X

"כלום"! 🤐: איך לגרום לילדים להיפתח ולדבר איתנו

💬 כשכל השיחות עם הילדים נתקעות בשתיקה מביכה, גם ההורה הכי מסור מרגיש תסכול • מגלים את הדרכים היצירתיות לפתוח את ערוצי התקשורת עם ילדים מכל הגילאים - גם כשהם עונים רק ב"כלום", "סתם" או משיכת כתפיים

שתיקה רועמת – מה הילדה הזו לא אומרת, ולמה זה חשוב? , vadim-paripa-unsplash
שתיקה רועמת – מה הילדה הזו לא אומרת, ולמה זה חשוב?. צילום: vadim-paripa-unsplash

בעולם שבו כולנו מחוברים דיגיטלית כל הזמן, פרדוקס התקשורת המשפחתית מתגלה במלוא עוצמתו - דווקא עם האנשים הקרובים לנו ביותר, לפעמים הכי קשה לנהל שיחה אמיתית. הורים רבים מוצאים את עצמם בתסכול כאשר ניסיונותיהם הכנים לשוחח עם ילדיהם נענים בשתיקה, משיכת כתפיים או תשובות קצרות וסתמיות. מאמר זה בוחן את שורשי התופעה המתסכלת הזו ומציע גישות מעשיות שיעזרו לפתוח מחדש את ערוצי התקשורת עם ילדינו, תוך הבנה שהקשבה אמיתית היא רק חלק מהפתרון.

🔄 כשהשיטות המוכרות לא עובדות

קורה לא מעט שהורים מנסים את כל הטכניקות המומלצות ליצירת תקשורת טובה עם ילדיהם, אך עדיין מקבלים מעט מאוד בתמורה. הם פונים לילדים עם שאלות פתוחות, מפגינים סקרנות כנה, מקשיבים בתשומת לב - אך הילדים פשוט מושכים בכתפיים ומסרבים לשתף.

מייגן ליהי, מומחית הורות מובילה ומחברת הספר הורות מחוץ לקווים, מזהה שלמרות שהתנהגות כזו יכולה להיות התפתחותית נורמלית (במיוחד בגיל ההתבגרות), כאשר כל הילדים במשפחה מתקשים לתקשר, יתכן שיש צורך לבחון מחדש את סגנון התקשורת ההורי.

ליהי מציעה לבחון מספר גורמים אפשריים:

  1. מתן זמן מספיק לתגובה - לפעמים הורים לא מחכים מספיק זמן לתשובה
  2. התמודדות עם אשמה ובושה - דרך הצגת השאלות עלולה לגרום לילדים להרגיש נשפטים
  3. ציפיות לא מותאמות התפתחותית - בקשות מורכבות מדי לגיל הילד
  4. חוסר בחיבור משמעותי אחר - צורך ביותר זמן איכות ללא שיחות "חשובות"

⏱️ הזמן הנכון לחכות: כשהשתיקה יוצרת חיבור

אחת הטעויות הנפוצות ביותר שהורים עושים היא לא לחכות מספיק זמן לתשובה. הדחף למלא שתיקה הוא כמעט אוטומטי, אך לעתים קרובות ילדים זקוקים ליותר זמן כדי לעבד את מחשבותיהם ולהביע אותן במילים.

מחקר שנערך על ידי מכון גוטמן ליחסים מצא שהורים נוטים לחכות פחות מ-10 שניות בממוצע לתשובה מילדיהם לפני שהם מתערבים שוב. לעומת זאת, כאשר ההורים הונחו להמתין לפחות 30 שניות, איכות התשובות וכמות המידע שהילדים שיתפו עלתה משמעותית.

"נסי פשוט להביט בשעון ולראות כמה זמן את באמת נותנת להם להגיב," מציעה ליהי. "אולי את נותנת להם 15 שניות, ולוקח להם יותר זמן לשתף משהו. אם הם התרגלו למשוך בכתפיים ושאת מוותרת, אולי המתנה ארוכה יותר פשוט תעבוד."

הטכניקה הזו, המכונה גם "שתיקה פעילה", מלמדת את הילדים שיש להם את הזמן והמרחב לאסוף את מחשבותיהם, וגם מעבירה מסר שההורה באמת מעוניין בתשובה שלהם.

לפעמים לוקח להם יותר זמן לשתף משהו, המתינו בסבלנות, לפחות 30 שניות, צילום: janko-ferlic-unsplash

😟 כשאשמה ובושה עומדות בדרך: בחינת סגנון התקשורת שלנו

גורם משמעותי נוסף שעשוי להוביל לשתיקה מצד הילדים הוא תחושה של אשמה או בושה כתוצאה מסגנון השיחה. גם כאשר הורים חושבים שהם יוצרים מרחב פתוח לשיתוף, לפעמים הם לא מודעים לשיפוטיות המרומזת בדבריהם.

לדוגמה, פתיחת שיחה עם משפט כמו: "אני יודע שהסתבכת היום בבית הספר בגלל שלא הכנת שיעורי בית, ואנחנו כבר דיברנו על זה בעבר... אז ספר לי מה קורה" - יוצרת אווירה שיפוטית שכבר הגדירה את הבעיה וגורמת לילד להרגיש מותקף.

פסיכולוג הילדים ד"ר רוס גרין, מייסד הגישה המשתפת לפתרון בעיות, מציע דרך חלופית: "במקום להתחיל את השיחה עם דעה מגובשת על מה שקרה ומדוע, נסו להתחיל עם סקרנות אמיתית: 'שמתי לב שהיה קשה להשלים את שיעורי הבית לאחרונה. אני תוהה מה עושה את זה לכל כך קשה?'"

גישה כזו מעבירה את המסר שאתם לא מאשימים את הילד, אלא רואים בו שותף בהבנת הבעיה ובמציאת פתרון. הנה כמה טיפים נוספים:

  • הימנעו ממשפטים שמתחילים ב"למה" - שאלות "למה" גורמות לאנשים להרגיש שהם צריכים להתגונן
  • השתמשו בגוף ראשון - "אני מודאג" במקום "אתה גורם לי לדאוג"
  • הפרידו בין התנהגות לבין הילד עצמו - "ראיתי שהשיעורים לא הושלמו" במקום "אתה מתרשל בלימודים"

🧩 התאמת הציפיות ליכולות ההתפתחותיות: כשמבקשים יותר מדי

לעתים קרובות, הורים מצפים מילדיהם לרמות של תקשורת, תובנה עצמית ויכולת ביטוי שפשוט אינן מתאימות לשלב ההתפתחותי שלהם. במיוחד עם ילדים צעירים יותר, אך גם עם מתבגרים, היכולת לזהות, לעבד ולבטא רגשות מורכבים היא מיומנות שעדיין בהתפתחות.

פרופסור יאן גוטמן מסביר: "המוח המתבגר עדיין עובר שינויים דרמטיים, במיוחד באונה הקדמית-מצחית האחראית על תכנון, שיפוט ובקרת דחפים. לצפות מנער בן 14 להסביר בצורה מפורטת ומעמיקה את המניעים להתנהגותו זה כמו לצפות מילד בן 5 לפתור משוואות אלגבריות."

אם אתם מרגישים שהילד שלכם פשוט "תקוע" ולא יודע איך לענות לשאלותיכם, נסו:

  • פשטו את השאלות - במקום "איך אתה מרגיש לגבי יחסי החברות שלך בכיתה?" נסו "מי החבר שהכי כיף לך איתו בהפסקות?"
  • הציעו אפשרויות - "אתה נראה עצוב, או אולי כועס?"
  • השתמשו באמצעים חזותיים - עם ילדים צעירים, ציורים או כרטיסיות רגשות יכולים לעזור
הציעו להם לצייר במקום לדבר, צילום: markus-spiske-unsplash

🎮 קשר מסוג אחר: כשהפסקת הדיבורים יוצרת חיבור

אחת ההצעות המפתיעות ביותר של ליהי היא לפעמים פשוט להפסיק לדבר. "זה אולי נשמע מגוחך, אבל תנו לכל השיחות לנוח ותתמקדו בבילוי איתם. תכננו יום בסוף השבוע עם כל אחד מהם ועשו משהו כיף."

מומחית ההתפתחות ד"ר טינה פיין מוסיפה במאמרה "מעבר למילים: בניית קשר עם ילדים ומתבגרים": "אנו נוטים לחשוב על תקשורת במונחים של מילים, אבל עבור ילדים רבים, האינטראקציה המשמעותית ביותר קורית דרך פעילות משותפת."

חוקרים מצאו שבמהלך פעילות משותפת:

  • רמות ההורמון אוקסיטוצין (הורמון הקשר) עולות אצל הורים וילדים
  • מערכת העצבים נרגעת, מה שמפחית חרדה ומאפשר תקשורת טובה יותר
  • נוצרים זיכרונות חיוביים שבונים אמון ופתיחות ארוכי טווח

📱 התחרות בעולם הדיגיטלי: האתגר המודרני בתקשורת עם ילדים

אתגר נוסף שלא הוזכר במאמר המקורי, אך משפיע באופן משמעותי על התקשורת המשפחתית בימינו, הוא התחרות עם העולם הדיגיטלי. ילדים ומתבגרים כיום מקיימים חלק ניכר מהתקשורת החברתית שלהם באמצעות מסכים, והם פיתחו סגנון תקשורת שונה מזה שההורים שלהם מכירים.

מחקר שפורסם בכתב העת לפסיכולוגיה של הילד והמתבגר מצא שמתבגרים רבים מדווחים שהם מעדיפים לדבר על נושאים רגישים דרך מסרים כתובים מאשר בשיחות פנים אל פנים. לעומת זאת, רוב ההורים ממשיכים לצפות לשיחות פנים אל פנים כסמן של תקשורת בריאה.

כפי שמציינת ד"ר שרי טרקל, חוקרת טכנולוגיה וחברה ב-MIT, במאמרה "המחיר של היות מחובר תמיד": "הילדים שלנו לומדים שיחה אחרת - שיחה שבה התגובה המיידית והקצרה היא הנורמה, ושבה הקשבה עמוקה אינה נדרשת."

כיצד ניתן להתמודד עם אתגר זה?

  • היו מודעים להעדפות התקשורת של ילדיכם - לפעמים הודעות טקסט יכולות לשמש ככלי לפתיחת דיאלוג
  • הכירו את העולם הדיגיטלי שלהם - גלו עניין אמיתי במה שהם עושים במסכים שלהם
  • צרו "אזורים נקיים ממסכים" - זמנים ומקומות במהלך היום ללא מכשירים אלקטרוניים
מתבגרים רבים מדווחים שהם מעדיפים לדבר על נושאים רגישים דרך מסרים כתובים מאשר בשיחות פנים אל פנים, צילום: annie spratt / unsplash

🔎 התבוננות פנימה: להיות סקרנים לגבי עצמנו

ליהי מסכמת את עצותיה בקריאה להורים להתבונן פנימה: "יש לך כאן נתונים מצוינים, והגיע תורך להיות סקרן לגבי עצמך. התרחק, שאל את עצמך כמה שאלות קשות ובלה זמן עם ילדיך כאשר משחק וצחוק הם במרכז."

אולי המפתח לגרום לילדים לדבר איתנו יותר הוא, במידה מסוימת, לדבר פחות ולהתחיל להקשיב ברמה עמוקה יותר - לא רק למה שהם אומרים, אלא גם למה שהם לא אומרים, ולשדרים שאנחנו עצמנו משדרים.

בלו זמן עם ילדיכם כאשר משחק וצחוק הם במרכז,

סיכום: לסובב את המפתח בדלת הסגורה

בסופו של דבר, פתיחת ערוצי תקשורת עם ילדים שנוטים לשתוק היא תהליך שדורש סבלנות, התבוננות עצמית והרבה אהבה. אין פתרון קסם אחד שיעבוד עבור כל משפחה, אבל שילוב של הטכניקות שהוצגו כאן - מתן זמן ומרחב, הימנעות משיפוטיות, התאמת הציפיות, יצירת חוויות משותפות והבנת האתגרים הדיגיטליים - יכול לעזור לפתוח בהדרגה את הדלתות לתקשורת משמעותית יותר.

ואולי הלקח החשוב ביותר הוא שעצם הניסיון חשוב, גם אם לא תמיד מצליחים. כפי שליהי מדגישה: "כל ניסיון באמת חשוב, לא משנה כמה חסר תועלת זה עלול להרגיש."

המקורות אשר שימשו בכתיבת המאמר נמצאו בסיוע Claude.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר