התוכנית החדשה של צה"ל לצמצום הפגיעה בחיות הבר

בעלי חיים רבים אוספים מזון מפחים הנמצאים בשטחים שבהם פועל הצבא – ובכך, מסכנים את חייהם • כדי להיאבק בתופעה, בצה"ל פרסו עשרות כלובים מיוחדים שלתוכם מוכנסים הפחים, אליהם החיות לא יכולות להגיע: "אם המיזם יצליח, נגדיל אותו לכל הצבא"

עדר יעלים חוצה את כביש 90 בבקעת ים המלח // צילום: אבנר רינות - החברה להגנת הטבע

שטחי הפעילות של צה"ל, הפרוסים על פני כ-60% ממדינת ישראל, מציבים בעיה ייחודית בכל הנוגע למפגש של האדם, במקרה זה של חיילי צה"ל, עם חיות הבר בארץ.

עיקר הבעיה היא הפסולת האכילה שהחיילים מותירים אחריהם בתוך פחים גלויים, אשר "קורצת" לבעלי חיים רבים, בהם חזירי בר, זאבים, תנים, עורבים ועוד. לא פעם, החיות מתגודדות סביב הפחים ומפילות אותם, ובכך מייצרות מציאות שבמסגרתה בעלי חיים פראיים מתרגלים לסביבת האדם ואף נשענים עליה כמקור להשגת אוכל.

גור שועלים בסמוך לשקיות זבל שהשאירו מטיילים, צילום: אבנר רינות - החברה להגנת הטבע


ההישענות הזו פוגעת ישירות במאזן האקולוגי הטבעי ובפעילות הפראית של בעלי החיים בארץ, שכן אלה בדרך כלל מוצאים את מזונם בציד. כמו כן, היא מסכנת בעלי חיים רבים שעלולים להיחנק מאכילת אריזות מזון שונות ויריעות פלסטיק.

במטרה להיאבק בתופעה, צה"ל, רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע ורשות העתיקות חברו עם גורמים נוספים על מנת להקים לפני עשור את "צבא ההגנה לטבע", מיזם שבמסגרתו הצבא פועל להעלאת המודעות של החיילים לסביבה, לטבע ולאתרי המורשת השונים. במקרה הזה, ה"צבא" פועל כדי למנוע השארה של שאריות מזון ופחים בשטח. כחלק מהמיזם, בצבא החלו לאחרונה להטמיע במספר יחידות פח נייד ומוגן בכלוב, אותו החיילים אוספים עם סיום הפעילות שלהם בשטח – וכך, מבעלי החיים נמנעת הגישה אל הפסולת שבתוכו.

מציאות חדשה. חיה שהראש שלה נתקע בקופסת אוכל, צילום: עמיחי אזולאי


כדי להבין יותר טוב את הפעילות הזו, שוחחנו עם מנהל המיזם רס"ן תומר כהן, שסיפר כי זו יצאה לפועל לאחר שבצה"ל הבינו שלא מעט חיילים נוהגים להשאיר אחריהם בשטח פסולת שמושכת אליה בעלי חיים רבים. "בשטח פועלים המון כוחות שמקימים מחסומים וממשיכים הלאה. ליד כל מחסום כזה, החיילים מציבים פח שאותו הם לוקחים איתם, אבל עד הלקיחה בעלי חיים מגיעים אליו והופכים אותו", מסביר רס"ן כהן.

הגילוי הביא את מרכז התחמושת של צה"ל ליזום את הרעיון, שבמסגרתו מוצב סביב פחים כלוב נייד וקל לתפעול. לאחר פיילוט ראשוני בשטח, בצבא החליטו לייצר 50 כלובים כאלו על מנת לראות אם יחידות צה"ל השונות יסתדרו עם ה"המצאה", ולהביא למניעת נזק לבעלי חיים שונים.

כולל גם פן חינוכי. מתקן הפסולת הנייד // צילום: דובר צה"ל


הפחים נוצרו במחנה נתן הסמוך לבאר שבע, על ידי ילדים הלומדים בבית ספר שבמסגרתו הם מתכוננים להשתלב בצה"ל, מה שמעניק לכל הפעילות גם ערך מוסף חינוכי. "חיברנו את הילדים לפעילות, והם מרתכים את הפחים בשיתוף פעולה עם אנשי קבע. כך, הם מתחנכים על הגנה על הטבע, ערך אותו הם ייקחו אותם לתוך צה"ל בהמשך", פירט רס"ן כהן.

 "אנחנו מודדים כל פעולה שלנו, וגם כאן נמדוד את תוצאות פיזור הפחים", סיכם. "אם נראה שהפיזור מביא להקטנת ההשפעה של החיילים על הסביבה, אז נגדיל אותו לכל צה"ל. זהו מיזם זול לייצור שיכול להקטין מאוד את הפגיעה שלנו בחיות הבר".

מצב מסכן חיים. צבי אוכל נייר טואלט בטבע // צילום: דובר צה"ל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר