"חזית הבית": המיזם שהחזיר אלפיים משפחות הביתה

אחרי השבעה באוקטובר, עדיה רובינזון בת ה-25 הקימה את "חזית הבית" – מיזם שתרם ריהוט וציוד למעל 1,500 משפחות מפונות וחטופים בעזרת 500 מתנדבים מכל רחבי הארץ

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

בפרק זה אירחה דנה רון את עדיה רובינזון, משפיענית רשת בתחום עיצוב הבית ומייסדת מיזם "חזית הבית". בשיחה מרגשת דנו השתיים בכאוס ששרר בתחילת הדרך, סמוך לפרוץ המלחמה, ובתהליך שעוברות משפחות מפונות כשהן מתחילות לרהט את בתיהן החדשים. הן שיתפו גם בדרכים שבהן ניתן לתרום למיזם ולתמוך בפעילותו המתמשכת.

המיזם "חזית הבית" נולד מתוך תחושת אחריות של משפחת רובינזון – עדיה, אימה אורלי, אדריכלית מנוסה ומחברת ספרי עיצוב, ואחיה עידו – שלא יכלו לעמוד מנגד לאחר אירועי השבעה באוקטובר. כשהבינו את היקף הפינוי ההמוני בשני קצוות הארץ, גיבשו את הרעיון לרכז תרומות ולסייע למשפחות לרהט את בתיהן החדשים, כדי להעניק להן תחושת ביתיות.

עדיה נזכרת בימים הראשונים של המיזם, שנקרא בגאונות "חזית הבית", עולה לה בעיקר מילה אחת: כאוס. "הגיעו כמויות אדירות של תרומות, מאות משפחות באו לקבל עזרה והכול היה כאוס מוחלט. הבנו שאנחנו חייבים להכניס סדר", היא משתפת.

כדי להתארגן, המשפחה הקימה אתר ייעודי למיזם. דרכו, משפחות זקוקות נרשמות באמצעות טופס מקוון, מתארות בקצרה את סיפורן, ונציגה מהמיזם יוצרת קשר לתיאום ביקור בהאנגר. כך, מתוך בלגן מוחלט, צמחה שיטה מסודרת שממשיכה לעזור לאלפי משפחות להרגיש בבית מחדש.

כשמשפחה מגיעה להאנגר של "חזית הבית", היא מתקבלת ליווי אישי של מתנדבת מטעם המיזם. יחד הם ממלאים טופס ידני ומקבלים עגלת סופר ריקה, שאותה ימלאו בפריטים מהמחלקות השונות בהאנגר. "אפשר לדמיין את זה כמו איקאה של יד שנייה", מתארת עדיה, "חנות עצומה בגודל 1,700 מטר מרובע, עם מאות אלפי פריטים שנתרמו – והכול ללא עלות."

התהליך כולו מותאם אישית לצרכים של כל משפחה, עם דגש על הפרטים הקטנים ביותר. "מהכפית ועד מכונת הכביסה", אומרת עדיה, "המטרה שלנו היא להעניק למשפחות את כל מה שדרוש כדי להפוך חלל ריק לבית חם ונעים, עם תחושת ביטחון ושייכות."

למי שמעוניין לתרום פריטים למיזם, ישנן מספר דרכים לעשות זאת. אם ברשותכם תכולת דירה שלמה או רהיטים רבים, ניתן לפנות דרך אתר המיזם לתיאום איסוף. עם זאת, עדיה מדגישה כי התרומה המשמעותית ביותר היא להביא את הפריטים ישירות להאנגר: "הובלה היא הוצאה כבדה מאוד. בתור מיזם שפועל אך ורק מתרומות, אנחנו משתדלים להוציא על הובלה רק כשזה באמת הכרחי."

כך, בזכות תרומות קטנות כגדולות, המיזם מצליח להמשיך ולספק למשפחות את כל מה שהן צריכות כדי להתחיל מחדש.

עדיה מתארת את החוויה עם המשפחות המפונות כתהליך מנטלי מורכב. "התהליך הזה של לדעת לבקש עזרה הוא מאוד קשה, ואנחנו רואים את זה עליהן. בהתחלה הם לא מרגישים בנוח לקחת, אז מתחילים מהקל – כלי מטבח חיוניים. חלק מהתהליך שההאנגר מספק הוא ה"פריבילגיה" לא להיות פרקטיים – פשוט לקחת מה שאתם אוהבים כדי ליצור התחלה חדשה, להרגיש "הום", ולא "האוס". לחלקם זה לא רק מקום זמני, זה הולך להיות מקום שהם יישארו בו הרבה מאוד זמן, אם לא לתמיד".

לאתר המיזם: https://www.hazhabait.co.il/

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

כדאי להכיר