעה. במקרה הזה, מעבר לטיפול בפציעות הקשות, ישנו אתגר נוסף – שהוא למנוע את החתמת הצבועה, כלומר להימנע ממצב שבו החיה מתרגלת לחברת בני האדם ואף מזהה את עצמה ככזה, מה שעלול לסכן אותה וגם אנשים שייפגשו עימה בטבע בעתיד. מאחר והצבועה כה צעירה, הסיכוי להחתמתה גבוה, כך שנדרשה תוכנית פעולה המשלבת טיפול רפואי אינטנסיבי שישולב עם מגע מינימלי בין הצוות לצבועה.

בדרך להחלמה

לפני מספר ימים, לאחר שפרוטוקול הטיפול האידיאלי עבורה התגבש, הוכנסה הצבועה לניתוח לתיקון השבר ברגלה הקדמית. ד"ר מתן אור, מומחה לאורתופדיה וטרינרית שגם נתן את חוות דעתו המלומדת ושמלווה את הצבועה לאורך כל הדרך, ביצע אותו בסיועה של ד"ר שירה גונן-שלום, וטרינרית בבית החולים. הניתוח ארך כ-4 שעות, ובסיומו רגלה של הצבועה גובסה בחוזקה מכיוון שצוות ביה"ח כבר יודע שלסת עוצמתית של צבוע יכולה לפרק בקלות כל חבישה או גבס.

הצבועה לפני הניתוח // צילום: דוברות הספארי ברמת גן


לדברי ד"ר אור, בזמן הניתוח התגלה כי השבר היה סמוך לעצבים מרכזיים, מה שגרם לפגיעה משמעותית ברקמה הרכה בסביבת השבר, שיוצב ותוקן עם שתלים שונים כדי לעמוד בעומסים המצופים מחיה עוצמתית כזו. "במקביל, בדקנו שוב את האגן שלה, שהרגיש יציב, ללא תזוזה של השברים או הצרות, ולכן החלטנו להמשיך ולעקוב אחר מצבו ולא לנתחו בשלב זה", סיפר. "בהמשך, הועברה הצבועה להתאוששות והחלמה מהניתוח, והיא כבר נצפתה נושאת משקל, ואף דורכת והולכת על הרגליים האחוריות שלה. כעת, הצוות ממתין לראות כיצד תחלים רגלה הקדמית".

כשהצבועה תחלים לגמרי, צפוי לה תהליך ארוך ולא פשוט בכלל של אקלום מפאת גילה הצעיר, שבו היא עדיין צריכה להיות עם אמה ולרכוש את הכלים המתאימים כדי שתוכל לשרוד בטבע.

ארך כ-4 שעות. הניתוח בצבועה // צילום: דוברות הספארי ברמת גן

לא מה שחשבתם

על אף עוצמתם הרבה ובניגוד מוחלט למוניטין השלילי שיצא להם, הצבועים המפוספסים דווקא נחבאים אל הכלים. הם בעלי חיים ביישנים שימנעו מעימות ככל האפשר, אלא אם הם יידחקו לפינה. צבוע מפוספס הוא הטורף היבשתי הגדול ביותר ישראל. הם סוליטריים (יחידאיים), כך שבטבע ניתן לצפות בהם לבדם או בנקבה עם הגור שלה, שמשחרים יחד למזון. לעיתים נדירות ניתן לראות קבוצות אימהות שחוברות זו לזו בתקופות מסוימות או כדי לעזור אחת לשנייה.

על פי ה-IUCN (איגוד שמירת הטבע העולמי), מספר הצבועים המפוספסים בעולם עומד על כ-10 אלף פריטים, כאשר גודל האוכלוסייה הכוללת נמצא במגמת ירידה. הצבוע המפוספס נמצא בדרגת סיכון חמורה ביותר במזרח התיכון.

מצפה לה תהליך אקלום ארוך. הצבועה בזמן הניתוח, צילום: דוברות הספארי ברמת גן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר